Kachorovska

Kachorovska Zdroj: Instagram @kachorovska_atelier

Ksenia Schnaider
Ksenia Schnaider
Ksenia Schnaider
Ksenia Schnaider
Bevza
41
Fotogalerie

Ukrajinské módní značky: Které nosí celebrity a které bojují o přežití?

Schválně, jaké znáte ukrajinské módní značky? I když si třeba rychle z hlavy na žádnou nevzpomenete, následující článek vás přesvědčí, že kyjevská módní scéna je zajímavá a její věhlas sahá opravdu daleko – až ke světovým celebritám nebo do vašeho oblíbeného seriálu. Před dvěma týdny ale vše přetnula válka. A tak společně s díly jednotlivých návrhářů a značek v textu prezentujeme i jejich apely k záchraně Ukrajiny a cesty, jak jim samotným pomoci od krachu.

Vita Kin

www.vitakin.com

Jestli vás tento týden okouzlila španělská královna Letizia v bílé blůze s tradiční ukrajinskou vyshyvankou, pak vás určitě zaujme i kyjevská značka Vita Kin. Na módní scéně není žádným nováčkem; nádhernébohémské šaty s pestrými výšivkami a folklorními motivy ovládaly světový street style už před pěti lety a jen o dva roky dříve značka debutovala na kyjevském fashion weeku, kde si jí všimly i světové magazíny. Vita Kin není jen název značky, je to i jméno její zakladatelky, která vedle módy vášnivě miluje také cestování.

Článek pokračuje v následujících kapitolách. >>>

Pokračování 2 / 10

Sleeper

www.the-sleeper.com

Značka Sleeper mezi módními insidery natolik zdomácněla, až by člověk pomalu zapomněl na její původ – natolik se stala globální senzací (aktuálním důkazem budiž i to, že ji oblékla Charlotte v seriálu A jak to bylo dál…). Stojí za ní kyjevské módní redaktorky Kate Zubarieva a Asya Varetsa, kterým se ještě před pandemií podařil husarský kousek – přesvědčit ženy, že šaty, které vypadají jako noční košilka Brigitte Bardot nebo luxusní saténové pyžamo s peříčkovým lemem, jsou dost dobré nejen na domácí lenošení, ale klidně i na procházku ve městě či na party.

Pokračování 3 / 10

Ruslan Baginskiy

www.ruslanbaginskiy.com

Ruslan Baginskiy – další jméno, které zní povědomě i v českém prostředí, neboť před pár lety se i zde staly hitem jeho klobouky a především ikonické baker boy čepice. Kloboučník z Kyjeva a rodák ze Lvova pronikl do módního světa ve dvaceti letech jako stylista, svou značku uvedl na trh v roce 2015 a dnes již jako dvaatřicetiletý uznávaný designér navrhuje pokrývky hlavy třeba pro Madonnu. Když se v roce 2020 ukrajinský prezidentský pár setkal s papežem Františkem, měla Olena Zelenska na hlavě černý fascinátor právě od Baginského. Návrhář také jako jeden z prvních na sociálních sítích kritizoval velké módní domy, že mlčí k situaci na Ukrajině.

Pokračování 4 / 10

Bevza

www.bevza.com

Bevza je bezva, nabízí se rádoby vtipná přesmyčka, nicméně ona opravdu platí. Kyjevská značka, kterou v roce 2006 založila návrhářka Svitlana Bevza, staví svou estetiku na principu less and luxe, což by se dalo volně přeložit jako kvalita nad kvantitou. Výsledkem jsou minimalistické a sofistikované siluety v příjemných základních odstínech, kde dominují světlé nad tmavými – konceptuálním pilířem značky jsou bílé šaty, které Bevza, mimochodem pravidelná účastnice newyorského fashion weeku, neustále rozvíjí. Bílý kabátek Bevza oblékla i Olena Zelenska na fotografii, kterou doprovodila svůj Otevřený dopis světovým médiím.

Pokračování 5 / 10

Ksenia Schnaider

www.kseniaschnaider.com

Ukrajinská návrhářka Ksenia Schnaider a ruský grafický designér Anton Schnaider – to je manželský pár, který v roce 2011 založil dámskou i pánskou módní značku nesoucí manželčino jméno. Už od první kolekce se snaží jít cestou udržitelnosti a upcyklace a tento princip vepisují i do svých oděvů – typickým kouskem je cokoli ušité z patchwork denimu, nechybí ale ani květované šaty a ultrabarevné pleteniny. Je to avantgardní, moderní a hravé (trochu ve stylu kodaňské značky Ganni). Třicetičlennému týmu, který sídlí v Kyjevě, ale teď do smíchu vůbec není. Výroba se zastavila, spolu s ní i příjmy. Nyní tak lze značku podpořit nákupem certifikátu, který se po skončení války změní na voucher.

