.

. Zdroj: Zdroj: Instagram @myfacewheno_o a @moschino

Pytel na odpadky, jezevčík i váza: Nejbizarnější designérské kabelky poslední doby

Napadlo by vás, že i estetika člověka, který vynáší smetí, může být v módě? Díky módnímu domu Balenciaga a jeho nové kabelce z toho na podzim bude trend. Anebo byste raději „venčili“ tašku, která připomíná psa? Pojďte se s námi podívat na ty nejzvláštnější kousky, kterým fashion svět tleská.

Když se řekne designová kabelka, většině lidí se vybaví něco nadčasového, jako třeba Kelly od Hermès nebo Casette od Bottegy Venety. Někteří návrháři však tento módní segment vidí po svém – nikoli jako příležitost stvořit něco praktického a elegantního, ale coby prostor pro umělecké vyjádření s pořádnou dávkou kýče. Nebo ironie. Jako třeba Demna Gvasalia, který pro tento podzim představil kabelku Balenciaga, jež vypadá jako plastový pytel na odpadky – a stojí skoro 1800 dolarů. No neberte to!

TIP NA VIDEO: 5 tipů, jak si v létě uvázat šátek

Video placeholde

Zatímco Gvasalia šponuje loajalitu svých zákazníků, když inspiraci pro své luxusní produkty čerpá z naprosto všedních a nezajímavých věcí každodenní potřeby, jiní na to jdou od lesa – toho kouzelného a pohádkového, kde se kabelkou může stát takřka cokoli; třeba muchomůrka nebo zajíc. Zapomeňte na chvíli, co všechno by se do správné kabelky mělo vejít a jaké by měla splňovat estetické nároky, a pojďte se podívat na ty nejbizarnější kousky z poslední doby – možná si je koupí jen hrstka lidí, ale zase jsou vděčnou inspirací pro internetové memy. A to se v dnešní době také počítá.

Nejbizarnější kabelky současnosti najdete v následujících kapitolách. >>>

Pokračování 2 / 10

Balenciaga: Pytel na odpadky

Demna Gvasalia, kreativní ředitel módního domu Balenciaga, je opravdový génius, a až jednou připraví kolekci ve stylu císařových nových šatů, stejně mu všichni budou tleskat, zatímco on se bude někde za oponou smát. Jak ke svému poslednímu počinu řekl magazínu WWD: „Nemohl jsem si nechat ujít příležitost vytvořit nejdražší odpadkový pytel na světě.“ I když navenek působí jako plast, ve skutečnosti je taška vyvedená v lesklé telecí kůži. Zákazníci budou mít na výběr z černé, modré, červené, žluté a bílé varianty.

Pokračování 3 / 10

Balenciaga: IKEA taška

Podobně kontroverzní byl před pěti lety i model, který se nápadně a zcela záměrně podobal slavné modré tašce IKEA. Gvasalia má zkrátka smysl pro ironii – otázkou je, nakolik jej sdílejí i zákazníci. A také nakolik to podpořilo hlavně samotnou firmu IKEA. Ta zareagovala kampaní, ve které svým zákazníkům radila, podle čeho poznají originál – třeba že při rozkládání šustí, dá se omývat anebo že stojí 1 dolar (na rozdíl od Balenciagy za 2000 dolarů). Lidi to navíc tehdy motivovalo, aby z IKEA tašek začali vyrábět vlastní designy.

Pokračování 4 / 10

Balenciaga: Reproduktor

A Balenciaga do třetice. Pro haute couture přehlídku 2022/23 nechal Gvasalia ve spolupráci s dánskou značkou luxusní elektroniky Bang & Olufsen vyrobit kabelku, která slouží jako úložný reproduktor. „Spojení módy a hudby,“ rozplýval se designér. Produkt je k mání v novém haute couture butiku, který minulý měsíc otevřel na adrese 10 Avenue George V v Paříži – tedy na adrese, kde v roce 1937 otevřel svůj první butik Cristóbal Balenciaga. Cena kabelek se zde šplhá k 15 tisícům euro.

Pokračování 5 / 10

Coperni: Váza

Pařížskou značku Coperni založili před necelými deseti lety přátelé Sébastien MeyerArnaud Vaillant. Zkušenosti sbírali v módních domech Balenciaga i Chanel, v roce 2015 se stali finalisty cen LVMH pro mladé designéry a před dvěma lety i tvůrčí silou, která nastoluje trendy. Zejména v případě kabelek je jejich rukopis velmi dobře rozeznatelný – vlajkovým produktem s virálním potenciálem se ukázala být kabelka Swipe, která je inspirovaná designem „tlačítka“ na iPhonu. Vejčitý plochý ovál zůstává, mění se jen provedení: letošním hitem je model ze skla, který pro Coperni vyrábí značka Heven a který se možná ujme spíš jako váza než kabelka.

