Video placeholde

„Aby se problém neprohluboval, je důležité jej řešit co nejdříve,“ říká psycholožka Michaela Miechová

Možná už jste u něj byli anebo jste si intenzivně pohrávali s myšlenkou, že k němu půjdete. Řeč je o psychologovi a vašich problémech. Jít k odborníkovi na duši neslo velkou dávku odvahy a hodně tmavé brýle, aby vás někdo nepoznal. Dnes už chodit nikam nemusíte, stačí se jen připojit. On-line pomoc se stala v době pandemie nezbytnou, což sama ví psycholožka a zakladatelka on-line psychologické poradny Mojra.cz PhDr. Michaela Miechová. Sedíte na svém gauči doma a mluvíte o tom, co vás trápí. Jak on-line pomoc funguje? A nemá to nějaký háček?

Začněme aktuálně. Jakými problémy jste teď zavaleni? Co klienti intenzivně řeší?

V této době, nebo tedy spíše v průběhu posledního roku, zaznamenáváme nárůst klientů, kteří řeší úzkostlivé a depresivní stavy, ale také klientů, kteří se zaměřují na partnerské vztahy, řeší krize, ať už přímo v partnerství, manželství, nebo v rámci rodinného systému. Samozřejmě ne všechno je negativní, oslovují nás také klienti, kteří se v době pandemie zaměřili na svůj osobní rozvoj a chtějí osobnostně růst.

Dokázala jste si někdy představit, že se forma psychologické pomoci přesune jen do on-line světa? Že své klienty neuvidíte naživo?

Otázka by měla být, kdy jsem si to dokázala představit. Určitě ne v době, kdy jsem ještě studovala. Popravdě i na začátku své psychologické praxe v manželské poradně pro mě možnost konzultací přes Skype a podobné on-line kanály byla spíše utopická. Ovšem postupem času jsem zjistila, že jsou určité překážky, které lidem brání psychologa vyhledat. Už s prvním nápadem založit on-line psychologickou poradnu Mojru mi došlo, že právě on-line svět je cesta, jak vyjít vstříc nejen klientům, ale i psychologům. A hlavně, doba je taková, že v on-line světě je jednoduše budoucnost.

S on-line prostředím jste pracovala dávno před pandemií. V roce 2015 jste přišla s nápadem založit on-line poradnu Mojra. Co vás k tomu vedlo?

Ano, máte pravdu. Společně s mým partnerem Rostislavem Hudečkem jsme v roce 2015 založili první on-line psychologickou poradnu u nás. Tehdy to nebylo vůbec lehké. Co mě k tomu nápadu vedlo? Když jsem pracovala v rodinné a manželské poradně, tak jsme bohužel měli opravdu plno. Byli jsme vytížení a stávalo se, že volali klienti, kteří potřebovali řešit akutní krizi, a my jsme jim mohli nabídnout termín třeba až za měsíc. A sama jako psycholog vím, že k tomu, aby se problém neprohluboval, je důležité jej řešit co nejdříve – v tomto případě je měsíc opravdu dlouhá doba. Začala jsem přemýšlet, jak tu čekací dobu zkrátit, a tehdy mě napadlo, že nejpohodlnější bude jak pro klienty, tak pro psychology konzultovat on-line, ať už z domu, z kanceláře… Nemusí tak nikam dojíždět, ušetří tím čas, nemusí si brát volno v práci, přehazovat si směny kvůli ordinačním hodinám v kamenné poradně. U nás psychologové pracují v průběhu celého dne, tedy ráno, odpoledne i večer.

Pět let je pryč. To se určitě mnohé změnilo?

