12 pravidel férové hádky. Jak se dobře hádat? | Ženy.cz
 


12 pravidel férové hádky. Jak se dobře hádat bez křiku?

23. června 2020 • 06:00
12 pravidel férové hádky. Jak se dobře hádat bez křiku?
Takže, kdo za to může? • Foto:iStock.com

Neshody jsou součástí života. Ale ať už se přete se svým partnerem, mámou nebo kolegyní a nechcete svůj vztah s nimi zničit, hádejte se efektivně. Nesnažte se konfliktům vyhýbat, zkuste ale správně formulovat, co chcete, aniž byste zraňovali druhé či sebe.

Nejde mít absolutně shodné názory se všemi lidmi. Co člověk, to osobnost, jiné zkušenosti, výchova a životní cíle. Je jasné, že nebe bez mráčků nelze udržet. Navíc hádky dokáží vyčistit vzduch, začít novou cestu nebo skončit tu špatnou. Jak přistupujete ke konfliktům vy? Umíte je řešit s chladnou hlavou, nebo hned vybuchnete a vytahujete minulost? Sporům se nevyhnete, proto, chcete-li v nich umět opravdu věci řešit a nezraňovat se navzájem, je důležité si osvojit základy spravedlivé hádky. Susan Heitler, klinická psycholožka z Denveru a autorka knihy Resolution, Not Conflict, se zabývá správným a funkčním jednáním při hádkách. Tady jsou ta nejdůležitější pravidla.

1. Udržujte emoční kontrolu

Jakákoliv hádka s partnerem je vysilující a stresující a emoce velmi rychle eskalují. Proto je dobré udržet je na uzdě a pod kontrolou. Je to důležité nejen pro hádku, ale i pro udržení vztahu. „Nikdy nezvyšujte hlas. Když začnete křičet, je pro druhou osobu velmi lákavé zrcadlit vaše chování a na křik reagovat křikem. Jakmile křik začne, jen těžko se dá zastavit,“ upozorňuje Susan Heitler.

Zkuste na křik odpovídat klidně. Pokud se věci vymknou kontrole, navrhněte krátkou přestávku, abyste se uklidnili a vydýchali, a v konverzaci pokračujte později. Uvolnit napětí vám také pomůže humor, který je dobrým způsobem, jak přestat brát věci tak vážně. Samozřejmě, že ne všichni lidé reagují na humor pozitivně, a pokud je váš partner jedním z těchto lidí, pokus ho rozesmát může věci ještě zhoršit.

2. Nepřerušujte svého partnera

Vaším cílem je vyřešit problém, nejen uvolnit hněv. „Aby se věci vyřešily pozitivně, je třeba vyslechnout obě strany a porozumět jim. Bohužel obvykle předpokládáme, že víme, co řeknou naši partneři, a že jejich názor je chybný, takže nějaké naslouchání považujeme za ztrátu času,“ vysvětluje tak častou potřebu druhého neposlouchat manželský poradce Brad Browning. Tento typ přístupu vás však nikam nedostane. Tím, že umožníte svému partnerovi, aby vyjádřil své pocity, pomůžete uvolnit napětí a zlepšíte šance na úspěšné řešení. Nejednejte s partnerem s menší úctou.

3. Nebojte se konfliktu

Řada lidí si myslí, že když se budou vyhýbat konfliktům, učiní své vztahy stabilnější. Bohužel to tak ale nefunguje. Čím déle se vyhýbáme mluvení o věcech, které nás obtěžují, tím vyšší je pravděpodobnost, že jednoho dne explodujeme vzteky. Řešit problémy hned zčerstva a na začátku je mnohem účinnější a méně bolestivé, než je nechat narůst do obřích rozměrů. Problém vždy dořešte, nenechávejte ho otevřený. Pro vztah ani pro vaše psychické zdraví to není dobré.

4. Nevyvolávejte minulost

Připomínání minulých chyb během hádky je jistým způsobem, jak přimět svého partnera, aby se cítil mizerně, a přinutit ho, aby vás nenáviděl. Jako by současný problém nestačil, vy do toho začnete vytahovat i minulost. Cíl takového chování je jednoznačný – paralyzovat druhého a vrhnout ho do pocitů bezcennosti. Proto řešte vždy jeden problém a vyhýbejte se zmínkám o minulosti. Jestliže minulost nenecháte spát, problém nevyřešíte.

5. Nezevšeobecňujte

Nepoužívejte slova typu „vše“ nebo „nic“, popřípadě „vždy“ nebo „nikdy“. Tato strategie je neproduktivní z několika důvodů. Znehodnocuje druhou osobu a způsobuje, že se cítí bezcennou. Protože „vždy“ a „nikdy“ jsou velmi obecné, zahrnují mnoho dalších nesouvisejících otázek. Zkreslují zaměření a nutí nás chodit v kruhu, aniž bychom našli řešení.

