Jak zhubnout napořád, zdravě a bez diety. Stačí těchto pár změn! | Ženy.cz
 


Jak zhubnout napořád, zdravě a bez diety. Stačí těchto pár změn!

1. ledna 2021 • 06:00
  • Jak zhubnout napořád, zdravě a bez diety. Stačí těchto pár změn!

    Možná jste si letos řekla, že si žádné novoroční předsevzetí ohledně hubnutí dávat nebudete. A přesto, někde vzadu v hlavě máte pocit, že byste přeci jen pár kil dole ocenila a že je na to ideální čas. Na rovinu: jsou lepší období na hubnutí než právě leden. Právě teď je ale fajn období na pár změn. Ty vám přinesou nejen kila dole, ale například i víc energie a zdraví. Co můžete udělat snadno a hned?

    Ketodieta, nízkosacharidová dieta, přerušovaný půst, CICO, co to bude letos? Rozhodli jste se pro leden bez sladkého a s minimem kalorií a těšíte se, jak se v únoru zase najíte do syta? Pak si spíše než na trvalá kila dole zaděláváte na pomalý metabolismus, jojo efekt a obezitu. 

    Zapomeňte na dietu

    Každý, kdo zhubnul, vám řekne to stejné: Diety nemají cenu. Mnohem lepší je změnit své návyky tak, aby vám zdravé jídlo chutnalo. A je nesmysl to dělat naráz a hned. My pro vás máme několik tipů, které vám pomohou nejen nastartovat zdravý životní styl, ale pokud je začnete dodržovat, odrazí se i na vaší váze a kila půjdou dolů. 

    Rozhodně nezačínejte se všemi najednou. Na každý nový návyk si dejte minimálně týden, ideálně tři. Teprve až se vám zvyk upevní, přejděte k dalšímu. A je jedno, čím začnete – každému bude vyhovovat něco jiného. Co tedy letos rozhodně udělejte?

    TIP NA VIDEO: Jak chytře hubnout?

  • Jezte více zeleniny

    Tím rozhodně začněte. Ne jednou kedlubnou denně: Jezte zeleninu ke každému jídlu, k snídani, obědu i večeři. Výjimečně ji nahraďte ovocem, toho ale kvůli cukru budete moci sníst mnohem méně. Zkoušejte nové druhy zeleniny, nové druhy úpravy. Čím více zdravé zeleniny sníte, tím lépe pro vaše zdraví, metabolismus a váhu.

  • Zaměřte se na snídaně

    Možná jste v minulých letech začali konečně snídat, po období vydatných snídaní se váš ranní rituál smrsknul jen na chleba s taveňákem a půl hrnku čaje. Zastavte se a vymyslete si na každý den v týdnu nějakou snídani, která vám bude chutnat a na kterou budete mít doma suroviny. Vajíčka, ovesné kaše, omelety – tipy na zdravé snídaně najdete zde.

  • Spočítejte bílkoviny

    S bílkovinami se lépe hubne. Dokáží nejlépe zasytit, takže po nich budete mít později hlad a mnohem menší chuť na sladké než po stejně kalorickém jídle složeném ze sacharidů. Díky bílkovinám ve stravě také udržíte svoji svalovou hmotu, což je pro hubnutí také důležité.

    Dospělý člověk by měl za den sníst 0,8–1,2 gramů bílkovin na kilogram své hmotnosti. Pro člověka vážícího 65 kg je to tedy přibližně 65–70 gramů za den. A s tím má řada lidí problém. V běžném jogurtu je přibližně 5 g na 100 gramů bílkovin, ve 100 gramech masa přibližně 20 gramů bílkovin, ve vejci 13 gramů a v čočce například 25 gramů. 200 ml polotučného mléka pak obsahuje 7 gramů bílkovin.

    Spočítejte si tedy, kolik kterého jídla za den sníst, a snažte se to dodržovat. Více o bílkovinách čtěte zde.

  • Nehladovte

    Každému vyhovuje jiná velikost a počet porcí denně. Odborníci se ale shodují, že důležitá je pravidelnost. Pokud nějaké jídlo vynecháte a tělo hladoví, bude během příštího jídla schovávat více energie do zásob pro případ, že by zase přišel hlad. A čím častěji budete jídla vynechávat, tím více zásob bude tělo ukládat. Metabolismus se zpomalí a výsledkem budou kila navíc.

    A stejně tak se tělo zachová ve chvíli, kdy bude mít méně jídla během dne, něž kolik potřebuje k normálnímu fungování. Pokud byste chtěli vědět přesněji, kolik kalorií denně snít, vypočítejte si bazální metabolismus. Nejezte méně a nehladovte. 

    Příklad zdravého jídelníčku najdete například zde.

  • Naplánujte jídla, která milujete, ve zdravé variantě

    Milujete čokoládu? Pak vězte, že i ve zdravém jídelníčku je pro ni místo, a pokud ji budete jíst chytře, rozhodně nepřiberete. Neplatí, že by se jídlo dělilo na „špatné“ a „ dobré“. Ve studii Torontské univerzity ženy, kterým byla odepřena na týden čokoláda, na ní měly častěji chuť. Pro lepší vztah k jídlu proto vyhoďte z vašeho stravovacího slovníku „dobré“ a „špatné“. Spíše si rozmyslete, kdy si ten váš oblíbený kousek dopřejete.

    Čokoládu si dejte například ke svačině s jogurtem a vločkami. Nebo s odpolední kávou, kterou si rozhodně také neodpírejte. Stejně tak můžete vyzkoušet zdravé varianty pizzy, veganské kremrole nebo bezlepkovou bábovku

  • Hýbejte se a odpočívejte

    Nemusíte být denně v posilovně nebo nachodit deset tisíc kroků. Ostatně tento mýtus o krocích vznikl vlastně náhodou. Takových šest až osm byste jich ale ujít měli. A to nenachodíte jen v práci nebo doma, k tomu je potřeba jít alespoň část cesty do práce pěšky. Prospěje to vašemu srdci a bude se vám lépe hubnout. Pohyb na čerstvém vzduchu bude mít také vliv na váš spánek. Aby tělo správně fungovalo a neukládalo si kila do zásoby, nesmí být unavené. Což znamená spát 6–8 hodin denně. 

    Více o hubnutí a zdravém životním stylu najdete v aktuálním vydání časopisu Dieta. Nestíháte zajít do trafiky? Kupte si Dietu v našem ikiosku.

    Autor: iStock.com

Jdi na homepage Zpět na začátek