Pro mladé i zkušené módní návrháře, kterým se podaří prorazit s nějakým nápadem a učinit z něho trend, to musí být hodně frustrující. Na jedné straně slaví úspěch, na druhé straně jim musí být jasné, že nebude trvat víc než pár týdnů, než je začne někdo napodobovat.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Příspěvek sdílený Knots & Vibes (@knots.and.vibes),Led 10, 2019 v 12:29 PST
Podle stránek Thefashionlaw.com to Zaře trvá pět týdnů, než se od nápadu dostane zboží až na pult, Asos to zvládne mezi dvěma až čtyřmi týdny. Ještě rychlejší je americký řetězec Fashion Nova, který dokáže vyprodukovat zboží od náčrtu po finální produkt dokonce během dvou týdnů. Právě posledně jmenovaný mění trh s rychlou módou, protože produkuje nejen ve smrtícím tempu a čase, ale nadto spolupracuje, respektive inspiruje se influencerkami nejtěžšího kalibru – třeba Cardi B, Kylie Jenner nebo Kim Kardashian.
A tady dochází k zajímavému jevu! Když slavila Kylie Jenner 21. narozeniny, oblékla pro tuto příležitost saténové růžové mini šaty norského návrháře Petera Dundase. Už druhý (!) den měla Fashion Nova v nabídce takřka identické. Podobně když Kim Kardashian před necelým měsícem oblékla skandálně střižené šaty Thierry Mugler – Fashion Nova měla kopii připravenou už o čtyři dny dříve, jak zjistil „hlídací pes světové módy“ alias instagramový účet Diet Prada.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Příspěvek sdílený Diet Prada ™ (@diet_prada),Úno 18, 2019 v 6:54 PST
Samozřejmě se nabízí vysvětlení, že zaměstnanci tohoto retailu vůbec nespí, ale spíše to vypadá, že Kim a spol. je dopředu informují o tom, co si vezmou na sebe, původní model od návrháře je nechají takřka do detailu okopírovat a pak už se jen těší na svůj podíl z prodeje. Toto podezření však Kim důrazně popřela na svém Twitteru, kde napsala vyjádření o tom, jak ji mrzí, že Fashion Nova kopíruje práci designérů, kteří jí velkoryse zapůjčují šaty. Dokonce popřela, že by mezi ní a e-shopem fungovala jakákoli spolupráce.
Zatím tedy můžeme věřit pohádce o superrychlé módě, která krade návrhy rovnou z hlavy. Ale nejsou to jen globální e-shopy, kdo si občas vypůjčí nápad, děje se to i mezi uznávanými návrháři, kteří pro změnu rádi loví inspiraci v historii nebo si sem tam přivlastní návrh malé a neznámé značky. Problematické jsou také spolupráce značek s celebritami a influencery, protože ty často jen kopírují, co již dříve měli na sobě.
Podívejte se, jaké případy „podobnosti ne zcela náhodné“ v nedávné době odhalily instagramové účty, které se na tuto problematiku zaměřují.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Příspěvek sdílený Diet Prada ™ (@diet_prada),Lis 14, 2018 v 8:57 PST
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Příspěvek sdílený Diet Prada ™ (@diet_prada),Pro 7, 2018 v 7:14 PST
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Příspěvek sdílený Diet Prada ™ (@diet_prada),Čen 29, 2018 v 8:23 PDT
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Příspěvek sdílený Diet Prada ™ (@diet_prada),Úno 22, 2019 v 8:30 PST
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Příspěvek sdílený FASHIONCLONES ® (@rosa_h_f),Úno 28, 2019 v 1:22 PST
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Příspěvek sdílený FASHIONCLONES ® (@rosa_h_f),Bře 10, 2019 v 7:53 PDT
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Příspěvek sdílený FASHIONCLONES ® (@rosa_h_f),Bře 11, 2019 v 12:21 PDT