Hubnutí začíná v hlavě: Jak si shozená kila udržet? | Ženy.cz
 


Hubnutí začíná v hlavě: Jak si shozená kila udržet?

3. dubna 2020 • 06:00
Hubnutí začíná v hlavě: Jak si shozená kila udržet?
• Foto:istock.com

Hubnutí začíná v hlavě, tam si musíte nastavit správnou motivaci, odměny, směr v hubnutí. A pak, když zjistíte, jaký vztah máte nastavený sami k sobě, změny půjdou jednodušeji. Jak poznáte, že jste na dobré cestě?

Pokud jste pozorně četli předchozí články (Jak zjistit, proč máte nadváhu a Jak zvolit správnou strategii hubnutí), vlastně už znáte odpověď na poslední otázku, která zní: Jak byste si asi ta shozená kila mohli udržet? S radostí, přece! Protože pokud uchopíte hubnutí od počátku správně, nemusíte pak se svou hlavou svádět boje o udržení toho, co jste dokázali. Když nejdete cestou drsných změn, nedostanete se do okamžiků selhání.

„Stačí maličkosti, jako když nemáme potraviny zakázané, ale máme potraviny vhodné a příležitostné. Když nemluvíme o hříchu, ale připouštíme plánované a občas i neplánované vybočení. Je tu všímavost, vědomé konání, vědomé skládání jídelníčku i pozornost k sobě samému,“ doporučuje PhDr. Iva Málková s tím, že kdyby se přece jen opakovaly velké a zásadní karamboly a přešlapy, znamená to jediné – vaše nároky na sebe samé byly nastavené příliš přísně, je třeba se vydat skutečně co nejlaskavější cestou!

A pak to jednou přijde. Ne štěstí z počtu shozených kil. Spíš souznění se sebou samými. Pocit, že jsme v bezpečí. Spokojení. Kdy to přijde? To vám nikdo neřekne. „Ale když v sobě člověk dokáže opakovaně nacházet víru, že jeho snaha pracovat na sobě má smysl, že i v situacích selhání má cenu jít dál a hledat svou cestu, jak se cítit co nejlépe, pak dělá pro sebe to nejdůležitější,“ dodává nakonec psycholožka a psychoterapeutka Mgr. Alexandra Hrouzková, Ph. D.

S psychologoem po ruce

Za souhlasu oslovených odbornic tvrdím, že ani jeden z důvodů nadváhy nenajdete sami. Dneska už to tak s hubnutím je – tím, jak hluboko jsou kořeny nadváhy, špatných vzorců zacházení s jídlem i vlastním tělem, je už skoro nereálné obejít se při startu hubnutí bez podpory psychologa nebo alespoň specializovaného kouče s prokázaným vzděláním a praxí.

„Efektivní cestou, jak svůj vztah k jídlu a tělu narovnat, je také psychoterapie. Někdy může trvat krátce, jindy je to na léta. Bez odborné pomoci zvnějška může být problematický vztah k jídlu a tělu celoživotním údělem. Jistě znáte i dámy v letech, které neustále řeší diety, trápí se a radost ze zcela normálního pochutnání si na jídle vůbec neznají,“ potvrzuje důležitost odborníka „na duši“ v počátku celého procesu hledání „kilových souvislostí“ Mgr. Alexandra Hrouzková, Ph. D.

Naučená bezmocnost

Hlavně věčné dietářky znají také takzvanou naučenou bezmocnost danou myšlenkovými schématy, která mohou být v závislosti na „optice“, tedy na tom, jak se na danou věc díváme, funkční i dysfunkční. „Pokud jsme vychovávaní v tom, že musíme být dokonalí, a navíc naše matka stále hubne, vzniknou myšlenky, že hodnota osobnosti se váže na kila. Často se setkáte s klišé, že člověk s kily navíc je líný, neschopný… A vinou černobílého myšlení, jaké je v uvedeném klišé, si dáváme nereálné cíle: Musím zhubnout desítky kil, už nikdy se nedotknu sladkého a další.

A i když víme, že je nikdy nemůžeme splnit, volíme drastické způsoby, jak se jich pokoušíme dosáhnout, abychom vzápětí zjistili, že zase nefungují, a my jsme uprostřed bludného kruhu diet. A jeho výsledkem je právě ona naučená bezmocnost, která nám pořád v hlavě přehrává myšlenku ,nikdy nebudeme úspěšní, nikdy nic nedokážeme‘ a pohrává si s naším sebevědomím,“ popisuje další zákeřnosti špatně naprogramovaného hubnutí zakladatelka společnosti STOB. Abyste mohli hubnout, musíte se vrátit do okamžiku, kdy jste začali tloustnout.

A pak je tu také možnost, že hubnout nepotřebujete. Existuje mnoho žen s velikostí 36, které stávají nešťastné před zrcadlem a nenávidí své „tlusté tělo“. U těch zvlášť platí, že bez dobré terapie na začátku se nikam nepohnou, protože tohle je prostě jen další variace nízkého sebevědomí, způsobeného pravděpodobně výchovou, rodinnými vzorci, případně později tlakem společnosti (médií a sociálních sítí).

Ano, dneska se spousta těch, kteří jsou hubení, vidí jako tlustí. „U takových lidí hovoříme o tom, že mají pokřivený obrázek sebe sama. Jsou to lidé, kteří mají potíže se vztahem k jídlu a ke svému tělu. Vlastní tělo – nezávisle na svém vzhledu – vnímají neuměřeně kriticky,“ konstatuje psychoterapeutka na rovinu. A obrazně vás vrací k tématu „jak svá kila zhubnete“. Čili k hledání příčin pokřiveného obrázku, který o sobě máte. To bude prospěšnější než všechny diety světa. A třeba vás to ještě uchrání před poruchami příjmu potravy, které jsou v těchto případech bohužel častým vyústěním.

Více informací o zdravém životním stylu najdete také v aktuálním čísle časopisu Dieta. Čeká vás například rozhovor s Jitkou Nováčkovou, tipy, jak se doslova nadopovat štěstím, nebo vše o bílkovinách. Kupte si ho v naší online trafice iKiosek.cz! Dnes objednáte, zítra už ho máte ve schránce. A doprava je zdarma.

Autor: red

Autor: Petra Lamschová,Linda Háková
Jdi na homepage Zpět na začátek