Je válka. Jak se s ní psychicky vyrovnat?

Aktuální situace se zcela vymyká standardu, na který byla spousta z nás dosud zvyklá. Proto jsme se i my rozhodly pro nestandardní reakci: exkluzivně a v předstihu zveřejňujeme některé z textů, které vyjdou v dubnovém čísle časopisu Moje psychologie a tematicky se dotýkají války na Ukrajině. Jak zareagovat a zachovat si duševní síly, když se svět kolem nás náhle změní a velké dějiny se protnou s naším malým osobním světem? O tom psala Barbora Šťastná.

Situace ohledně války na Ukrajině se vyvíjí každým dnem a nevíme, jaká bude v době, kdy se dubnové číslo Mojí psychologie ocitne na stáncích. Následující text se ale netýká jenom jí. Připravili jsme pro vás manuál, jak nepropadnout panice ve chvílích velkých krizí, které mohou otřást naším světem i v budoucnu.

TIP NA VIDEO: Psycholožka radí, jak zvládnout aktuální situaci ve světě

Pomáhejte podle svých možností

Můžete přispět na účty humanitárních organizací, které zajišťují pomoc v postižené oblasti, přinést hmotnou pomoc do sběrných středisek anebo nabídnout ubytování pro uprchlíky (v tomto případě pro lidi prchající z Ukrajiny). Nejde jen o to, že tím pomůžete zmírnit utrpení druhých, ale také prospějete svému vlastnímu duševnímu zdraví. Ten, kdo pomáhá, je aktivní, bere svůj osud i osud světa do svých rukou, a je tak méně ohrožen pocitem bezmocnosti a vlastní bezvýznamnosti. Nepřipadá si jako oběť smýkaná okolnostmi, ale jako spolutvůrce událostí i vlastního života.

Rozpoznejte dezinformace

Pod palbou ruských dezinformačních kanálů jsme v České republice už několik let. Šíří je nejen placení trollové, ale často i obyčejní frustrovaní lidé, kteří pomáhají dezinformačním kampaním zcela nevědomě. Pozor, dezinformace není totéž co propaganda. Nemusí mít podobu oslavného videa s Putinem. Daleko častěji je to text nebo video, které podvrací objektivní fakta, křiklavé lži nám podsouvá zaobalené do tvrzení, že pravda je někde uprostřed a každý má právo na svůj názor. Prostě kalí vodu a snaží se rozmlžit naši představu objektivní reality. Věříte-li mainstreamovým médiím, útočí na vás obviněním, že jste ovce nebo naivní slouhové mocných. Často se také pokouší vzbudit dojem, že nic není takové, jaké se to na první pohled zdá, protože celý náš svět řídí „ti nahoře“ nebo za nitky tahá kdosi v pozadí. Zkrátka, snaží se ve vás vzbudit dojem, že jste bezmocní chudinkové v nepřehledném světě, kde všechno slouží zájmům kohosi mocného a neviditelného. Nejlepší obranou proti dezinformacím jsou fakta ověřená z více zdrojů. A vědomí, že pravda existuje.

Nabídněte postiženým podporu a soucit

Máte-li ve svém okolí lidi přímo postižené krizovou situací (a téměř každý z nás zná nějaké Ukrajince nebo lidi s nimi spřízněné), napište jim, zavolejte, vyjádřete jim svoji podporu. Opět: děláte to nejen pro ně, ale i pro sebe. Oni získají vědomí, že v tom nejsou sami, ale vy také. Naopak, máte-li mezi známými nějaké Rusy, neútočte na ně, nepřispívejte k rozdmýchávání konfliktu. Nikdo z nás nemůže za svou vládu.

Převezměte zodpovědnost

Převezměte svůj díl zodpovědnosti za svět, ve kterém žijete. Vidíte-li ve svém okolí hákové kříže nebo jiné symboly nenávisti, nedívejte se stranou, sami je odstraňujte a jděte ostatním příkladem. Nebojte se vystoupit z řady a ozvat se, i když to přináší jistý diskomfort. Buďte odvážní!

Nezahlťte se informacemi

Přestože je dobré být informován, ani v krizových momentech není nutné konzumovat zpravodajství čtyřiadvacet hodin denně. Nepotřebujete se dozvědět o každé nové přestřelce nebo vyjádření nějakého politika. A stejně tak nemusíte v jednom kuse sledovat diskuse na sociálních sítích. Je to nejen neproduktivní, ale především to posiluje pocity bezmoci a úzkosti.

Připusťte si svůj strach

Když už jsme u pocitů strachu a úzkosti: v momentech neobvyklého ohrožení jsou zcela adekvátní, není na nich nic nepřirozeného. V takových okamžicích je lepší svůj strach uznat a nebagatelizovat, nesnažit se ho popřít. Je to první a nejdůležitější krok k tomu, začít ho zvládat, přestože v dané chvíli neexistuje žádné použitelné řešení, jak příčinu strachu odstranit.

Soustřeďte se na přítomnost

Jedním z nejúčinnějších způsobů, jak svůj strach skutečně pustit ze řetězu a nechat ho spolykat veškerou naši energii, je rozvíjení katastrofických scénářů. Anticipační strach, kdy se předem obáváme, že věci dopadnou špatně, je skutečně to nejhorší, co pro sebe v danou chvíli můžeme udělat. Připusťme si, že nejsme schopni predikovat, jak se daná situace vyvine – nedokážou to ani ti nejschopnější politologové. Soustřeďme se proto raději na přítomnost, na to, co v tuto chvíli skutečně můžeme vyřešit.

Kdy vyhledat odbornou pomoc

Možná že máte zábrany vyhledat odbornou pomoc psychologa nebo psychiatra, protože cítíte stud: vám se přece nic hrozného neděje, to na Ukrajině lidé skutečně trpí. Jít na terapii ovšem není nic zahanbujícího ani v takto extrémní situaci. Zejména máte-li pocit, že na své emoce už nestačíte, že vás nějakým způsobem ohrožují, neustále se vracejí obtěžujícím způsobem, nemůžete kvůli nim spát nebo začínají poznamenávat i vaše fyzické zdraví.

Buďte slušní a laskaví

I v okamžicích ohrožení, kdy se velké dějiny střetávají s našimi malými osobními světy, zachovávejte slušnost a laskavost. Udržujte oční kontakt s druhými, prohoďte s nimi pár slov. To není jenom zdvořilost, je to způsob, jak udržovat kontakt s okolím, bořit nepotřebné sociální bariéry, získávat důvěru a zůstat v čapkovském smyslu slova slušným člověkem.

Další články týkající se války na Ukrajině najdete v dubnovém čísle časopisu Moje psychologie. Březnové vydání, které se věnuje posilování psychické odolnosti, si můžete koupit v naší on-line trafice iKiosek.cz. Dnes objednáte, zítra ho máte ve schránce. A doprava je zdarma!

Moje psychologie 03/22 Autor: Anna Kovačič