Hubnutí začíná v hlavě: Proč diety nefungují a jaká je nejlepší motivace? | Ženy.cz
 


Hubnutí začíná v hlavě: Proč diety nefungují a jaká je nejlepší motivace?

3. dubna 2020 • 06:00
Hubnutí začíná v hlavě: Proč diety nefungují a jaká je nejlepší motivace?
• Foto:istock.com

Když zjistíte, proč nejste štíhlí, máte už za sebou obrovský kus práce. Teď vás ale čeká další krok, a sice zjistit, jaký druh stravování bude vyhovovat právě vám. Jak na to vám poradí naši odborníci!

O tom, že hubnutí začíná v hlavě a nejdřív je potřeba zjistit, proč máme kila nahoře, jsme psali zde. Když zjistíte, proč nejste štíhlí, máte už za sebou obrovský kus práce, ale ještě větší kus práce máte před sebou. A zase se její velká část musí odehrát v hlavě. Jak říká PhDr. Iva Málková, je potřeba vrátit jídlu jeho původní funkci a roli ve vašem životě, což zase mnohdy není možné bez psychologa.

Jenže jeho role je u nás při léčbě nadváhy, potažmo obezity, podle ní stále ještě podceňovaná: „Proto se například náš STOB už čtyřicet let pokouší laiky i odborníky přesvědčit, že ještě důležitější než naučit lidi, CO mají jíst, je, JAK to mají jíst. Důležité je takzvané mindful eating, všímavé jedení, což ve spojení s předchozími informacemi o tom, PROČ hubnoucí jedí, může vést ke změně návyků. K tomu lze úspěšně využít prvky kognitivně-behaviorální terapie i v případech klientů, u nichž neleží příčiny nadváhy v žádném opravdu hlubokém problému,“ říká přední česká odbornice na hubnutí, která právě o „novém nastavení hlavy“ a celostním přístupu k hubnutí chystá na letošní jaro novou knížku s pracovním názvem Sto obrazů Ivy Málkové (vydává Smart Press). Jenže způsobů hubnutí je spousta a vy pak stojíte před těžkým rozhodnutím – který z nich bude nejlepší právě pro vás?

Moje hubnutí mě nestresuje

Zkuste se vyvarovat bezhlavého testování, vybírejte si svůj způsob shazování opět s odborníky. „Šílenství podle jedné z definic znamená dělat stále to samé a očekávat při tom jiné výsledky. To je častý přístup hubnoucích. Mají pocit, že zkoušejí nové metody, když objeví bezlepkovou dietu, syrovou stravu, paleo a tak dále, ale podstata je stejná. Snaží se od nějakého data udělat v životě radikální a nepříjemnou změnu, a ta prostě nemůže být trvalá. Rozum jde v tu chvíli stranou, znovu vítězí emoce s nadějí, že tentokrát ,něco‘ zhubne za ně. Co na tom, že to nefungovalo loni ani předloni. Věnují hubnutí většinu životní energie, která jim pak ale zase zpětně nezbývá na řešení podstaty problémů – proč jedí jídlo navíc, jaký zástupný problém tím řeší,“ ukazuje PhDr. Iva Málková, jak funguje častý kolotoč.

Tohle se při správném hubnutí zkrátka dít nesmí. Nesmí tam být pocit odpírání, stresu. Správný způsob hubnutí je jen takový, na který nejsou navázané negativní emoce. „Proto je žádoucí napojit se na potřeby svého těla a udělat takovou změnu, která bude chtít trošičku úsilí, ale ne zas tak moc, aby hubnoucí mohl být v dosažení změny úspěšný. A dílčí krok, který vede k úspěchu, roztáčí spirálu dalších úspěchů. Změny jsou nenápadné – zvolím si jídlo, které je nutričně výhodnější, ale chutná mi, a když na každém jídle ušetřím pár set kilojoulů, za celý den se to nastřádá a hubnu, aniž se o to programově snažím. To samé s pohybem – mluvíme i o všímavém pohybu, pohybových svačinkách,“ ukazuje odbornice podle mého mnohem laskavější podobu hubnutí, než jakou máme v hlavách všichni s hubnutím pravděpodobně spojenou.

