Konec éry drahých tenisek: Proč návrháři chtějí, abychom vypadali jak z jiné doby? | Ženy.cz
 


Konec éry drahých tenisek: Proč návrháři chtějí, abychom vypadali jak z jiné doby?

31. března 2020 • 06:00
Kaia Gerber na přehlídce Moschino • Foto: Profimedia.cz

Dekáda 2010 až 2020 by se z módního hlediska dala shrnout jako nástup streetwear módy. Zatímco na jejím počátku jsme nosily k džínám balerinky a z tenisek akceptovaly maximálně conversky, na jejím konci máme všechny doma minimálně tři páry, které obouváme i k elegantním šatům nebo ke kalhotovému kostýmu. To se teď nejspíš bude měnit.

-->

Existují dokonce lidé, kteří kouzlu nejrůznějších tenisek a sportovních bot podlehli natolik, že pro ně v lepším případě mají doma vyhrazenou šatnu (v tom horším jim krabice od bot padají na hlavu i z kuchyňské linky). Těmto lidem se říká sneakerheads a jsou to zkrátka sběratelé. Patří k nim i Virgil Abloh, zakladatel a kreativní ředitel módní značky Off-White, který současně navrhuje pro pánskou sekci Louis Vuitton.

Virgil AblohVirgil AblohAutor: Profimedia.cz

A také jeden ze zásadních influencerů, který v minulé dekádě posunul tenisky, mikiny nebo trička s logem do luxusního segmentu (dalším byl Demna Gvasalia, který stojí za vzestupem Balenciagy, nebo třeba hudebník a návrhář Kanye West). Virgil Abloh však nedávno v rozhovoru pro magazín Dazed pronesl, že streetwear příští rok zemře. „Kolik triček má ještě smysl si pořizovat, kolik mikin a kolik tenisek? Myslím, že úžasný způsob, jak vyjádřit svůj styl, je vintage – existuje tolik skvělých a cool věcí, které jen čekají v second handech, až je začneme nosit.“

Off-White podzim/zima 2020-2021. Gigi Hadid předvádí model, který můžeme vnímat jako symbolický přechod od jedné módní dekády k dalšíOff-White podzim/zima 2020-2021. Gigi Hadid předvádí model, který můžeme vnímat jako symbolický přechod od jedné módní dekády k dalšíAutor: Profimedia.cz

A je to! Jeden z králů streetwear módy, který stvořil její kult, ji nyní oficiálně pohřbívá, protože hlad po originálních designérských  teniskách či mikinách už beztak jen plodil nesmyslnou spotřebu, ze které byli nakonec nešťastní i sami spotřebitelé. Krásně je to zmapováno v jednom z dílů Tidying Up with Marie Kondo (k vidění na Netflixu), kde jeden z takových sneakerheads se slavnou úklidovou guru potřebuje probrat svou nesmyslnou sbírku tenisek – a brzy vyjde najevo, že řadu krabic s botami po nákupu ani neotevřel. 

Kolik triček má ještě smysl si pořizovat, kolik mikin a kolik tenisek? Myslím, že úžasný způsob, jak vyjádřit svůj styl, je vintage – existuje tolik skvělých a cool věcí, které jen čekají v second handech, až je začneme nosit.

Někteří návrháři už na tuto všeobecnou „přežranost“ reagují svými posledními kolekcemi, které mají silně historizující nádech. Typickým příkladem je třeba značka Celine, pro níž Hedi Slimane stvořil koncept městské bohémy ze 70. let. Tuhle dekádu ve výrazně retro podobě zpracovávají i poslední kolekce Gucci, Louis Vuitton nebo Paco Rabanne. Marc Jacobs se vedle toho zhlédnul i v šedesátkách – jeho kabátky a kostýmky se zkrácenými rukávy jednoznačně evokují éru Jackie Kennedy. A třeba Jeremy Scott se nebojí jít ještě dál do historie, ve své kolekci Moschino pro jaro a léto vrací do hry opulenci ve stylu Marie Antoinetty. 

Celine jaro/léto 2020Celine jaro/léto 2020Autor: Profimedia.cz
Gucci podzim/zima 2020-2021Gucci podzim/zima 2020-2021Autor: Profimedia.cz
Louis Vuitton jaro/léto 2020Louis Vuitton jaro/léto 2020Autor: Profimedia.cz
Marc Jacobs podzim/zima 2020-2021Marc Jacobs podzim/zima 2020-2021Autor: Profimedia.cz
Moschino podzim/zima 2020-2021Moschino podzim/zima 2020-2021Autor: Profimedia.cz

Pro nás je to zpráva, že vlastně nemusíme kupovat nic nového, stačí zalovit v second handu. A také, že cool sportovní móda je pro tuto chvíli skutečně na ústupu. Místo ní je tu retro. Jakékoliv. 18. století i šedesátky. Bohémské sedmdesátky, disco osmdesátky, minimalistické devadesátky i přelom tisíciletí, kdy se díky paparazzi fotkám zrodil koncept novodobých módních ikon zvaných IT-girls. Cílem je nejen zachránit planetu, ale také si nostalgicky zavzpomínat na staré časy. Časy, kdy všeho ještě nebylo příliš. Trendů, kolekcí, cool značek ani influencerů. 

Streetwear je mrtvý. Ať žije dandy!

Když před lety nastupovala éra streetwearu, psalo se v módních magazínech, že styl dandy je mrtvý. Nyní se situace obrací: Streetwear je mrtvý. Ať žije dandy!

 

Jdi na homepageZpět na začátek

Horoskopy