Máte je ještě doma? Tyhle kabelky z let 2000 až 2010 hlásí velký módní comeback
Bagetky ve stylu devadesátek, Dior Saddle, Cleo od Prady i Jodie od Bottegy – to všechno stále můžeme vídat na Instagramu v hlavním proudu módních trendů. Sem tam se však již objevují náznaky změny. Fascinace módou Y2K nebo boho chic (čili směry, které definovaly dekádu 2000–2010) vrací do hry i tehdejší designérské kabelky. Při troše štěstí či prozíravosti budete mít některý kousek ještě doma.
Přelom milénia, to byly nejen džínové bokovky, vyžehlené a prodloužené vlasy, brazilské opálení i oholení, tříčtvrťáky nebo zabarvené pilotky. Byly to také kabelky Louis Vuitton. Vzpomínáte? Módní brand, jehož název se skoro všichni učili vyslovovat i kvůli všudypřítomným fejkům. Tehdy na pozici kreativního ředitele seděl Marc Jacobs a jeho hravost, cit pro kombinaci stylů a ochota překračovat hranice kýče vyústily ve spolupráci s umělci, kteří na trh přivedli popkulturně známá LV plátna – se Stephenem Sprousem, který stojí za zdobeným Graffiti, a s Takashi Murakamim, jemuž náleží barevný Monogram.
TIP NA VIDEO: Jak se správně starat o kabelku?
Tyhle rozkošné kabelky se mimo jiné objevily ve filmu Mean Girls (Protivný sprostý holky) z roku 2004, jehož úspěch nejspíš spustil jednu z mnoha vln kopírování (a jehož remake je aktuálně v kinech). Jenže čeho je moc, toho je příliš. Kabelky LV se postupně ocitly mimo zájem, a kdybychom tehdy všechny sledovaly seriál Emily v Paříži, jistě bychom pro ně používaly nelichotivý termín ringarde (staromódní).
Jejich design rychle nahlodal zub času, prodejní cenu i symbolickou hodnotu drtil černý trh s kabelkami a jejich estetický potenciál zničil pouťový styl celebrit v čele s Paris Hilton. Dnes se situace obrací a stejně jako v Emily je staromódní zase cool. Malinkatý model Speedy v designu od Murakamiho tak seženete třeba na Farfetch za neuvěřitelných 6 tisíc eur. Jak někdo napsal k postu influencerky Emili Sindlev: „Multicoloured Monogram will always be a vibe."
Zatímco limitovaná plátna LV jsou spíše módní raritou, roste zájem i o kabelky, které v této éře reprezentovaly praktičnost a současně si ponechávaly cool status. Takovou je bezesporu Alexa od Mulberry, pojmenovaná po módní ikoně a moderátorce Alexe Chung. Kultovní status brašny, kterou lze nosit i křížem, potvrdil i seriál Gossip Girl, kde ji v červené barvě vynesla postava Blair Waldorf. Byť její éra trvala krátce (asi jen od roku 2010 do roku 2014), nyní je po ní opět poptávka – i proto model Alexa britská značka před pár lety znovu vrátila na trh, takže netřeba lovit pouze na vintage platformách.
Editorky Vogue předpověděly velký návrat také kultovní kabelce City od Balenciagy, kterou v roce 2001 uvedl tehdejší kreativní ředitel Nicolas Ghesquière. Neobešla se bez ní žádná cool girl, největší crush však způsobovala v rukou sester Olsenových, Sienny Miller nebo Kate Moss.
Obecně se dá říct, že zájem o první dekádu 21. století vrátí do hry kabelky „na ruku“ a prostornější brašny na rameno – tedy takové, které celebrity nosívaly významně před sebou jako ochranný štít a občas si jimi zakrývaly obličej před paparazzi. Kabelky, které stály u zrodu street style kultury, ale pořád byly především praktickým, nezbytným a také každodenním doplňkem.
Aktuální vlna nostalgie po noughties, jak se zmiňovaná éra v angličtině nazývá, vám možná připomene časy, kdy se sice móda hltala denně, ale to neznamená, že se kabelky musely měnit jako ponožky.