5 tipů na work-life balance při práci z domova. Jak pracovat, ale ne pořád | Ženy.cz
 


5 tipů na work-life balance při práci z domova. Jak pracovat, ale ne pořád

18. května 2021 • 06:00
  • 5 tipů na work-life balance při práci z domova. Jak pracovat, ale ne pořád

    Jak vypadá vaše pracovní doba, když kancelář je stůl v obýváku? Kolik hodin opravdu pracujete? A umíte zaklapnout počítač v pět odpoledne jako dříve v práci? Možná jste sice doma, ale pracujete stále. Je na čase s tím něco udělat! Vrátit si obědové pauzy a čas na osobní život. Jinak vypustíte duši.

    Podle průzkumu pracuje aktuálně z domova 37 % Čechů a jejich průměrná denní pracovní doba je 8 hodin 30 minut. Přitom si 6 z 10 z nich nedá přestávku delší než jednu hodinu. Jak jste na tom vy? Zkuste si jeden týden zaznamenávat do diáře počet hodin, které jste opravdu pracovali. Rozptýlenost práce během celého dne vám večer ukáže zajímavé a překvapivé číslo. A suma na konci týdne vypoví o tom, zda máte work-life balance, nebo spíš totální disbalance.

    I když má každý z nás individuální přístup k práci, jeden pracuje raději ráno, druhý pozdě večer a další, kdy to situace dovolí, pro udržení si psychických a fyzických sil je důležité hlídat si množství času stráveného prací.

    TIP NA VIDEO: Během práce si dopřejte zdravé svačinky

    Avokádová pomazánka s lučinou

    „Rovnováha mezi pracovním a osobním životem je klíčovou složkou fungování všech společností. Je to jeden z pilířů dlouhodobě udržitelné práce, který má zásadní vliv na duševní zdraví lidí, jejich osobní vztahy a vztah k samotné práci,“ vysvětluje důležitost work-life balance Honza Klusoň, CEO platformy pro život a práci Welcome to the Jungle. Bohužel jsme kvůli restrikcím proti šíření koronaviru nuceni pracovat již rok z domova, což ovlivňuje způsob života – vytrácí se jasné oddělení práce od soukromí. Téma práva odpojit se je momentálně diskutováno i v Evropském parlamentu.

    Snadná dostupnost zaměstnanců dala vzniknout kultuře neustálé pohotovosti, kterou má právě navržená unijní legislativa regulovat. Podobné zákony zatím fungují pouze ve čtyřech evropských zemích (ve Francii, Belgii, Itálii a Španělsku). Takže než se i u nás zákonodárci dohodnou na možných pravidlech práce z domu, je jen na vás se snažit udržet rovnováhu. Často postačí i malé změny či jednoduchá domácí pravidla, která vám zas vrátí prostor pracovat s mírou. Zkuste následující.

    1.  Vraťte si pauzy

    Ukazuje se, že během práce z domova lidé nevědí, kdy přestat pracovat. Zapomínají na klasické pauzy během pracovní doby. Jednou rukou obědvají a druhou odpovídají na emaily, ani kávu nepijí bez prstů na klávesnici. Průměrná denní přestávka je jedna hodina, ale přitom 64 % Čechů si dává přestávku kratší. Pokud patříte mezi ně, změňte to. Zejména prioritu přestávky z Možná na Nutné! Nejenže vaše produktivita stoupne, ale zlepší se i váš pocit a fyzická pohoda. Když se stane, že dokončíte nějaký úkol s časovým předstihem, využijte této chvilky a dojděte si pro sklenici vody. Lehký pohyb a voda vám pomohou se rychle zregenerovat a práce vám pak půjde lehce od ruky a s čistou myslí.

  • 2.  Den si uzpůsobte dle svých potřeb

    Nesmíte se bát zařídit si den podle sebe. Jestli jste ranní člověk, vstaňte dřív a pracujte klidně, když ostatní ještě snídají. Pokud jste naopak večerní typ, přizpůsobte tomu rozložení úkolů a pracovní tempo. Je důležité znát své produktivní časy a řídit se jimi. To samé platí i pro dny volna – nebojte se brát si je a stůjte si za nimi! Když máte den volna, nemusíte svolit jen k tomu rychlému hovoru s kolegou. Vaše volno má mít stejnou prioritu jako vaše pracovní doba.

