6 typů lidí podle prokrastinace. Jste snílek nebo krizový manažer? Co je váš problém? | Ženy.cz
 


6 typů lidí podle prokrastinace. Jste snílek nebo krizový manažer? Co je váš problém?

23. března 2021 • 14:00
Práce počká
Práce počká • Foto: iStock.com

„Mám začít sepisovat report, nebo ještě zkouknu jedno video? Zavolám zubařovi dnes nebo zítra? Příští týden možná stačí, ne?“ Zdají se vám tyto myšlenky povědomé? Zkušenosti s prokrastinací má téměř každý. Ale důvody máme odlišné. Co nutí oddalovat věci vás?

Lidé bojovali s prokrastinací od počátku věků. Vybírali si mezi tím, co je baví a co musí. Ale nikdy nebylo tak náročné ovládat svou touhu úkoly odložit tak jako v digitálním věku. Člověka před dvěma sty lety neodváděly od práce a povinností tisíce možností, které máme teď, kdy je všude kolem tolik rozptýlení. Je snadné trávit hodiny něčím, co nemá nic společného s našimi cíli. Jiné to asi nebude, ba naopak. Málokdo z nás se chce odstěhovat na opuštěný ostrov, aby se mohl soustředit jen na sebe a to, co potřebuje. Vymlouvat se na dobu, nebo na to, že se jedná o problém všech, není funkční. Odstřihnout se od světa také nejde. Zbývá nám ta nejefektivnější možnost, a to pochopit důvody, které za prokrastinací stojí. Jak varuje Jarmila Mandžuková, autorka knihy Ovládněte svůj čas i život, prokrastinace se netýká jen odkládání úkolů a povinností, ale také problémů. Problémy odložené „na potom“ nás nejen zatěžují a dusí, ale komplikují nám život. Pocit tíhy nás pronásleduje, způsobuje napětí, na nevyřešené věci se nabalují další a za chvíli tu máme problémy obřích rozměrů. Nikdo netouží po komplikovaném životě, a proto bychom neměli rozhodně oddalovat hledání příčin naší prokrastinace.

Americká psycholožka a motivační koučka Linda Sapadin definovala 6 typů prokrastinátorů podle jejich motivace k oddalování. Ve své knize Overcoming your procrastination zároveň dodává, že lidé nejsou často vyhraněnými typy. Její dělení je založeno na tom, kvůli jakým pocitům úkoly odkládáme.

První tři typy prokrastinátorů se vyhýbají úkolu nebo chování kvůli nějaké formě úzkosti.

Perfekcionista

Nemá chuť začít nebo dokončit úkol, pokud ho nemůže zvládnout dokonale, protože se obává, že by selhal. Perfekcionista nezačne s úkolem kvůli strachu ze selhání. Typická perfekcionistická myšlenka zní „Pokud úkol nezvládnu perfektně, pak jsem neuspěl“. Příkladem mohou být lidé, kteří nezačnou podnikat, dokud nebude vše perfektní a zorganizované. Jenže svět je spíše chaotický a dokonalé podmínky existují jen zřídka. Úspěšní podnikatelé se chovají jinak. Jednají, i když podmínky nejsou dokonalé a nedostatky napravují později. Skvělým příkladem je anglický miliardář a podnikatel sir Richard Branson, který se věnuje vesmírné turistice a plánuje komerční lety do vesmíru. Ve své autobiografii mluví o tom, že když vám někdo nabídne úžasnou příležitost a vy nevíte, řekněte ano. Jak to udělat, se naučíte později. V procesu.

Extremista

Bere na sebe příliš mnoho práce bez stanovení priorit, nedokáže si efektivně rozdělit čas, proto některou práci neudělá vůbec a jinou později, než bylo domluveno. Takový člověk se zavazuje zvládnout mnoho věcí, jenže pak neumí upřednostnit ty důležité, a tím je dokončit včas. Klasickou mantrou, která mu zní v uších je „Pokud to vše nezvládnu, nejsem dost dobrý.“ Poznáváte se? Slíbíte pomáhat rodině, v práci se zavážete ke třem projektům, a ještě budete hlídat kamarádce dítě. U extremisty strach z toho, že nebude moci dostát svým závazkům, způsobí, že není schopen splnit nejdůležitější úkoly.

Pesimista

Obává se, že něco zkazí nebo že něco bude nad jeho síly. Vyhýbá se riskování. Nezačne s důležitým nebo obtížným úkolem, protože nevěří, že ho zvládne. Bojí se, že neuspěje. Cítí úzkost při pomyšlení na selhání. Je pro něj lepší s úkolem nezačínat, protože pak nemůže selhat. Typická prokrastinační myšlenka je spojená s obavami „Nemůžu, protože ...“.

Druhé tři typy prokrastinátorů jsou motivovány takzvanou nízkou frustrační tolerancí (LFT). Díky nudným nebo opakujícím se úkolům budou frustrovaní a tudíž úkol nedokončí. A to vede ke dvěma emocím: nudě nebo frustraci/hněvu.

Notorický remcal

Staví se negativně vůči pokynům nadřízených. Neustále něco kritizuje, stojí v opozici. Jiná forma tohoto typu je člověk, který na vše říká ano, avšak reálně není připraven převzít zodpovědnost. Představte si situaci: šéf vám dal nudný, přízemní či hloupý úkol. Co si myslíte? Že nestojí za to ho dělat. Jste naštvaní, možná rozčilení. Takže začínáte posouvat „na potom“. Odložili jste ho, abyste dělali jiné úkoly, které považujete za důležitější. Na co však zapomínáte, je, že tento úkol budete muset nakonec udělat, protože osoba, která vám ho dala, je šéf. Typické je vzpurné chování či hněv. Tento typ často náleží teenagerům.

Krizový manažer

Tvrdí, že je motivován tlakem a jen za těchto okolností umí práci udělat nejlépe. „Krizoví tvůrci“ věří, že k plnění úkolů potřebují stres nebo časový pres. Bez toho, jak věří, nebudou podávat nejlepší výkony. Potřebují tlak na zmírnění nudy. To je ale problém. Pokud porovnáte kvalitu práce při plnění úkolu na poslední chvíli a v rozumné lhůtě, která z nich podle vás přinese lepší výsledky? Tim Urban, specialista na prokrastinaci, na TED Talks nastiňuje, jak napsal svou diplomovou práci za 48 hodin. Stojí za poslech.

Snílek

Chce, aby život lehce plynul, vyhýbá se výzvám. Má mnoho „velkolepých“ myšlenek, ale nepřevádí je na činy. Čeká na Až. Snílci si nemyslí, že by měli a museli tvrdě pracovat, aby dosáhli toho, co chtějí. Myslí si, že jim vše spadne do klína. Všichni jsme bývali snílci, ale pak jsme prozřeli, a uvědomili si, že se naše velkolepé plány neuskuteční bez našeho přičinění. Ale snílci si myslí, že jakákoliv práce maří jejich nápady a přemýšlí způsobem „Za splněnými sny nestojí tvrdá práce.“ A tak  mají spoustu času, odkládají a čekají…na ten život, o kterém sní.

Jdi na homepage Zpět na začátek

Horoskopy