.

. Zdroj: Profimedia.cz

Co bude trendy po koronaviru? Možná všechno, možná nic!

Bylo otázkou času, kdo tuto změnu oznámí jako první. Poté, co i módní byznys, stejně jako zbytek světa, upadl do koronavirové krize, bylo jasné, že tohle nemůže zůstat beze změn. Móda byla v krizi totiž už dávno předtím. V pasti roztočeného kruhu, který se točí čím dál šíleněji a který takřka nelze zastavit, i když se o tom pořád mluví. Nyní se to tedy podařilo a mnozí to berou jako obrovskou šanci z něj vystoupit. A jde i o hodně velká jména.

V dubnu oznámil módní dům Saint Laurent, že se v září nezúčastní tradičního pařížského fashion weeku pro jaro a léto 2021, protože si chce dopřát time-out, aby si promyslel svůj vlastní harmonogram. A k Anthonymu Vaccarellovi, který v židli módního ředitele Saint Laurent sedí už pátým rokem, se brzy na to přidal další Belgičan – Dries van Noten. Ten se v otevřeném dopise, který zveřejnil zkraje května, vymezil vůči nesmyslnému tlaku na nové a nové kolekce, které stávající zboží posílají předčasně do slev. Pod tento dopis se podepsala řada dalších tvůrců včetně kodaňského fashion weeku, který čím dál hlasitěji a úspěšněji nastoluje téma udržitelnosti.

A nyní tento týden do třetice Gucci. Už když zkraje dubna kreativní ředitel Alessandro Michele zveřejnil fotografii, jak při čtení poezie a Thomase Manna rozjímá na křesle ve svém apartmánu v Římě, bylo jasné, že tento excentrický návrhář s vizáží Ježíše Krista chystá změnu. Minulou neděli se o ní konečně podělil na Instagramu, kde v italštině a angličtině s teatrálností sobě vlastní zveřejnil úvahu na pokračování, jejímž hlavním sdělením je toto: Gucci se vrací ke dvěma hlavním kolekcím ročně. Jestli bude tvořit něco mezi tím, tak jen z vlastní iniciativy a ve vlastní režii.

Že kadence uvádění nových kolekcí není v pořádku, muselo být jasné každému, kdo v roce 2014 zhlédl dokument Dior a já, kde Raf Simons připravuje skvostnou kolekci haute couture ve smrtícím termínu osmi týdnů. Už tři roky po oznámení prestižní spolupráce se Simons rozhodl Dior opustit. Důvod? Naprosté vyčerpání.

Byl možná prvním, kdo za velké pozornosti médií hodil rdo ringu, ale zdaleka ne poslední. Následovala ho třeba Phoebe Philo, která v roce 2017 odešla po deseti velice úspěšných letech z Céline, nebo letos v dubnu Clare Waight Keller (mimochodem autorka svatebních šatů Meghan Markle), která opustila módní dům Givenchy. Všechny přitom spojoval mimořádný talent, ale také touha tvořit v klidu nebo zastavit dřív, než úplně vyhoří.

Teď k takovému zastavení dostali šanci v podstatě všichni tvůrci. Mohou nabrat dech a zvážit novou strategii, jak ale v rozhovorech pro média přes Zoom prozradil Marc Jacobs, situace je mnohem prozaičtější a realita tvrdá – letos nejspíš nezvládne vyrobit kolekci pro podzim a zimu, protože všechny látky měly pocházet z Itálie, kde život během pandemické krize doslova zamrzl.

Módní kolekce pro podzim a zimu? Možná ji dávno máte v šatníku.

Ale stalo by se něco, kdyby se letos v obchodech objevilo jen něco z toho, co mělo být původně vyrobeno? Podle výsledků analýzy módního trhu, které zveřejnil Vogue Business, se stejně minimálně 35 % zboží vůbec neprodá. A ty kousky, co se prodají, pak podle jiného průzkumu v průměru nosíme jen sedmkrát, než nám začnou připadat zastaralé. Nepříjemná čísla, že? Ale poprvé po mnoha letech je tu reálná šance je změnit.