Od toho roku 2015 jsme se opravdu hodně posunuli a stále se posouváme. Na začátku jsme v poradně byli pouze dva psychologové – já a můj kolega PhDr. Josef Sýkora. Poté se k nám postupně přidávali další psychologové, kteří sdílejí naší touhu pomáhat a zpřístupnit psychologickou pomoc klientům. Aktuálně máme v poradně 28 psychologů. Dokážeme pokrýt širokou škálu problémů, každý z našich psychologů se specializuje na různé oblasti. Troufnu si říct, že na jakýkoliv problém u nás naleznete řešení. Kromě toho nabízíme konzultace v sedmi jazycích – česky, slovensky, polsky, německy, anglicky, španělsky a francouzsky – a také máme web přeložený do angličtiny, slovenštiny a polštiny. Díky tomu máme klienty napříč celým světem a jsme schopni jim poskytnout všestrannou péči. Ať už jsou to vícejazyčné párové terapie, nebo rozhovory s dětmi žijícími v multikulturní rodině apod.

Také jsme se zaměřili na firemní prostředí, oslovujeme různé firmy, které chtějí svým zaměstnancům dopřát psychickou pomoc v rámci různých firemních benefitů. To je pro mnohé velkým plusem, protože nemusí za konzultaci platit a zároveň získají pomoc ihned a ne až za delší dobu, jak by tomu bylo v kamenné poradně. Jak jsem již řekla, snažíme se neustále posouvat kupředu a rozšiřovat nabídku našich služeb.

Byl na začátku velký zájem, nebo se lidé takové formy pomoci obávali?

Začátek byl opravdu trnitý. Lidé na takovouto formu pomoci nebyli ještě zdaleka připraveni, neuměli si představit, že to takhle může fungovat. Že prostě nemusí nikam chodit, nemusí být v ordinaci psychologa, nemusí si lehnout na ten gauč, a i tak si můžou promluvit s odborníkem. Lidé se obávali, měli strach, že terapie on-line nebude fungovat, nebo spíše zda to vůbec může fungovat. Také se báli, jestli jim psycholog vůbec zavolá, jestli nejde o podvod atd. Takže těch klientů na začátku bylo opravdu málo. Časem jsme si však získali sympatie a důvěru. Máme klienty, kteří jsou u nás od začátku, vracejí se a doporučují nás dál. A to je pro nás stimul, který nás žene dopředu. Množství spokojených klientů je pozitivum, které nám ukazuje, že to, co děláme, děláme správně.

Psycholožka a zakladatelka online psychologické poradny Mojra.cz, PhDr. Michaela Miechová
Psycholožka a zakladatelka online psychologické poradny Mojra.cz, PhDr. Michaela Miechová | Zdroj: osobní archiv

Chovají se klienti v on-line světě stejně jako v reálu?

Tato otázka je zapeklitá. Pokud mám on-line konzultaci s klientem, tak nemohu říct, zda by se stejně choval i v kamenné poradně, nemám srovnání. On-line svět však přináší velkou výhodu, a to tu, že klient může zůstat anonymní. Můžu říct, že klient je více uvolněný, svobodnější v komunikaci. Klient nás vpustí k sobě domů, do kanceláře a my uděláme to samé, také jej vpustíme k sobě. Osobně to vnímám jako důvěrnější vztah než v neosobním prostředí poradny. Plusem je určitě to, že naši pomoc vyhledá i ten, kdo by se jinak k návštěvě psychologa neodhodlal, protože by měl například strach, že ho uvidí někdo vstupovat do poradny, měl obavu z toho, co by si pomysleli v práci, sousedi, známí a cítil by se nějakou formou stigmatizován.

Dalším plusem je dostupnost pomoci. Je hodně lidí, kteří trpí takovou formou úzkosti, sociální fobie, že nedokáží vyjít z domu. Jsou tu také matky na mateřské dovolené, které jsou omezeny dětmi, nemají čas v průběhu dne někam dojíždět za psychologem, lidé s různými tělesnými hendikepy atd. Jak se říká, když nemůže Mohamed k hoře, musí hora k Mohamedovi.

Vypadá to, že on-line poradenství nepřináší nevýhody. Nebo se pletu?

