Nový rok, nové a silnější já: 5 návyků, které vám změní život

7. ledna 2022 • 06:00
  • Nový rok, nové a silnější já: 5 návyků, které vám změní život

    Ruku na srdce – proč se na začátku roku zatěžovat nerealistickými předsevzetími, když jejich platnost stejně vyprší s koncem ledna? Pojďte letošek pojmout jinak a zaměřte se jen na malé změny, které budou mít blahodárný účinek na vaše tělo, krásu i duši. A jejich největší výhoda? Jakmile si je jednou zažijete, už se jich nebudete chtít zbavit. A budou vás bavit.

    Vyrazte cvičit do přírody

    Green gym není žádným ekologickým buzzwordem, ale novou vášní, k níž si mnozí našli cestu hlavně kvůli pandemii. Dlouho zavřená fitness centra i věčná omezení sportovní nadšence vyhnala protahovat kosti do přírody. A rozhodně to nebylo na škodu.

    TIP NA VIDEO: Jednoduché jógové protažení na každý den
    Cviky na každý den – jógové protažení VIDEO Kristýna Juřicová

    Pohyb na čerstvém vzduchu není žádným momentálním výstřelkem, ale obrovským benefitem, ze kterého lze profitovat celý rok. V zimě si klidně dávejte jen dlouhé procházky, které spojte s jednoduchým strečinkem. A až se trochu oteplí, vyrazte posílit svaly do parku (ve spoustě z nich najdete kromě dětských prolézaček také venkovní mini posilovny), vytáhněte kolo nebo si skočte zaplavat do jezera.

    Pohyb na vzduchu – a to jakéhokoli druhu – je na vzestupu nejen kvůli fyzické prospěšnosti, bahodárný účinek má totiž i na naši psychiku. Covidové dění v nás neustále rozdmýchává úzkosti a deprese, které je těžké v době nejistoty tlumit. Ale například výzkum z neurovědeckého institutu v americkém L.A. nedávno potvrdil, že lidem, kteří bojují s takzvanou postlockdownovou úzkostí, vůbec nejlépe pomohl právě pobyt v přírodě. A že podobných studií, které doloží stejný výsledek, bude přibývat, je nejspíš jasné.

    Článek pokračuje na další straně. >>>

  • Sledujte svou náladu

    Journaling byl trendem posledních několika let, s celkovým rozvojem well-beingu a otevíráním diskuze o duševním zdraví se ale kromě zapisování myšlenek dostává do popředí také zájem o deníky, do nichž si zapisujete své nálady a pocity. Můžete mít pocit, že se například vaše úzkosti objevují náhodně, když si ale povedete záznam o tom, kdy se cítíte mizerně, je dost možné, že přijdete na spouštěče, o kterých jste dosud neměli ponětí.

    Propadáte beznaději po setmění? V tom případě vám pocity může umocňovat tma a ponuro. Zkuste se tedy v tuto hodinu co nejvíce zabavit, vyrazte na procházku, navštivte přátele nebo si pusťte film. Špatné pocity dost možná úplně neodezní, ale vy budete vědět, že s nimi můžete pracovat a kdy je můžete očekávat. A to je velká výhoda, díky které vás příště propad nálady už nemusí tak zaskočit a zbytečně vás přivést do bludného kruhu.

    Stejně tak není na škodu se ze svých pocitů vypsat. Vytvořte si rituál, při němž vždy hodíte na papír, co vás tíží. Poté ho zmačkejte a vyhoďte nebo zapalte. I takové manifestační gesto vám v lecčem umí pomoci, dejte mu proto šanci.

  • Starejte se o svůj imunitní systém

    Poslední dva roky nás přesvědčily o tom, že zdraví máme jen jedno a že je potřeba o něj sakramentsky dobře pečovat. Ranní slupnutí vitaminů nás ale rozhodně nespasí. Naše imunita závisí hned na několika faktorech, které jsou – jak již bývá zvykem – velmi propojené. Často se v tomto ohledu mluví o metafoře ementálu: každá vrstva vás ochrání jen částečně, neboť má své trhliny. Čím více plátků ale na sebe naskládáte, tím méně děr v celku bude.

