Chybí vám klid na jógu? Lektoři radí, jak ho najít i v každodenním stresu

Jóga je vynikající způsob, jak do života dostat nejen trochu zdravého pohybu, ale také naučit se lépe souznít se svým tělem a najít vnitřní rovnováhu. Jenže na jógu je potřeba klid a čistá mysl, což je v hektické moderní době luxus, který si málokdo z nás zvládne dopřát každý den. Pomoci může meditace. Jak s ní začít, ale také jak se připravit na lekci nebo zahnat nával paniky poradí zkušení lektoři jógy.

Obrácený pes, pozice stromu, poloha dítěte. Ačkoliv jógu máme spojenou především s filozofií východního světa, cestu si našla i do života nás zápaďáků. Můžeme za to být vděční, protože jóga je po všech stránkách skvělým cvičením. Propojuje totiž tělo a ducha a jejím jediným cílem není vypadat jako modelka. Jde v ní především o zdraví, pružnost, sílu a vnitřní harmonii. A to jsou věci, které pro zvládání každodenního života rozhodně potřebujeme.

TIP NA VIDEO: Rychlolekce jógy s Markétou Faustovou

Pozice ryby VIDEO Markéta Faustová, moje-joga.cz

Právě běžný shon, stres, práce nebo péče o rodinu nám ale můžou záměr věnovat se józe naplno velmi snadno překazit. Jak se má člověk uklidnit, když je rád, že se vymanil ze sevření kancelářské budovy, přežil mačkanici v MHD a teď má jen chvíli, než se bude muset vrhnout na žehlení? Prvním krokem určitě je vymezit si na jógu čas, bez toho to nepůjde. Ale koneckonců, děláte to pro sebe.

„Určitě bych doporučil vyhnout se před jógou činnostem, s nimiž je spjato mnoho smyslových vjemů a které podněcují pro jógu nežádoucí mozkovou aktivitu. V dnešní době mezi ně typicky patří scrollování Instagramem či Facebookem, sledování televize, práce na počítači. Pokud jdete na jógu ráno, nechte po probuzení telefon telefonem a zkontrolujte jej až po skončení lekce. Před večerním cvičením zase pomůže krátká procházka,“ radí Lukáš Buřič, lektor jógy v Prague Yoga Collective s tím, že je potřeba si uvědomit, že lekce jógy začíná už touto přípravou, nikoliv první pozicí.

Zakladatelka Yoga Gangu Klára Pokorná k tomu přidává, že by člověk minimálně hodinu před začátkem cvičení neměl jíst. „Zkuste na lekci dorazit alespoň o 10 minut dřív. Dejte si bylinkový čaj, jogamatku rozprostřete na své oblíbené místo, posaďte se na ni a chvíli jen pozorujte okolí,“ říká.

Loading

Lektorka Kateřina Dymáková zase doporučuje připravit se na cvičení tak, že se budete soustředit na svůj dech. „Pokud nezvládnete nemyslet na to, co ještě budete muset koupit dětem k večeři a co jste zapomněli dotáhnout v práci, zaměřte se na dýchání. Zkuste zbystřit smysly, sledovat, jak dech nepatrně hýbe tělem, kudy proudí, zaposlouchejte se do svého dechu, zavřete oči a vnímejte, jak se cítíte.“

Článek pokračuje na další straně. >>>