Pokračování 6 / 10

Thom Browne: Jezevčík

Seznamte se, tohle je Hector. Kabelka ve tvaru jezevčíka, která už od roku 2016 neodmyslitelně patří k americkému návrháři jménem Thom Browne. Snadno uhodnete, že inspirací se stal jeho vlastní hrubosrstý psí kamarád. Prototyp kabelky byl navíc bizarně realistický a chlupatý. Nynější modely více připomínají pejska na hraní a prodávají se v mnoha variacích. Kdo netouží po jezevčíkovi, má na výběr celou zoo, farmu nebo les – k mání je tvar ovce, koně, medvěda, zajíce, žirafy, zebry, opice a řady dalších.

Pokračování 7 / 10

Céline: Igelitka

Rok 2018, Evropská komise uvažuje o zákazu jednorázových plastových brček a příborů a módní dům Céline, tehdy ještě pod vedením Phoebe Philo, představuje asi nejkontroverznější doplněk sezóny: kožené pouzdro na zip (ok) ukryté ve velké plastové tašce s logem módního domu (!). Celková cena 580 dolarů. Model plastové tašky, do níž si ukryjete o něco hodnotnější kousek, nebyl ani tehdy ničím novým, s nápadem už předtím přišly módní domy Chanel nebo Hermès. Céline ale zaujala svým (s)prostě jednoduchým designem. Na nápad vzápětí zareagovala i redakce české Vogue, která představila vlastní verzi pro předplatitelky.

Pokračování 8 / 10

Judith Leiber: Kýč

Vzpomínáte si na scénu seriálu Sex ve městě, ve které Carrie Bradshaw od Božského dostane místo vyznání lásky třpytivé psaníčko ve tvaru labutě a pak se mu zdráhá říct, že střelil úplně vedle? Pocházelo od americké návrhářky maďarského původu Judith Leiber. Ta posléze Carrie a Božskému zavařila ještě podruhé – to když Božský chytl před svatbou paniku a nutně potřeboval mluvit s Carrie, nicméně Charlottina dcera její mobil ukryla do pouzdra ve tvaru cupcaku. Leiber svá okázale roztomilá (a mimořádně luxusní) psaníčka začala tvořit už v roce 1963 a její byznys vzkvétá dodnes – i když ona sama zemřela před čtyřmi lety ve věku úctyhodných sedmadevadesáti let, jen pár hodin po skonu svého milovaného manžela a společníka firmy.

Pokračování 9 / 10

Moschino: Fastfood

Jeremy Scott, který stojí v čele módního domu Moschino, je znám svou excentričností – k jeho nejdecentnějším kabelkám patří ty inspirované koženým křivákem. Bylo otázkou času, kdy někdo dovede do krajnosti fakt, že určitému tvaru kabelky se říká „bagetka“. Et voilà, před dvěma lety spatřila světlo světa realistická Moschino bageta, o které někdo na Twitteru sarkasticky prohlásil: „758 liber, abyste vypadali, že si nesete Subway?“. Nechybělo ani psaníčko croissant a následoval třeba hamburger (z plexiskla) nebo kožená kabelka s čepicí umělohmotné zmrzliny, šlehačky a čokolády. I s třešničkou na vrchu.

Pokračování 10 / 10

Moschino: Pilulky

A ještě jednou Moschino, tentokrát v kontroverznějším podání. V roce 2016 totiž návrhář Jeremy Scott představil capsule (ano, toto slovo je použité záměrně) kolekci s motivem červeno-žlutých pilulek. Kabelky imitovaly platíčka s prášky i plastové kelímky s vitaminy, či spíše s psychofarmaky – jak se domnívala kritika, která Scotta vinila z adorace užívání drog a promování závislosti. Ačkoli některé obchodní domy kolekci okamžitě stáhly z prodeje (například Nordstrom), na internetu jsou tyto kabelky k mání dodnes. Ostatně jak pro magazín i-D poznamenal Alec Leach, autor knihy The World IS On Fire But We're Still Buying Shoes: „Některé módní kousky jsou spíše memes na Instagramu než produkty. Ale na rozdíl od memes zanechávají dlouhou a trvalou stopu na naší planetě.“