Pokračování 6 / 10

Kachorovska

www.kachorovska.com

Zatímco předchozí módní značky vznikly po roce 2000, Kachorovska, v jejímž čele stojí jako CEO Alina Kachorovska, je v tomto směru zástupcem dlouhé tradice. Už v roce 1957 totiž její babička založila obchůdek s botami a koženými doplňky poté, co nasbírala zkušenosti v továrně, kde se učila od Italů, Rakušanů, ale i Čechů. Poté rodinný podnik převzala její maminka, nicméně teprve Alina Kachorovska dokázala z malé dílny vytvořit opravdový byznys s vlajkovými obchody v Kyjevě, Oděse a Žytomyru. Součástí jejího podniku je i kavárna nebo dostupnější značka bot Melly. Kachorovska také často spolupracuje s lokálními designéry, těsně před ruskou invazí představila kolaboraci s Ksenií Schnaider.

Pokračování 7 / 10

Paskal

www.paskalclothes.com

Vypadají jako nadýchané volánové šaty pro panenky, ovšem při bližším pohledu spatříte jedinečnou řemeslnou práci – za ní stojí ukrajinská designérka a finalistka LVMH Prize Julie Paskal, která svou značku představila v roce 2013. O tři roky později se blýskla i na pařížském fashion weeku, který pro ni byl branou k zahraničním nákupčím. Specializací Paskal je vedle záplavy tylových volánů především laserově vykrajovaná krajka, která šatům dodává další rozměr. V zelených mini šatech značky Paskal byla spatřena Paris Hilton, v černé podprsence ve tvaru srdce se zase na titulku magazínu fotila Megan Fox.

Pokračování 8 / 10

Frolov

www.frolov.fr

Couture-to-wear značku založil před sedmi lety v Kyjevě designér Ivan Frolov, který vítá, když lidé jeho značku vyslovují jako For love. Jejím logem je totiž anatomické srdce a tvar srdce evokují i korzety, které jsou základem jeho tvorby a jejichž věhlas doputoval až ke světovým celebritám – značku Frolov oblékly třeba Gwen Stefani, Dua Lipa, Doja Cat, Demi Lovato nebo Rita Ora. Součástí jejího DNA je svoboda a s ní spojený aktivismus. Frolov se staví za práva LGBTQ+ komunity a nemá problém šít na jakýkoli tvar těla. Svoboda, provokace, fetišismus nebo inspirace BDSM, to vše se propisuje do unikátních designů, kde se potkává velká večerní róba s burleskou.

Pokračování 9 / 10

Elena Burenina

elenaburenina.com

Jarní kolekce ukrajinské návrhářky Eleny Bureniny se příznačně jmenuje Sweet Hope (inspirovala se jednou z básní britského romantika Johna Keatse) – jako kdyby tušila, že naděje bude letos na jaře opravdu potřeba. Svůj brand, založený na minimalismu, dekonstrukci a napětí mezi ženskými a pánskými elementy, představila v roce 2006. Burenina se ve své tvorbě zaměřuje především na svršky – blejzry a kabáty – a na oblekové kalhoty (však také vedle ženské linie šije i pro muže). I ona nyní na Instagramu vyzývá své fanoušky, aby pomohli Ukrajině, současně však upozorňuje, že pomoc ocení i její vlastní tým, který se prozatím rozhodl pokračovat v práci.

Pokračování 10 / 10

Chereshnivska

chereshnivska.com

Návrhářka Anastasiya Rozova se původně narodila v Bělorusku, kde i studovala. V roce 2015 se nicméně stala součástí party, která posléze ve Lvově založila značku Chereshnivska a o dva roky později stanula v pozici kreativní ředitelky. Svou tvorbu definuje jako ležérní a unisexovou, ovšem je také tvárná, pokud chcete klasičtější nebo víc sexy look. V portfoliu značky najdete i linii upcyclovaných košil, které vznikly přešitím secondhandových kousků. I když… teď je vše otázkou času. Kvůli válce musel být jediný lvovský obchod Chereshnivska uzavřen. Kreativní tým nyní online vyprodává zásoby a bojuje o přežití. Podpořit je můžete nákupem na jejich e-shopu.