Samozřejmě on-line poradna má i svá úskalí. Například nemůžeme tak kvalitně pracovat s dětmi. U nich je většinou osobní kontakt velice žádaný. Tady sama vnímám největší omezení on-line terapií. Dále to jsou různé metody, které nelze on-line zpřístupnit, např. různé testy, dotazníky, vyšetření – ty lze lehce využít při osobním kontaktu, ale nikoliv on-line.

Jak, kdy, jakým způsobem se na vás mohou obrátit? Mají napsat do poznámky rezervace termínu problém – např. řeším rodinné problémy; mám úzkosti…?

V naší poradně se mohou klienti objednat odkudkoliv a kdykoliv. Stačí k tomu počítač nebo chytrý telefon a připojení k internetu. Pokud internet nemají, mohou nás kontaktovat na infolince, kde jim podpora pomůže a vše zařídí. Objednávky probíhají on-line, na našich stránkách. Tak si klient může v jakoukoliv hodinu objednat konzultaci. Stačí, když si vybere některého z psychologů, rozklikne si jeho profil a zde už vidí pracovní kalendář s volnými termíny. Vybere si datum, čas, délku a způsob konzultace (Skype, telefon atd.), platbu a je hotovo. Pak už jen čeká, až ho v daném termínu psycholog kontaktuje. Pokud klient chce, může do poznámky v objednávce napsat, o čem bude chtít s psychologem hovořit, ale není to podmínkou. Nabízíme také anonymní registraci, takže klient nemusí udávat osobní údaje, stačí zvolit přezdívku. Celý systém je přehledný a intuitivní.

Kdo si o pomoc říká víc? Muži, nebo ženy?

Ze začátku mě překvapil větší zájem z řad mužů, ti se tolik nebáli vyzkoušet „něco nového“. Nyní podle našich statistik poradnu navštěvují převážně ženy, a to v poměru 63 % ku 37 %. Pořád je ale poměr mužů v naší poradně vyšší oproti kamenným poradnám.

TIP NA VIDEO: Rozhovor s terapeutem Honzou Vojtkem

Video placeholde

Jak vy sama pracujete s duševní hygienou? Otřásla pandemie s vaším vnitřním světem, nebo jste vše zvládala s nadhledem? Bez strachů, úzkostí…

Nebudu tvrdit, že se mě to vůbec nedotklo. Zasáhlo mě, že jsem se najednou nemohla vídat s nejbližšími, rodinou, známými a kamarády. Že jsem nemohla trávit volný čas tak, jak jsem byla zvyklá, jet na výlet…

Nebojovala jsem se strachem či úzkostí, ale s poklesem motivace, se ztrátou nálady. Ale je to o tom si najít ve světě nové místo. Když se mi uzavřel starý svět a to, na co jsem byla zvyklá, se mi zbortilo, tak si ho vystavět znovu, změnila jsem návyky, našla si nové věci a činnosti, které mi dělaly radost. Nedávno jsem se stala dvojnásobnou maminkou, takže i toto mě v tuto chvíli dost zaměstnává a za to jsem vděčná.

Myslím, každý si prožívá současnou situaci po svém, ale všechny zasáhla. Někoho míň, někoho víc. Mám pocit, že i u lidí kolem mě se vytratila upřímná radost, smích, uvolněnost. Jak se zase víc smát a prožívat radost?

Je důležité se neuzavírat do sebe a najít si něco, co nás udělá šťastnými, z čeho se budeme radovat. Nezaměřujte se pouze na to negativní, na to, co nemůžete, ale na to, co můžete a máte. Zkuste si každý večer před spaním říct tři věci, za které jste ten den vděční. Ke špatné náladě krom různých opatření přispěla i dlouhá zima. Myslím, že i s příchodem slunečných dní se bude nálada všech zlepšovat a začneme se více usmívat. Hledejme pozitiva v maličkostech.

TIP NA VIDEO: Víte, co je bipolární porucha?

Video placeholde