Umění odměnit se: Dostaňte se do formy s láskou k sobě samým

2 min čtení

2 min čtení

Jak se spolehlivě přimět k výkonu a změnám? Chce to pozitivní motivaci! Pokud se snažíte dostat do formy, je důležité, abyste uměli svoje snažení a svůj pokrok náležitě ocenit. Slupnout celou bonboniéru za každé kilo dole ale není tou ideální cestou…

Odměna znamená opakování

„Pouze to chování, které je odměněno (tedy nám něco přináší), se v našem životě udržuje. To je jedno ze základních pravidel operantního podmiňování,“ vysvětluje PhDr. Iva Málková, zakladatelka společnosti STOB. „Pokud tedy chcete, abyste u žádoucího chování vydrželi a dosáhli například váhového úbytku, je potřeba se za něj odměňovat. Zní to snadně? Může to tak být. Spousta našich klientů se však potýká s tím, že nevědí, jak se správně odměnit, aby neskončili jen u jídla,“ upřesňuje. 

TIP NA VIDEO: Jak vyzrát na motivaci, radí psycholožka a koučka Zuzka Douchová

Důvod k radosti a pokračování

Stanovit si, čeho chceme dosáhnout, a rozdělit si snažení na menší kroky je dobrou cestou k úspěchu. Psycholožka a výživová specialistka Mgr. Tereza Beníčková říká, že i malé úsilí, byť zatím nepřináší hmatatelné výsledky, je velmi cenné: „Může to být začátek změny. A navíc se osobně setkávám s tím extrémem, že hubnoucí neustále podceňuje své, byť menší, pokroky, stále si nepřijde dost dobrý a neumí se pochválit, natož se něčím odměnit. Nejčastější odpovědí na mojí otázku ,A čím byste se chtěl/a odměnit, až tohoto dosáhnete?‘ je ticho.“ 

Odměna jídlem není ideální

Jídlo ani pití na seznam odměn nepatří, a to ani v případě, že se chystáte spokojit se salátem a patřičně si ho jako odměnu užít. Beníčková uvádí, že často je to opravdu jen jídlo, které slouží jejím klientům k sebeocenění, uvolnění a k náplni volného času zároveň. „V tu chvíli bych ani zdravé pokrmy jako odměnu nedoporučila a zaměřila bych se spíš na hledání jiných věcí, které si můžeme užít. Pokud si ale člověk chce vychutnat opravdu dobré jídlo, zajít do nějaké oblíbené restaurace, tak je to naprosto v pořádku i při hubnutí, jen to přece nutně nemusí být odměna za zhubnuté kilogramy,“ doplňuje. 

Jak na správné odměňování?

„Při zvládání dílčích malých cílů může někdy stačit jako odměna i samotné uvědomění si úspěchu, to, že se pochválím, třeba i veřejně,“ říká Tereza Beníčková. „Netřeba si každý týden kupovat novou knížku. Když má ale klient nějaký větší cíl – řekněme třeba zhubnout deset kilogramů – pak už na začátku a dále pak v průběhu cesty řešíme, co laskavého, hezkého pro sebe udělá, až toho dosáhne,“ vysvětluje. 

Bonusové rady a tipy

  1. Odměny, které si pro své snažení vymyslíte, by měly být podobně příjemné nebo i příjemnější než okamžité uspokojení z jídla

  2. Odměna musí přijít bezprostředně po splnění cíle, byť třeba jen dílčího. 

  3. Odměna musí mít co nejkonkrétnější podobu (například masáž, chvíle klidu na přečtení oblíbeného časopisu, nové šaty do divadla).

  4. Volte odměny, které jsou skutečně reálné a snadno uskutečnitelné (ne hned například dvouměsíční dovolenou na Havaji). 

  5. Odměňujte se nejen za váhové úbytky (váha není vždy objektivním ukazatelem úspěchu), ale i za kroky jako „zvládl/a jsem si třikrát týdně zacvičit“. 

Článek vyšel v časopisu Dieta 10/21. Starší i aktuální čísla Diety si můžete koupit v on-line trafice iKiosek.cz.

Dieta 09/22.