Ikonický jako sama Marilyn: Parfému Chanel No° 5 je už sto let

5. prosince 2021 • 06:00
  • „Žena by měla vonět jako žena, ne jako růže,“ prohlásila kdysi Coco Chanel. Tak začal příběh N° 5, nejslavnějšího parfému všech dob, který letos slaví už sté narozeniny. Co vlastně skrývá receptura ikonické vůně? Jak se za to století proměnila? Proč jí Coco určila zrovna pětku? A jaké slavné tváře kromě Marilyn Monroe jsou s vůní spojeny?

    Zrodila se ikona

    Dámské parfémy se na začátku minulého století dělily do dvou kategorií. „Počestné ženy“ používaly obvykle vůně jednotlivých zahradních květin – růží, fialek či konvalinek. Kurtizány a provokativní krásky z nočních podniků zase nosily těžké parfémy založené na vůni jasmínu a pižma. Ale Coco Chanel byla zvyklá porušovat pravidla. Naučila ženy nosit kalhoty, jednoduché úplety a kabelky s řetízkem na rameno, aby měly volné ruce. Takže když se rozhodla, že její módní dům bude mít i vlastní parfém, muselo se jednat o vůni zcela nového druhu.

    TIP NA VIDEO: Jak Marilyn Monroe proslavila Chanel N° 5?
    Parfém Chanel N° 5 neproslavil nikdo jiný než krásná Marilyn Monroe. VIDEO youtube.com_chanel/bpž

    Každý z nás má vůně, které v něm probouzejí zasuté dětské vzpomínky. Pro Coco Chanel to byla vůně čerstvě vypraného prádla a žlutého mýdla, jež jí připomínala léta strávená v sirotčinci v klášteře v Aubazine, kam ji otec dal jako jedenáctiletou po smrti její matky. V létě 1920 se Coco Chanel na prázdninách na Azurovém pobřeží seznámila s parfémářem jménem Ernest Beaux. Pracoval pro společnost A. Rallet, která až do bolševické revoluce dodávala vůně carskému dvoru v Petrohradě.

    Ernest v první světové válce bojoval mimo jiné v jednotkách bělogvardějců a dva roky strávil na ruském severu. Do paměti se mu vepsaly vzpomínky na ledové pláně a mrazivou zimní oblohu. Čistotu, štiplavost a křehkost budoucí vůně Chanel N° 5 tak určovaly osudové vzpomínky obou jejích tvůrců: čisté prádlo a chladná arktická rána.

    Článek pokračuje na další straně. >>>

  • Magické číslo 5

    Coco Chanel parfémáře požádala, aby pro ni vytvořil vůni, jaká tu ještě nebyla. Ernest Beaux na ní pracoval v létě a na podzim 1920. Jako základ využil vůně růže a jasmínu tak, aby byly čisté a přímočaré. Přidal také kosatcový kořen a přírodní pižmo. Klíčem k nové vůni se staly aldehydy, které fungovaly jako jakési zesilovače základní vůně. Legenda praví, že Beaux připravil pro Coco Chanel deset různých vzorků parfému ve zkumavkách očíslovaných 1–5 a 20–24. Návrhářka si prý neomylně vybrala vzorek číslo pět: „Ano, na tohle jsem čekala. Parfém jako žádný jiný. Vůně pro ženy s vůní ženy.“ 

    Revolučnost nové vůně spočívala mimo jiné v tom, že byla abstraktní, novátorská, neodkazovala k žádné konkrétní květině, jak bylo do té doby v parfémářství zvykem. Stejně abstraktní měl být i její název: N° 5. Údajně podle zkumavky číslo pět, ve které se nacházel vybraný vzorek. Pravda ale je, že Coco Chanel hluboce věřila v magii čísel a pětka pro ni měla už od dětství zvláštní význam. Je tedy možné, že číslo pět do názvu parfému vybrala ona sama, nikoliv osud.

    Věčná tvář a stvořitelka ikony mezi parfémy, Coco Chanel. Věčná tvář a stvořitelka ikony mezi parfémy, Coco Chanel. Autor: Profimedia.cz

    Stejně neobvyklý jako sama vůně měl být i její flakon. Coco Chanel žádala opak toho, co bylo běžně k dostání – „neviditelnou“ lahvičku připomínající laboratorní sklo a stejně jako další její výtvory odkazující k myšlence minimalistického luxusu. Původní lahvička z roku 1921 měla poněkud odlišný tvar než ta současná – měla zaoblenější rohy a uzavírala se skleněnou zátkou. Flakon parfému N° 5 sám o sobě se v průběhu století stal okamžitě rozpoznatelným kulturním symbolem. Není divu, že Andy Warhol mu v 80. letech věnoval sérii svých barevných tisků, podobně jako dalším symbolům 20. století: Marilyn Monroe, polévce Campbell nebo lahvi Coca-Coly.

    Na rozdíl od obalu se receptura parfému N° 5 za sto let téměř nezměnila. Jediné, co v průběhu desetiletí muselo být nahrazeno, je přírodní pižmo, jeden z fixátorů trvanlivosti vůně. Původně používaný sekret žláz některých živočichů je dnes z důvodu ohrožení těchto druhů zakázán a pižmo se vyrábí synteticky.

  • Chanel N° 5 v průběhu století

    Původní strategií Coco Chanel, pokud jde o reklamu, bylo propagovat N° 5 mezi svými majetnými přáteli. Parfém rozprášila v butiku v rue Cambon. Marketing byl velmi diskrétní, N° 5 byl k dostání jen ve vybraných obchodních domech. Ve 30. letech se ale díky kapesní verzi flakonu N° 5 rozšířil i mezi střední třídu.

    Na konci války Coco učinila chytrý reklamní tah: flakony N° 5 v Paříži rozdávala zdarma americkým vojákům vracejícím se domů. Opravdovou ikonu z parfému udělala Marilyn Monroe v 50. letech. Blonďatá sexbomba tehdy na otázku, co nosí do postele, v rozhovoru pro časopis Life roku 1952 odpověděla: „Jen pár kapek N° 5.“

    V letech šedesátých už N° 5 platil za kulturní symbol. Oproti začátkům byl ovšem dostupnější. „Každá žijící žena chce N° 5,“ hlásala reklama v módních časopisech. Parfém se tak poprvé stal skutečně masovou záležitostí. Že je nezbytnou součástí života Francouzek, jakýchsi ztělesnění dokonalých módních bytostí, o tom svět přesvědčila herečka Catherine Deneuve. Ta byla totiž tváří parfému v 70. i 80. letech. Svůj obličej ale s N° 5 svázalo mnohem více celebrit. Podívejte se na ně do galerie.

    FOTOGALERIE: Hvězdné tváře parfému Chanel N° 5

    Fotogalerie

    14 fotografií

    Celý článek o historii slavného parfému si přečtete v aktuálním čísle časopisu Moje psychologie. Koupit si ho můžete v on-line trafice iKiosek.cz. Dnes objednáte, zítra ho máte ve schránce. A doprava je zdarma!
    Moje psychologie 12/21 Moje psychologie 12/21 Autor: Anna Kovačič

Autor: Barbora Šťastná
Jdi na homepage Zpět na začátek

Horoskopy