Hubnutí je kámoš!

A to je další věc – „diety“ hubnutí démonizovaly a my potřebujeme tenhle obrázek přepsat! A kde jinde než v hlavě! Takže jsme v posledních letech zvolili sousloví „změna životního stylu“. Ale upřímně, ani tohle moc nefunguje, že? To slovo „změna“! A „životní styl“ – to jako měnit úplně všechno? A v radikálnosti se to najednou od diety liší pouze v tom, že dietu si spojujeme „jen“ s jídlem, ale životní styl? To je úplně všechno! Proto vůbec není od věci najít si své vlastní pojmenování, svůj vlastní vztah k tomu, co se chystáte dělat.

Já to celé vnímám spíš jako sebepoznání. Cítím z toho cestu k sobě. Zahojení spousty starých ran. Možnost být svobodnější ve svém vlastním těle. Být skutečně JÁ. „Změna se v tomto případě děje uvnitř, což se souběžně projevuje i navenek. Úprava váhy, návyků, přístupu k jídlu s tím jde pak ruku v ruce velmi přirozeně,“ vysvětluje psycholožka a psychoterapeutka Mgr. Alexandra Hrouzková, Ph. D. s tím, že poté skutečně odpadá jakýkoli stres.

Co člověk, to jiná možnost

Potřebujete konkrétní možnosti, kudy se do boje s kily vydat? Vlastně se vůbec nedá obecně popsat konkrétní postup vhodný přímo pro vás, pokud vás nezkouknou odborníci. Ale ve zkratce byste v začátku změn měli vycházet z motivační připravenosti, ze stupně své motivace. „Existuje takzvané kolo změny – tvoří jej několik stádií, kterými musí člověk projít, aby dosáhl změny, a my máme četné možnosti, jak to podstoupit,“ říká PhDr. Iva Málková a pro mě trochu překvapivě jako jednu ze stále platných metod uvádí počítání kalorií.

Ano, ale jak se to propojuje s laskavostí k sobě samým, když počítání kalorií „voní“ spíš po drilu a odříkání? Ono jde zase o to přepsat si v hlavě vztah ke kaloriím! A podle zakladatelky společnosti STOB není cílem přesně vědět, kolik kalorií má květák a kolik hermelín. „Jde o to, aby si lidé u počítání kalorií uvědomili, že když jdou okolo ledničky a pořádně se zakousnou do čabajky nebo nivy, je to totéž, jako když si dají kuřecí řízek se zeleninovou oblohou.

Je potřeba vědět, že když si dají sto gramů šunky místo sto gramů uheráku, ušetří energii za jedno hlavní jídlo. Také skoro nikoho nenapadne, že sladké zakysané nápoje jsou energeticky stejně vydatné jako čokoláda… Proto je počítání kalorií stále důležité – stačí, když se hubnoucí takto orientují pár týdnů a mají to na celý život, umí si sestavit sami jídelníček v napojení na potřeby svého těla i duše a mohou to dělat dlouhodobě,“ objasňuje PhDr. Iva Málková a dodává, že mít přehled o kaloriích neznamená nutně hledat nízkokalorické produkty, ale být si vědom energie, kterou přijímám.

A počítá navíc i s tím, že zařadíte také věci, které opravdu milujete – dort, nivu, řízek. Ale s vědomím jejich kalorické hodnoty, tedy s plánem, že jinde odlehčíte v kaloriích a přitlačíte v nutričních parametrech, které dort postrádá.

Jak vypadá jídelníček, se kterým zhubnete, se můžete podívat zde. Zdravý jídelníček, který vám pomůže kila udržet, najdete zde.

A jak si shozená kila udržet?

Více informací o zdravém životním stylu najdete také v aktuálním čísle časopisu Dieta. Čeká vás například rozhovor s Jitkou Nováčkovou, tipy, jak se doslova nadopovat štěstím, nebo vše o bílkovinách. Kupte si ho v naší online trafice iKiosek.cz! Dnes objednáte, zítra už ho máte ve schránce. A doprava je zdarma.

Autor: red

Autor: Petra Lamschová,Linda Háková
Jdi na homepage Zpět na začátek