Hilary Jones, etická ředitelka firmy LUSH

Hilary Jones, etická ředitelka firmy LUSH Zdroj: LUSH

Hilary Jones, etická ředitelka firmy LUSH
2
Fotogalerie

Z aktivistky do korporátu: Dlouho jsem myslela, že když mě nezatkli, nedělám dost

Těžko byste našli manažerku, která stereotypy o této funkci bourá více než tato dáma. Energická dáma s ohnivě rudými vlasy nesedí za stolem a nevymýšlí dobročinné projekty, které jen „vypadají dobře“. Hilary Jones je celoživotní aktivistka a více než třicet let veganka. I proto je logické, že skončila ve firmě, u které pojmy jako etika, ekologie, ochrana zvířat a fair trade nejsou jen nablýskanými lákadly na zákazníka.

Od mládí jste byla aktivistka a teď už více než 20 let pracujete pro neustále se rozrůstající firmu, jejíž jste tváří. Je náročné zvládat tyto dvě věci dohromady?

Občas je to složité. V LUSH pracuji prakticky od jeho založení v roce 1995 a je to vlastně moje první zaměstnání. Až do té doby jsem byla aktivistka na plný úvazek. Protestovala jsem proti kapitalismu, a přitom jsem nastoupila do korporátu. I když velmi, velmi malého. I tak to ale pro mě byl šok. Nevadí mi na tom ale ta spousta náročné práce, to není problém ani v nejmenším. Co mi chybí, je svoboda. Cítím, že se musím trošku podřídit společným hodnotám firmy, protože LUSH reprezentuje nás všechny – zaměstnance i zákazníky. Nejsou to jen moje postoje a zásady. Dřív, když jsem se postavila před buldozery nebo jsem vyšplhala do třetího patra do laboratoře, která prováděla testování na zvířatech, dělala jsem to sama za sebe. To si teď už samozřejmě nemůžu dovolit. Na druhou stranu ale zásah, který má LUSH při své snaze změnit něco k lepšímu, je mnohem větší.

Nemůžete si aktivismus dovolit ani ve svém osobním životě, kdy jste prostě jen Hilary?

Nejde to. Při jedné protestní akci, která se nijak netýkala firmy, ale byla jen politická, jsem odpověděla na pár otázek jedné z novinářek. Tyto noviny potom uvedly mé jméno a za ním to, že jsem etická ředitelka firmy LUSH. A právě v ten moment jsem si uvědomila, že má práce přesahuje můj osobní život, a to i v momentech, kdy nechci, aby se mé postoje jakkoliv směšovaly s postoji značky, pro kterou pracuji. Není to něco, co můžete vypnout. Když začnete pracovat pro LUSH, pak prostě jste LUSH.

Nemrzí vás to?

Občas. Dlouho jsem měla pocit, že pokud nejsem ve fyzickém ohrožení nebo pokud mě nezatkli, tak nedělám dost. Někdy se ráno probudím a říkám si: Bože, já jsem už tak dlouho nebyla ve vazbě, znamená to, že jsem v důchodu? Pořád cítím, že bych možná mohla dělat víc.

Co pro vás bylo největší změnou, když jste do firmy nastoupila?

Střet s realitou. Ale ve velmi úsměvné verzi. Do té doby jsem byla obklopena jen aktivisty, z nichž všichni jsou vegani. Žila jsem si ve velmi specifické sociální bublině. Takže když jsem potom v práci viděla, že někdo jí sendvič se šunkou, byla jsem upřímně udivená. Přišlo mi fascinující, že něco takového lidi ještě pořád dělají, protože jsem to ve svém okolí třeba osm let neviděla.

O kosmetických produktech firmy LUSH se mluví jako o „etických produktech“. Co přesně si pod tím zákazník má představit?

Pojem „etický produkt“ zahrnuje velkou řadu věcí. Začíná to u samotných ingrediencí. Je pro nás nemyslitelné, že bychom použili ingredienci, která by nebyla vypěstována přírodně, s absolutním ohledem na životní prostředí a na farmáře, kteří ji produkují. Zjišťujeme, jestli voda, kterou farmáři na pěstování používají, nebyla „ukradena“ na úkor místních obyvatel. Jestli byli zaměstnanci férově zaplaceni. Že nevyužívají dětské práce. Poté sledujeme, jak je ingredience do našich továren přepravována. Některé země při převozu látek vyžadují test jejich bezpečnosti na zvířatech, což je pro nás naprosto nemyslitelné. V neposlední řadě pak všechno zpracováváme ručně a zjišťujeme, jak všechny složky poskládat dohromady, abychom vytvořili produkt, který bude fungovat přesně tak, jak si zákazník přeje. Což je také součást etiky našich výrobků.

Jak víte, co si zákazník přeje?

Posloucháme zákazníky a myslíme na ně. U spousty kosmetických firem je zákazník až na posledním místě. Firmy investují obrovské množství peněz do toho, aby vás přesvědčily, že jejich výrobky potřebujete. My se snažíme, aby lidé naše výrobky opravdu potřebovali. Nezajímá nás hezká reklama a lákavé balení. Chceme, aby naše produkty vyhovovaly vaší pokožce a vlasům, stejně jako vašemu životnímu stylu. Proto také neinvestujeme do reklamy. Nechceme podporovat hrůzu z vrásek a někoho stále přesvědčovat, že s pomocí našeho zázračného krému přestane jeho pokožka stárnout. Všichni přece víme, že je to lež.

Co pro to tedy můžu, jako zákazník, udělat, když chci, aby se mnou firmy jednaly narovinu?

Všechno. Vy máte v rukou tu největší moc, a to jsou samozřejmě peníze. Tvrdě jste si je vydělali, takže nedělejte kompromisy v tom, za co je utrácíte. V dnešní době médií, včetně těch sociálních, je komunikace nesmírně jednoduchá. Ptejte se zástupců značek, které kupujete, na to, kde berou své ingredience, jestli testují na zvířatech. Všímejte si, jestli investují do reklamy, nebo do vás, jestli vám nelžou. A pokud s produkty nejste stoprocentně spokojení, nekupujte si je a najděte si jiné. To platí u všeho, nejen u kosmetiky.

Podívejte se, jaká témata se také řešila na letošním LUSH Summit v Londýně:

Z aktivistky do korporátu: Dlouho jsem myslela, že když mě nezatkli, nedělám dost

Hilary Jones, etická ředitelka firmy LUSH
Hilary Jones, etická ředitelka firmy LUSH | Zdroj: LUSH
Hilary Jones, etická ředitelka firmy LUSH
Hilary Jones, etická ředitelka firmy LUSH | Zdroj: LUSH