    Aby nás naše tělo ochránilo před viry a bakteriemi a sloužilo nám spoustu let, je potřeba dbát nejen o to, jak jíme a jak moc se hýbeme, ale také o kvalitu našeho spánku, již zmíněnou duševní pohodu, odpočinek a v neposlední řadě také o své zažívání (konkrétně střeva), které má mnohem větší vliv na správné fungování našeho těla, než si většina myslí.

    A jak začít s imunity boostem? Nehledejte v tom žádnou vědu. Základem je prevence, a to zejména v případě, pokud vás dlouhodobě trápí bolesti břicha či jiné zažívací problémy. Objednejte se na vyšetření, ať máte pro začátek klid v duši. Stejně tak se více zaměřte na rostlinnou stravu, omezte konzumaci masa ideálně na 1x až 2x týdně a zkuste naspat sedm až devět hodin denně. A pokud patříte mezi lifestylové fajnšmekry, pořiďte si Oura Ring: speciální (a designový) prstýnek, který umí sledovat kvalitu spánku. Jeho pořizovací cena je sice vysoká, pokud se ale chcete pustit do kvalitnějšího žití, berte to jako vstupní investici.

  • Vytvořte si rituál krásy

    Ne vše se točí jen kolem zdravé stravy, pohybu a meditací. Přestože se říká, že zdraví a krása vycházejí zevnitř (a samozřejmě to nelze vyvrátit), nezanedbávejte ani svůj zevnějšek. Ideálně si vytvořte vlastní rituál krásy, ke kterému se budete pravidelně vracet; je jedno, jestli jednou týdně či každé ráno, pravidelnost by ale měla být základ.

    Jak na to? Způsob ať si každý najde sám, rozhodně ale není od věci se v první řadě zaměřit na kvalitní kosmetické produkty, které vám v malém množství dají vše, co vaše pokožka potřebuje, a zároveň váš organismus nebudou zatěžovat přílišnou chemií. Stejně tak zkuste propadnout kouzlu pravidelné masáže gua sha nebo obličejové józe. Obojí dokáže nahradit facelifting i kdejakou beauty proceduru. Psychologicky totiž nejlépe funguje, když za svou snahou uvidíte hmatatelné výsledky. A věřte, že u těchto technik je poznáte během krátké chvíle.

  • Trénujte mindfulness

    Určitě jste už na tohle slovo narazila. Ale co si budeme povídat, jeho nadužívání z něj často dělá jen další vyprázdněný a v praktickém životě těžko uchopitelný pojem. Není potřeba jej ale zatracovat úplně. Pro začátek se zbavte veškerého balastu, který se na toto slovo v posledních letech nabalil, a začněte zcela od začátku.

    Mnozí z nás si stále myslí, že k self-care péči si stačí na pár minut zameditovat (což taky není úplně jednoduchý úkol, když s rituálem teprve začínáte) a poté si dát horkou vanu. Pravda ale je, že mindfulness se nedá omezit na pár minut denně; ideálně by totiž měla provázet celý náš život.

    Začněte tím, že si budete uvědomovat co nejvíce činností, které ten den děláte – když budete jíst, budete vnímat, že jíte, a ne to, že při tom scrollujete na Instagramu. Při cestě venku si sundejte sluchátka a raději poslouchejte zvuky a ruchy okolo vás. Až se zase podíváte do zrcadla a budete se chtít automaticky bičovat třeba za celulitidu, zastavte se a raději se pochvalte – za cokoliv.

    Drobné návyky, pozitivní přístup k sobě i svému tělu a častější žití v přítomnosti dokáže mít z dlouhodobého hlediska výrazný vliv na naše nálady i celkové psychické rozpoložení. Na začátku si možná řeknete, že to nefunguje a že není možné se tolik soustředit na přítomný okamžik. Ale ruku na srdce, komu se kdy povedlo dostat na vrchol bez píle a pravidelného tréninku?

Jdi na homepage Zpět na začátek

Horoskopy