.

. Zdroj: Zdroj: iStock

Nový rok, nové a silnější já: 5 zábavných návyků, které vám změní život

Zapomeňte tento rok na klasická předsevzetí a pojďte na životní změnu trochu jinak. Zaměřte se především na drobné každodenní návyky, které budou mít blahodárný účinek na vaše tělo, krásu i duši. Jaká je jejich největší výhoda? Jakmile si je jednou zažijete, už se jich nebudete chtít zbavit.

Vyrazte cvičit do přírody

Green gym není žádným ekologickým buzzwordem, ale novou vášní, k níž si mnozí našli cestu hlavně kvůli covidové pandemii. Dlouho zavřená fitness centra i věčná omezení sportovní nadšence vyhnala protahovat kosti do přírody. A rozhodně to nebylo na škodu.

TIP NA VIDEO: Jednoduché jógové protažení na každý den

Video placeholde

Pohyb na čerstvém vzduchu není trendovým výstřelkem posledních tří let, ale obrovským benefitem, ze kterého lze profitovat celý rok. V zimě si klidně dávejte jen dlouhé procházky, které spojte s jednoduchým strečinkem. A až se trochu oteplí, vyrazte posílit svaly do parku (ve spoustě z nich najdete kromě dětských prolézaček také venkovní mini posilovny), vytáhněte kolo nebo si skočte zaplavat do jezera.

Pohyb na vzduchu – a to jakéhokoli druhu – je na vzestupu nejen kvůli fyzické prospěšnosti, blahodárný účinek má totiž i na naši psychiku. Současné dění, válka i doznívající pandemie v nás neustále rozdmýchávají úzkosti a deprese, které je občas těžké tlumit. Ale například výzkum z neurovědeckého institutu v americkém L.A. nedávno potvrdil, že lidem, kteří bojují s takzvanou postlockdownovou úzkostí, vůbec nejlépe pomohl právě pobyt v přírodě. A že podobných studií, které doloží stejný výsledek, bude přibývat, je nejspíš jasné.

Článek pokračuje v následujících kapitolách. >>>

Pokračování 2 / 5

Sledujte svou náladu

Journaling byl trendem posledních několika let, s celkovým rozvojem well-beingu a otevíráním diskuze o duševním zdraví se ale kromě zapisování myšlenek dostává do popředí také zájem o deníky, do nichž si zapisujete své nálady a pocity. Můžete mít pocit, že se například vaše úzkosti objevují náhodně, když si ale povedete záznam o tom, kdy se cítíte mizerně, je dost možné, že přijdete na spouštěče, o kterých jste dosud neměli ponětí.

Propadáte beznaději po setmění? V tom případě vám pocity může umocňovat tma a ponuro. Zkuste se tedy v tuto hodinu co nejvíce zabavit, vyrazte na procházku, navštivte přátele nebo si pusťte film. Špatné pocity možná úplně neodezní, ale vy budete vědět, že s nimi můžete pracovat a kdy je můžete očekávat. A to je velká výhoda, díky které vás příště propad nálady už nemusí tak zaskočit a zbytečně vás přivést do bludného kruhu.

Stejně tak není na škodu se ze svých pocitů vypsat. Vytvořte si rituál, při němž vždy hodíte na papír, co vás tíží. Poté ho zmačkejte a vyhoďte nebo zapalte. I takové manifestační gesto vám v lecčem umí pomoci, dejte mu proto šanci.

Pokračování 3 / 5

Starejte se o svůj imunitní systém

Poslední léta nás přesvědčila o tom, že zdraví máme jen jedno a že je potřeba o něj sakramentsky dobře pečovat. Ranní slupnutí vitaminů nás ale rozhodně nespasí. Naše imunita závisí hned na několika faktorech, které jsou – jak již bývá zvykem – velmi propojené. Často se v tomto ohledu mluví o metafoře ementálu: každá vrstva vás ochrání jen částečně, neboť má své trhliny. Čím více plátků ale na sebe naskládáte, tím méně děr v celku bude.

