Každý, kdo někdy přičichl k vůni Angel (a nemusí se přitom vůbec vyznat v parfémech), musí uznat, že patří mezi unikáty. Je tak specifická, že ji poznáte okamžitě. Avantgardní, smyslná, náročná i tajemná, přesně jako módní kreace Thierryho Muglera. Ale také sladká a těžká, jak zní častý protiargument v hodnocení zákaznic.
TIP NA VIDEO: Jaké účesy ovládnou rok 2022?
Sluší se připomenout, že vůně, ačkoliv nesou jméno módního tvůrce, často vznikají pod rukama někoho zcela jiného, respektive s pomocí školených nosů, které návrháři nemají. Impuls k vytvoření parfému přišel díky společnosti Clarins, kterou Thierry Mugler oslovil a která nakonec v roce 1997 značku Thierry Mugler koupila. Často se však trochu nepřesně uvádí, že parfém Angel vytvořil Jacques Courtin-Clarins, šéf tohoto kosmetického giganta. (Jen pro doplnění, před dvěma lety přešla společnost Clarins i s parfémy Mugler pod L'Oréal.)
Tím nosem, který před třiceti lety pomohl stvořit Anděla, byl ve skutečnosti Francouz Olivier Cresp. Muž, pro něhož bylo osudové už místo jeho narození – tím bylo jihofrancouzské Grasse, město parfémů – a který už v sedmi letech věděl, že chce jednou vyrábět parfémy. Podepsán je mimo jiné pod vůněmi Elle (YSL), Dune Pour Homme (Dior), Midnight Poison (Dior) nebo Light Blue (Dolce & Gabbana). Na otázku, proč je právě Angel tak úspěšný, odpověděl v jednom dotazníku před deseti lety: „Protože je divný, je úplně odlišný.“

Jestli jste viděli seriál Halston s Ewanem McGregorem v roli jiného známého módního návrháře, máte poměrně přesnou představu, jak vzniká parfém nebo alespoň jak probíhá brainstorming ohledně tvorby nové vůně. Podobně to bylo i v případě parfémové vody Angel. S Olivierem Crespem (a jeho kolegou Yvesem de Chirinem, který bývá uváděn jako spoluautor) si nejprve dala schůzku Vera Strübi, prezidentka divize Thierry Mugler Parfums. Cresp jí představil základ parfému, který pro sebe nazval Patchou – směs, která vznikla experimentováním s pačuli a vanilkou. Vera byla okouzlena, ale současně si pro Muglera představovala něco super květinového. Společně zkusili asi padesát vzorků, ale dostali se do mrtvého bodu.
A tak se Olivier Cresp setkal přímo s Thierry Muglerem. Návrhář se u něj posadil na gauč a parfumář s ním začal rozmlouvat jako psycholog s klientem. Mluvili o Muglerově dětství ve Štrasburku, o tom, že jako malý si namáčel chléb do čokolády nebo jak rád chodil do lunaparku. Nakonec oba smísili své vzpomínky na dětství – kromě pačuli a vanilky, oblíbených Crespových ingrediencí, které dohromady evokují med, v parfému můžete cítit také pralinky, jež jsou příznačné pro oblast Alsaska. Sladkost cukrové vaty z pouti dodává ethylmaltol, zatímco svěží ovocné tóny zastupuje mandarinka, broskev nebo meruňka. Než se Angel dostal na trh, uplynuly dva roky a vzniklo na šest set vzorků.

Pro neotřelou gurmánskou vůni byl navíc vybrán překvapivý flakon, který však byl přesným zhmotněním Muglerovy fantazie a stylu – asymetrická pěticípá modrá hvězda je v podstatě skulpturou, kterou si máte doma vystavit a uchovat na věčné časy. A právě s touto vizí přišel nápad, který předběhl svou dobu: aby byly flakony Thierry Mugler znovu plnitelné.
Angel se stal okamžitým hitem. Původně niche vůně, již neocení každá žena, se časem stala jedním z nejprodávanějších parfémů na světě, který jednou ve Francii dokonce v popularitě předčil i Chanel No. 5. V roce 2007, patnáct let po uvedení na trh, vstoupil Angel do síně slávy „parfumářských Oscarů“ – FiFi Awards.
Pravdou zůstává, že jen málo vůní vzbuzuje tak velké vášně. Parfém Angel ženy buď milují a jsou mu věrné, nebo ho nenávidí od prvního přičichnutí. Některé ho opouštějí, aby se k němu po období experimentů s jinými vůněmi, vrátily. Asi nejlépe to vystihla spoluautorka knihy Perfumes: The A-Z Guide Tania Sanchez: „Připadám si jako filmová hrdinka, která nad mužem vzdychá, jak je hrozný, ale nakonec si ho stejně vezme.“ Přesně takový je Angel – můžete si o něm myslet, co chcete, ale lhostejný vám nikdy nebude.