Stopněte frázi „Nestíhám“ a naučte se lépe plánovat | Ženy.cz
 


Stopněte frázi „Nestíhám“ a naučte se lépe plánovat

3. června 2021 • 06:00
  • Stopněte frázi „Nestíhám“ a naučte se lépe plánovat

    Nemám čas. Jsem v presu. Jak často plynou z vašich úst tyto zákeřné věty? Přesčasy jsou na denním pořádku, o víkendech doděláváte resty, zábavu a osobní rozvoj přesouváte na neurčito. Pracujete sebevíc, ale času je pořád málo. Asi to moc slyšet nechcete, ale bez efektivního plánování to nepůjde. Jak si tedy dobře plánovat čas?

    Ráno se posadíte před počítač, ale než začnete opravdu pracovat, uběhne bezmála hodina. Přeskakování z jednoho úkolu na druhý také moc efektivitě práce nepřispívá a největší nepřítel svobody prokrastinace vás navštíví několikrát za den. Výsledek – nestíháte. A to nejen v práci, ale i ve svém osobním životě. Rušíte schůzky s kamarády, tréninky a neodpočíváte. Na konci dne, ale bohužel velmi často i na jeho počátku, se cítíte nespokojení, přetížení, vyčerpaní. Máte pocit, že pořád pracujete, ale výsledky se nedostavují. Mě z tohoto začarovaného kruhu zachránila moje systematičnost a touha plánovat. Kdysi jsem dala na rady svých free přátel, ať se uvolním, dám prostor nečekaným událostem, neplánuju a zbytečně nelpím na čase. Výsledek? Když máte rodinu, bydlíte dál od své práce, která není jedinou, milujete společenský život a rádi sportujete, nestíháte nakonec nic. Proto jsem se vrátila ke své přirozené touze mít svůj time-management pod dohledem a na plánování nešetřit. Zejména v dnešní uspěchané době je to um, bez kterého se téměř neobejdete. Naštěstí i ti největší plánovací antitalenti se této dovednosti mohou naučit. Bude to však vyžadovat odhodlání, pravidelnost a vytrvalost. Systém plánování vás udrží nad vodou, i když zrovna přijdete o práci nebo se otřese v základech váš osobní život. Začněte těmito malými změnami a přidávejte další.

    TIP NA VIDEO: Svou efektivitu podpořte správným jídlem

    8 potravin pro lepší paměť a koncentraci VIDEO iStock.com/ Moje zdraví/ Markéta Tošnarová

  • Myslete na papíře nebo v tabulkách

    Mít vše jen v hlavě a neorganizovaně plnit, co přijde na mysl, vede k zapomínání, chaosu a stresu. Prvním krokem ke změně v efektivitě je dle Jarmily Mandžukové věnující se zdravému životnímu stylu a osobnímu rozvoji, kdy své myšlenky shrnuje v knize Ovládněte svůj čas i život, vytvoření si seznamu úkolů. A to buď sepsané na papíře nebo zapsané do tabulek v aplikacích. „Můžete použít diář, blok nebo aplikaci. Doporučuji mít na každý den jeden list s uvedením data. Budete mít přehled, můžete listovat zpět do minulosti a mít skvělý pocit z odškrtaných úkolů. Máte i přehled, kdy a kolik bylo splněno. A to vám vše zefektivní čas.“ Kdo už tužce a papíru odvykl, může využít aplikace, které jsou pro plánování vytvořené, jako Google Calendar, Daily Planner, Today´s plan, To do list nebo Make tu. Je jen na vás, co zvolíte. Až budete mít nástroj, je důležité ho pravidelně využívat. A výhody napsaného seznamu? Efektivně organizuje čas, připomíná, co vše máte během dne udělat. Pomůže stanovit si priority a motivovat k vyšším cílům. A hlavně, uvolní přetížené hlavě.

  • Nepřetěžujte mozek

    Čím? Multitaskingem, který možná pár lidí obdivuje, ale dotyčným spíše škodí. Důležitým pravidlem v plánování je soustředění se na jednu věc. Možná si chvíli myslíte, že je obdivuhodné, jak vaše kamarádka dokáže psát email, telefonovat, a ještě péct palačinky svému dítěti, ale její mysl se žene do záhuby. Psychologové před multitaskingem varují. Dle nich se jedná o nebezpečný návyk, který má za následek roztěkanou mysl, problémy se soustředěním a neschopností odpočívat. Opačné chování je efektivnější. Jestliže totiž zaměříme svou pozornost pouze na jeden úkol, zbavíme se mnoha nástrah, které nám odčerpávají energii, a získáváme motivaci potřebnou pro další práci.