Aby nás naše tělo ochránilo před viry a bakteriemi a sloužilo nám spoustu let, je potřeba dbát nejen o to, jak jíme a jak moc se hýbeme, ale také o kvalitu našeho spánku, již zmíněnou duševní pohodu, odpočinek a v neposlední řadě také o své zažívání (konkrétně střeva), které má mnohem větší vliv na správné fungování našeho těla, než si většina myslí.

A jak začít s imunity boostem? Nehledejte v tom žádnou vědu. Základem je prevence, a to zejména v případě, pokud vás dlouhodobě trápí bolesti břicha či jiné zažívací problémy. Objednejte se na vyšetření, ať máte pro začátek klid v duši. Stejně tak se více zaměřte na rostlinnou stravu, omezte konzumaci masa ideálně na 1 až 2x týdně a zkuste naspat sedm až devět hodin denně. A pokud patříte mezi lifestylové fajnšmekry, pořiďte si Oura Ring: speciální (a designový) prstýnek, který umí sledovat kvalitu spánku. Jeho pořizovací cena je sice vysoká, pokud se ale chcete pustit do kvalitnějšího žití, berte to jako vstupní investici.

Pokračování 4 / 5

Vytvořte si rituál krásy

Ne vše se točí kolem zdravé stravy, pohybu a meditací. Přestože se říká, že zdraví a krása vycházejí zevnitř (a samozřejmě to nelze vyvrátit), nezanedbávejte ani svůj zevnějšek. Ideálně si vytvořte vlastní rituál krásy, ke kterému se budete pravidelně vracet; je jedno, jestli jednou týdně či každé ráno, pravidelnost by ale měla být základ.

Jak na to? Způsob ať si každý najde sám, rozhodně ale není od věci se v první řadě zaměřit na kvalitní kosmetické produkty, které vám v malém množství dají vše, co vaše pokožka potřebuje, a zároveň váš organismus nebudou zatěžovat přílišnou chemií. Stejně tak zkuste propadnout kouzlu pravidelné masáže gua sha nebo obličejové józe. Obojí dokáže nahradit facelifting i kdejakou beauty proceduru. Psychologicky totiž nejlépe funguje, když za svou snahou uvidíte hmatatelné výsledky. A věřte, že u těchto technik je poznáte během krátké chvíle.

Pokračování 5 / 5

Trénujte mindfulness

Určitě jste už na tohle slovo narazili. Ale co si budeme povídat, jeho nadužívání z něj často dělá jen další vyprázdněný a v praktickém životě těžko uchopitelný pojem. Není potřeba jej ale zatracovat úplně. Pro začátek se zbavte veškerého balastu, který se na toto slovo v posledních letech nabalil, a začněte od začátku.

Mnozí z nás si stále myslí, že k self care péči si stačí na pár minut zameditovat (což taky není úplně jednoduchý úkol, když s rituálem teprve začínáte) a poté si dát horkou vanu. Pravda ale je, že mindfulness se nedá omezit na pár minut denně; ideálně by nás totiž měla provázet celý náš život.

Začněte tím, že si budete uvědomovat co nejvíce činností, které ten den děláte – když budete jíst, budete vnímat, že jíte, a ne to, že při tom scrollujete na Instagramu. Při cestě venku si sundejte sluchátka a raději poslouchejte zvuky a ruchy okolo vás. Až se zase podíváte do zrcadla a budete se chtít automaticky bičovat třeba za celulitidu, zastavte se a raději se pochvalte – za cokoli.

Drobné návyky, pozitivní přístup k sobě i svému tělu a častější žití v přítomnosti dokáže mít z dlouhodobého hlediska výrazný vliv na naše nálady i celkové psychické rozpoložení. Na začátku si možná řeknete, že to nefunguje a že není možné se tolik soustředit na přítomný okamžik. Ale ruku na srdce, komu se kdy povedlo dostat na vrchol bez píle a pravidelného tréninku?

Doporučujeme

Načíst další články