Film Klan Gucci: Módní podívaná? Spíše drama o intrikách a byznysu
Jeden z nejočekávanějších snímků roku, odkazující ke skutečné historii slavné značky konečně dorazil do kin. Dramatický počin Ridleyho Scotta, v němž excelují Lady Gaga, Adam Driver nebo třeba legendární Al Pacino, ovšem fanoušky módního světa v lecčem asi překvapí.
Když před pár měsíci v prvním oficiálním traileru zpěvačka Lady Gaga, která světu poslední roky dokazuje, že ani označení herečka v jejím případě není vůbec nadsazené, přísahala se silným italským přízvukem na „Father, Son and House of Gucci“, nejen módní svět zaplesal. Snímek Klan Gucci, který je letošním druhým počinem režisérského mága Ridleyho Scotta, stvořil kult ještě před tím, než jej mohl kdokoliv spatřit. Tvůrci internetových memů roztočili obrátky na maximum a milovníci módy netrpělivě odpočítávali dny do premiéry. Tahle podívaná se přeci měla nést ve stylu glam & camp!
TIP NA VIDEO: Kdo byl Maurizio Gucci a proč ho jeho žena Patrizia nechala zastřelit?
Když pak mnozí dorazili na slavnostní předpremiéru či první promítání, asi se divili. Nikde nebylo psáno, že Klan Gucci bude módním zážitkem ve stylu snímků Yves Saint Laurenta či Coco Chanel z minulých dekád. Nádech ukázek, zveřejněných snímků z natáčení i účesy Lady Gaga, které doslova křičely divokou éru osmdesátek, ovšem zavdaly pocitu, že tomu skutečně tak bude. Jak málo stačí k takovému omylu…
Klan Gucci je v první řadě rodinné drama se silným byznysovým základem. Jak také jinak. Jde o osud jednoho skomírajícího impéria, jehož motorem zkázy a v konečném důsledku i nového začátku se stala jediná žena, jejíž jméno ani neneslo slavné příjmení Gucci. Některá zahraniční média se ve svých recenzích dokonce nebála označit snímek za Kmotra z módního prostředí. Jak moc silné toto přirovnání je, nechť každý posoudí sám. Faktem zůstává, že centrem filmu jsou opravdu hlavně rodinné rozepře, hádky, intriky a v neposlední řadě daňové nešvary. Všechny tyto aspekty zcela upozaďují to, na co se mnozí diváci těšili asi nejvíce – módu a vývoj značky jako takové.
Film vznikl na základě knihy House of Gucci, v níž autorka Sara Gay Forden mapuje právě onu éru, kdy se Patrizia Reggiani, mladá dívka z nižších poměrů, provdala za Maurizia Gucciho, vnuka zakladatele módního domu Gucci. Společně pak roztočili kolotoč intrik a sporů, které vedly k úplnému odstranění všech rodinných příslušníků z vedení firmy. Moc Reggiani nad submisivním bývalým studentem práv byla v tomto směru enormní. A výkony fenomenální Lady Gaga, která se na roli připravovala tři roky a posledních devět měsíců mluvila pouze s italským přízvukem, i herecky do nebes rostoucího Adama Drivera tomu doslova nasadily korunu.
Snad každému, kdo tento 164minutový počin zhlédne, musí být jasné, že jsou to právě herecké výkony, díky kterým mnozí zvládnou film dokoukat s pocitem, „že to přeci docela uteklo“. Kromě ústřední dvojice za pozornost stojí také výkon Jareda Leta, který je díky až neskutečné práci maskérů zcela k nepoznání. Jeho ztvárnění Paola Gucciho může pro někoho vyznít až trochu teatrálně, přesvědčivost a italský temperament beznadějného návrháře s netradičním módním vkusem mu ale upřít nelze. Na pozadí této trojice postav pak vše podtrhuje duo hereckých legend Al Pacina a Jeremyho Ironse, z nich každý představuje vytříbený charakterový protipól toho druhého.
I přes to, že děj drží po celou dobu jistou kontinuitu, po skončení se nelze zbavit pocitu, že některým pasážím bylo na úkor jiných – možná i podstatnějších – věnováno zbytečně moc prostoru. Kdyby některé scény chyběly, plynulosti i stopáži by to rozhodně pomohlo. Snímek se zároveň na konci cyklicky uzavírá – začíná a končí totiž osudným dnem, kdy střelec najatý Patricií Reggiani zastřelí jejího bývalého manžela Maurizia. Závěr pak doplňuje už jen krátký exkurz do počátku éry, kdy se dům Gucci (již zcela odpoutaný od rodiny Gucci) spojil s Tomem Fordem, který mu vnukl zcela nový směr, a finální titulky líčící v pár větách osud na 29 let odsouzené Patrizie, která se nakonec na svobodu dostala již o 11 let dříve.
Pro méně zkušené znalce módní sféry bude Klan Gucci působit právě jako ono drama kmotrovského rázu, odehrávající se za zvuků Davida Bowieho a Eurythmics v temných ulicích jinak zcela pozlátkového Milána i New Yorku. Diváci milující dům Gucci, jeho historii i celou módní sféru ale možná budou odcházet se spoustou otázek.
Proč místo řešení daní nezbyl již prostor pro větší vhled do vývoje značky po odkoupení bahrajnským investičním fondem Investcorp? Objevil se Jared Leto ve snímku skutečně pro své herecké kvality, nebo čistě proto, že je jedním ze současných ambasadorů Gucci, miláčkem a hereckým dvojčetem kreativního ředitele Alessandra Michele? A proč tedy i přes vynikající masku není pravému vzhledu své postavy vůbec podobný? A jak tento snímek, mapující asi nejtemnější období firmy, zamává se současnou pozicí značky na trhu i v módním průmyslu? Uvidíme, zda alespoň na nějaké otázky postupem času přijdou odpovědi…
Snímky skutečné Patrizie Reggiani a Maurizia Gucciho i další zajímavosti k filmu Klan Gucci najdete ve fotogalerii:
Film Klan Gucci: Módní podívaná? Spíše drama o intrikách a byznysu



