    „Svůj pracovní den rozdělte do krátkých úseků, ve kterých se na sto procent budete věnovat jen jedné činnosti. Když se věnujete určité činnosti, nečtěte zároveň emaily, nekontrolujte sociální sítě, neskákejte na messenger do konverzace s kamarádkou. Věnujte se jednomu úkolu. A dokončete, co jste začali. Úkoly neřešte povrchně, aby to vypadalo, že se s nimi „hnulo“ a mohli jste si úkol odškrtnout. K jádru problému tak nikdy nedojdete a potáhne se s vámi jako balvan a prokrastinace se nezbavíte,“ doporučuje a zároveň varuje Jarmila Mandžuková. Kdo potřebuje silné potvrzení, že multitasking rozhodně ne, možná dá na slova Steva Jobse, který rozhodně uměl se svým časem efektivně pracovat. „Soustředění a jednoduchost. Na tom, abyste si vytříbili a zjednodušili myšlení, je třeba tvrdě pracovat. Vyplatí se to, protože potom zvládnete i nemožné.“  Že vám hlavou létají nové nápady a představy? Skvělé, ale hned se jimi nezabývejte, rychle si je zapište do diáře či mobilu a vraťte se k činnosti. Budou zapsané a vy se k nim budete moci kdykoliv vrátit.

  • Naučte se plánovat každý den

    Zvládnutím jednoduché metody denního plánování dostanete svůj čas i život pod kontrolu. Budete mít přehled, co je potřeba udělat, zamezíte zapomínání a nebudete přetěžovat mysl. Zvládnete více práce a budete se cítit schopnější. Denní plán vám pomůže v dodržování termínů, vyhnete se stresu a spěchu a budete mít víc energie. Jak na to? Začněte si plánovat každý den a sepište si seznam všeho, co musíte během 24 hodin zvládnout. Ano, i dojít na nákup, vyzvednout dítě ze školy, kadeřníka i telefonát s mamkou. Buď si je rovnou sepisujte podle důležitosti, nebo si je pak barevně či číselně označte. Co hoří a co může počkat. U každého úkolu si stanovte přibližný čas pro jeho splnění – hodina, půlhodina, deset minut, nezapomeňte na časovou rezervu. Objeví-li se během dne nové věci, přidejte je na seznam. Avšak, buďte realističtí!

  • Plánujte reálně

    Zapsat si všechny úkoly je jednoduché, ale splnit je už tak ne. Pamatujte, někdy více, znamená méně. Plánujte ráno na začátku dne nebo večer před spaním, záleží, co vám více vyhovuje. K sepsání aktivit vám postačí 5–10 minut. Na svůj seznam se realisticky podívejte a zamyslete se, zda jde opravdu vše stihnout, co by se mohlo protáhnout, případně jací jsou možní narušitelé. Vhodnější je plánovat ze dne na den nebo dva dny dopředu. Co není ten den urgentní, můžete naplánovat na dny, kdy máte více času. Vypracováním efektivního seznamu nakopnete svoji produktivitu. A s chutí se budete pouštět do práce. A s jakými úkoly začít? Dle Jarmily Mandžukové rozhodně s těmi složitými a nepříjemnými. Jejich odkládání je kontraproduktivní. Když je zvládnete zčerstva zrána, budete mít pak více elánu, neboť si přivábíte díky zvládnutí úkolu endorfiny a dopamin. A svět práce je hned krásnější.

    TIP NA VIDEO: Jak mít energii po ránu?

    8 tipů, jak zdravě snídat VIDEO Markéta Tošnarová /mojezdraví.cz/ iStock.com

  • Pochvala. Hurá, máte splněno!

    Práce nesmí být jen plnění úkolů, ale také někdy zábava. Proto si každý den do svého seznamu úkolů vždy napište jeden, který vám udělá radost. Může to být cokoliv – lekce jógy, setkání s kamarádkou, běh se psem, zkrátka na co se budete těšit. Jak vám půjde plnění úkolů pěkně od ruky, postupně si je odškrtávejte. Kdysi někdo pronesl, že odškrtávání splnění úkolů představuje určitý druh „duševního orgasmu“. Pro tak hezký zážitek se určitě vyplatí něco udělat. Zůstaňte chvíli v dobrém pocitu, který po splnění máte, pochvalte se klidně i nahlas. Uvidíte, že za pár dní, budete mít čas víc žít. Ověřeno na vlastní život.

Jdi na homepage Zpět na začátek

Horoskopy