    „Nejdůležitější je pamatovat na své zdraví. Lidé věřili, že jim práce z domova ušetří čas a budou mít více prostoru pro jiné aktivity. Ukázalo se však, že home office není benefitem a že většina z nás nezvládá oddělovat osobní život od pracovního. Je nutné se touto situací a jejími důsledky zabývat, protože to není dlouhodobě udržitelné,“ popisuje současnou situaci Jan Klusoň. Na to upozorňuje například česká organizace Nevypusť duši, která se mimo jiné zabývá psychickou pohodou zaměstnanců na home office. Zasvětit den pouze práci může dříve či později vést k psychickým problémům a pocitu vyhoření.

    TIP NA VIDEO: Pijete během dne čaje? Využijte, co umí!

    Které čaje vám pomohou zrychlit metabolismus a zhubnout? VIDEO Moje zdraví / iStock.cz

  • 3.  Stanovte si pracovní dobu a osobní volno

    Ella Legg, zakladatelka konzultační společnosti Ella Smith Communications v oblasti copywritingu, dobře ví, jak je náročné udržet si work-life balance. Jejím velkým pomocníkem, který můžeme použít i my, je vytvoření si časové osy svých aktivit. Využijte papírový diář anebo elektronický či si vytvořte vlastní tabulku Excel nebo tabulku Word. Rozdělte si den po hodinách a zaznamenejte, co vše máte v plánu. Kdy pracujete a na čem, například 10–11 odpovídání na emaily, 12–13 psaní reportu, 14–18 rodinné aktivity – procházka, malování, hraní... 19–20 fitness, 21–23 příprava podkladů k projektu. Zahrňte i dny a aktivity, kdy jdete k zubaři, vyzvedáváte děti, slavíte narozeniny, abyste nezapomněli, že v těchto dnech jste nedostupní.

    Stejně tak si i stanovte pracovní dobu či počet pracovních hodin denně. Označte si je například jinou barvou, ať je jasně barevně dané, kdy pracujete a kdy ne. Snažte se co nejvíce dodržovat pracovní dobu, kterou jste si stanovili. Sem tam budou nutné přesčasy či drobné úpravy a změny, ale nemělo by to být pravidlem každého dne. Ideální je si dělat tabulku na týden, dva. Na konci každého pracovního dne proveďte malou analýzu. Zeptejte se sami sebe, co dnes fungovalo, co ne, co se pokazilo a jak lze problém vyřešit.

  • 4.  Udělejte si čas

    Investujte do nástrojů pro sledování času. Existuje spousta nástrojů, které můžete použít ke sledování všeho od frekvence a doby trvání schůzek. Software pro sledování času vám umožní pochopit, jak dlouho konkrétní úkol trvá. Tímto způsobem můžete efektivně odhadnout, jak dlouho bude trvat další pracovní úkol, a dokážete si lépe plánovat čas a mít ho víc na to, co děláte rádi. Vaše hobby, sport, ale i relax dodají energii a osvěží vás a umožní rozvíjet kreativní myšlenky, které jsou pro většinu prací nezbytné. Udělejte si čas i na dovolenou a berte si ji, jako když jste chodili do kanceláře. Prodloužený víkend, jednu středu v měsíci, půl dne na odpolední výlet. Sice pracujete z domu, ale stále pracujete. Dovolená vám pak absolutně náleží. I když zůstanete doma o dovolené, nevěnujte se ani minutu práci. Bude vás to svádět, ale nezapomeňte, dovolená je pracovní volno.

    TIP NA VIDEO: Dejte si pauzu a věnujte se své kráse

    Perfektně nalakované nehty VIDEO youtube.com

  • 5 . Zlepšete svůj pocit z práce

    Omezte oblíbený multitasking a raději se kompletně soustřeďte na jednu věc. Řešení vám zabere méně času a budete mít pocit, že jste udělali vše, co bylo ve vašich možnostech. Z průzkumu Welcome to the Jungle se dozvídáme, že přechod na práci na dálku přitom nemá dle zaměstnanců vliv na jimi pociťovaný stres. „Náš celkový dojem z práce ovlivňují i vztahy na pracovišti, které během pracovního odloučení trápí 38 % zaměstnanců. Nejvíce vnímaným problémem je pocit izolace a ztrácení se v pracovním kontextu a chodu firmy. Nebojte se tak napsat oblíbenému kolegovi či kolegyni a pobavit se o tom, na čem momentálně pracujete! Určitě vám to rozšíří pohled na vnitřní chod firmy a obnovíte vztah s kolegy,“ uzavírá Klusoň.

Jdi na homepage Zpět na začátek

Horoskopy