Inspirace pro červené koberce, plesy i svatby: 6 nejkrásnějších haute couture trendů pro rok 2024
Paříž má za sebou týden haute couture pro jaro a léto 2024, který přináší odpovědi na otázky, co se bude nosit na červených kobercích, ale nepřímo také indikuje, jak se obecně vyvíjí svatební nebo společenská móda. Jaký typ rób se nosí, které odstíny jim vládnou a jsou ještě v kurzu bohaté nabírané sukně, nebo spíše splývavá elegance? Představujeme šest největších trendů, které napovědí.
Big red dress
Jak je přinejmenším v posledních letech zvykem, konvenční módní trendy ovlivňují i tak úzce vymezenou kategorii, jako je pařížská haute couture. Ani zde proto v kolekcích pro jaro a léto 2024 nemohla chybět červená. Avšak návrháři se s ní nepouštěli do žádných velkých experimentů. Na molech se nejčastěji zjevovala v podobě klasicky krásnýchkorzetových rób s bohatě nabíranými sukněmi, které jasně deklarují oddanost líbivému hollywoodskému glamouru, jenž loni začal převládat na červených kobercích.
TIP NA VIDEO: Jak si vytvořit jednoduchý drdol na ples?
Haute Couture Fashion Week je událost, která se koná dvakrát ročně výhradně v Paříži a při níž svou jedinečnou tvorbu prezentují výhradně návrháři, kteří jsou členy The Chambre Syndicale de la Couture Parisienne, sdružení, které v roce 1858 založil (paradoxně) anglický návrhář Charles Frederick Worth. Být členem haute couture znamená plnit několik podmínek: například mít ateliér v Paříži a k němu přesně určený počet zaměstnanců, šít modely zákazníkům na míru a dvakrát ročně připravit přehlídku, která čítá minimálně 50 modelů na večerní i denní nošení. K tradičním značkám haute couture patří třeba Chanel, Dior, Schiaparelli nebo Valentino.
Co je to Haute Couture Fashion Week?
Další trendy najdete v následujících kapitolách. >>>
Pokračování 2 / 6
Barva roku
Když Institut Pantone vyhlašuje barvu roku, snaží se skrze ni spíše vystihnout náladu ve společnosti. S letošní Peach Fuzz, odstínem broskvového chmýří, se ale současně trefil i do srdcí módních tvůrců. Po ready-to-wear přehlídkách teď i haute couture kolekce potvrzují, že tento něžný a delikátní odstín má v módě ohromný potenciál. Obzvlášť krásně vyniká se saténem, nicméně u vysoké módy se nabízí pracovat i s původní myšlenkou chmýří – třeba skrze peří nebo změť nadýchaných ombré volánů.
Pokračování 3 / 6
Černá dekadence
Na haute couture přehlídkách nebyla nouze ani o černou barvu, takřka celou kolekci jí věnovali například Viktor & Rolf, kteří opět předvedli surrealistický příběh dekonstrukce šatů a korzetů (ale o tom více v další kapitole). Černá barva nejčastěji získávala mírně dramatický, až teatrální nádech s filmovým nábojem. Postarala se o to zejména zvýrazněná ramena i bohaté sukně evokující viktoriánskou éru, dekadentní třpyt, smuteční krajka i „ostře řezaný“ samet. Mísí se zde tajemno i i hororová nadsázka.
Pokračování 4 / 6
Rafinované korzety
Korzety bývají v haute couture nejen trendem, ale i neodmyslitelným stavebním prvkem siluety. Tentokrát nicméně nezůstávají skryté, ale různými způsoby se derou na povrch oděvu – ať už ve formě transparentní konstrukce (Schiaparelli), opačného vrstvení (Alexis Mabille) nebo surrealistických dekonstrukcí u Viktor & Rolf, kteří si pohrávají s příkrým kontrastem tělového prádla a černých šatů. Korzety pak nemohly chybět ani v kolekci Jeana Paula Gaultiera, kterou tentokrát připravila Simone Rocha.
Pokračování 5 / 6
Nahý třpyt
Haute couture se může vyznačovat buď střihovou opulencí, uměleckým přístupem a avantgardní nadsázkou, anebo až nadpozemskou éteričností – což je případ nahých šatů, které se napříč letošními kolekcemi podobaly. Základem je jednoduchý splývavý střih a polotransparentní látka zdobená výšivkou z flitrů, krystalů či kamínků, jejíž krásu člověk naplno docení až při nejbližším kontaktu. I pro vzdálené pozorovatele nicméně šaty působí mimořádně lehce, jako by se v nich nositelka vznášela.
Pokračování 6 / 6
Here comes the bride
Některé haute couture kolekce by nebyly úplné bez vyvrcholení v podobě svatebních šatů. Ty oscilovaly od klasických rób po mírně avantgardní, které reprezentoval třeba couture designér Julien Fournié. Tradiční silueta s bohatou sukní však zůstává dominantní a stejně tak doprovodný závoj, který na přehlídce Simone Rocha pro módní dům Jean Paul Gaultier zcela splynul se svatební róbou. Jak vidno, závojový tyl může sloužit jak k podtržení rafinované svůdnosti, tak i cudné nevinnosti.