6. Snažte se porozumět

I když váš partner udělal obrovskou chybu, stále chce být vyslyšen a pochopen. Pokud nemá pocit, že jste ochotni naslouchat, můžete sice vyhrát hádku, ale také pošramotit váš vztah z dlouhodobého hlediska. Zůstaňte v klidu, věnujte čas naslouchání a ukažte svému partnerovi, že se snažíte porozumět.

7. Nekritizujte a neobviňujte

Může být náročné nekritizovat, zejména pokud se domníváte, že dotyčný udělal chybu. Nicméně, kritizováním vašeho partnera přinášíte do hádky mnohem více napětí a oddalujete vyřešení problému. Místo toho se zaměřte na daný problém a na to, co je třeba udělat, a navrhněte řešení. „Obviňování nejen podporuje poškození sebeúcty a prodlužuje hádku víc, než je potřeba, ale také snižuje intimitu. Bez ohledu na to, jak moc vás váš manžel miluje, je těžké si být blízký s někým, kdo na vás ukazuje prstem,“ říká psycholožka Susan Heiter. Podobně jako křik, degradující jazyk bude věci jen zhoršovat. Navíc i když je problém nakonec vyřešen, urážky se nezapomínají a mohou ničit váš vztah.

8. Buďte otevřeni svým potřebám a pocitům

Váš partner nemůže číst vaši mysl a stejně jako vy i on chce být také vyslyšen. Proto musíte být schopni komunikovat o svých vlastních potřebách a pocitech. Pokud to oba partneři neučiní, ve vztahu se nebudou cítit dostatečně naplnění a vždy bude ukryto něco, co je trápí. Komunikace vašich potřeb a emocí pomáhá vašemu partnerovi, aby vás lépe pochopil, a vede k pocitu spojení. Ideálním začátkem věty, který v sobě nenese obviňování, je: „Cítím se…“

9. Nezmiňujte se o rozvodu nebo rozchodu

Vyhrožování rozvodem nebo rozchodem během hádky téměř jistě poškodí váš vztah. „Rozvod nebo rozchod je konečným opuštěním a zmínka o něm může způsobit, že druhá osoba se bude cítit nejistá. I kdybyste říkali slovo rozchod v okamžiku, kdy to nemyslíte zcela vážně, partner to může brát jinak a začne ho zvažovat,“ varuje před vyřknutím slova o ukončení vztahu manželský poradce Brad Browning.

10. Vyvarujte se hádek, když jste unavení

Nedostatek spánku a únava můžou ovlivnit naše sebeovládání. Hádat se, když jste unavení, může způsobit, že budete mluvit nebo dělat věci, které byste normálně neudělali. Totéž platí pro hádku, když jste hladoví. Podle řady studií mají lidé tendenci se cítit více podrážděni svými partnery, právě když mají hlad.

11. Hádejte se bez publika

Nedovolte jiným lidem, aby se zapojili do vašich rozepří. Stejně tak nemluvte o svých manželských problémech se členy rodiny nebo přáteli, pokud se obáváte, že by se do nich mohli zapojit bez vašeho svolení. Jednou z nejškodlivějších věcí, kterou můžete udělat pro malé dítě, je hádat se před ním. „Děti mají pocit, že mají malou kontrolu nad svým prostředím, a když se rodiče hádají, velmi snadno získají pocit, jako by celý jejich svět padal. Také mají sklon věřit, že jsou nějak zodpovědné za neshody svých rodičů, což může vést k nezdravému cyklu obviňování sebe sama,“ vysvětluje Susan Heither, proč se dospělí nemají hádat před dětmi. Podle řady psychologických výzkumů se děti, které jsou často svědky hádek svých rodičů, těžko přizpůsobují společnosti a mívají potíže s navázáním přátelství.

12. Připravte si řeč

Plánování je klíčem k úspěchu, a pokud jde o vyjednávání se svým partnerem, je to také pravda. Pokud máte pocit, že se schyluje k problému, naplánujte si, co řeknete a jak to řeknete. Tato strategie pomáhá vyhýbat se vyslovování špatných a urážlivých slov a zajistí, že se správně vyjádříte a popíšete problém.

A samozřejmě, nikdy nepoužívejte fyzickou sílu. Jestliže jsou však u vás hádky na denním pořádku, neúnosné či protkané násilím, navštivte odborníka a zavažte párovou terapii. Pro začátek se zkuste řídit těmito pravidly.

Jdi na homepage Zpět na začátek

Horoskopy