12. února 1947 se odehrála módní přehlídka, která naprosto zvrátila směr, kudy se po válce měla ubírat ženská móda. Svou první kolekci totiž představil Christian Dior, tehdy už dvaačtyřicetiletý návrhář. A byl to úspěch, který do historie vstoupil jako New Look.
Kdybyste měli znát jen minimum z historie módy, rozhodně by to měl být New Look. Zdánlivě obecný pojem si zapsala do svých poznámek legendární šéfredaktorka amerického Harper's Bazaaru Carmel Snow, když v únoru před pětasedmdesáti lety zhlédla prezentaci první kolekce Christiana Diora.
TIP NA VIDEO: Připomeňte si historii malých černých šatů
Ta se konala dopoledne a dychtivé novinářky a zákaznice ve frontě před salonem na Avenue Montaigne neodradil ani fakt, že venku bylo minus pět stupňů. Zato uvnitř to vřelo. V 09:59 květinami vyzdobenou místností svižně prošel muž, který vzhledem trochu připomínal Hitchcocka, a mezi hosty rozestřel vůni, kterou pro něj namixoval významný parfémář Paul Vacher. Jmenovala se Miss Dior a tím mužem byl pochopitelně sám monsieur Dior, který se za pár okamžiků měl stát hvězdou.

Dva roky po válce se Paříž vzpamatovávala z německé okupace a toužila žít znovu naplno. Christian Dior byl tím, kdo jí na poli módy vdechl nové sebevědomí a na další dekádu určil směr, kudy se bude ženská móda ubírat. Směr haute couture, vytříbeného luxusu a elegantních ženských siluet se zvýrazněným pasem a dlouhými bohatými sukněmi s vyztuženými spodničkami, na něž bylo potřeba až čtrnáct metrů látky.

Coco Chanel zuřila a spolu s ní i feministky. Volnost a praktičnost, které pro ženy vydupala v předválečných letech, se s únorovou přehlídkou rozplynuly. „Dior ženy neobléká, on je čalouní,“ pronesla tehdy na jeho adresu pro ni typicky sarkastickou poznámku. Nadšený nebyl ani Cristóbal Balenciaga, který tou dobou v Paříži působil už deset let a v Diorovi mu vyrostla příliš velká konkurence (byť zdravá, protože ho motivovala hledat jiné střihy).
Ať už se nám New Look jeví jako nadčasová elegance, která Paříž postavila na nohy a učinila z ní centrum haute couture, anebo naopak regresivní oděv, jenž vrátil ženy o čtyřicet let zpět do doby svazujících siluet z období Belle Époque, nelze mu upřít, že šlo o prvotřídní práci. Ikonou stylu New Look se stal zejména kostýmek zvaný The Bar Suit – výrazně projmuté krémové sako s oblými rameny a plisovaná černá sukně ke kotníkům.
Byl doslova rebelsky opulentní v porovnání s osvobozujícími, avšak „krabicovými“ střihy, které letěly do té doby. Byl prostě krásný! A budil i nenávist. Zdokumentovány jsou případy, kdy ženy ze staré školy, které byly zvyklé vyspravit každou díru na oblečení, plivaly na modelky pózující v Dioru, protože se jim New Look zdál jako bezohledná marnotratnost. Bohatá klientela lačnící po luxusu a bezpodmínečné eleganci však byla nadšená. Značku Dior si samozřejmě okamžitě oblíbil i Hollywood, prezidentské manželky včetně Evity Perón nebo budoucí královna Alžběta II. a její sestra, princezna Margaret.
