Jak by měla vypadat udržitelná skin care?

Jak by měla vypadat udržitelná skin care? Zdroj: canva.com

Manuál udržitelné koupelny: Bezobalová kosmetika nás nespasí, klíčem je šetrnost

Nakoupím si všechnu kosmetiku v biokvalitě, plastové nádoby vyměním za skleněné a dám se na trend clean beauty, aby svědčil mně i planetě. Než podlehnete greenwashingu, zabrzděte! Udržitelná beauty rutina totiž vypadá jinak. A je mnohem levnější.

Kolik kosmetických produktů máte v koupelně? Statistiky říkají, že průměrný Evropan i Evropanka jich použijí mezi sedmi a sedmnácti denně. Přestože se vám toto číslo může zdát přehnané, když se na chvilku zamyslíte, pravděpodobně se dopočítáte. Šampon, kondicionér, denní krém, krém s SPF, make-up, řasenka, rtěnka, antiperspirant, parfém, odličovač, sérum, noční krém, sprchový gel, tělové mléko, a když si k tomu občas přihodíte i oční stíny, tvářenku, lak na nehty nebo pleťovou masku, dostáváte se na úctyhodné číslo.

TIP NA VIDEO: Jak pečovat o ruce a nehty?

Video placeholde

Málokdo z nás má navíc doma jen jeden sprchový gel, a tak se množství kosmetických produktů pohybuje v desítkách. V první řadě je potřeba říct, že se nemusíte cítit provinile. Osprchovat se a umýt si vlasy patří mezi základní hygienické návyky a nikdo po vás nemůže chtít, abyste měli jeden produkt na mytí těla, vlasů a pro jistotu i nádobí nebo auta.

Kult krásy a kosmetický průmysl na nás navíc denně tlačí a diktují, že mladistvý dokonale upravený vzhled je podstatná lidská (minimálně ženská) hodnota, a není se pak čemu divit, že to máme v podvědomí zakódované a občas podlehneme reklamě na anti-aging krém. Pokud si ale i tak už delší dobu říkáte, že byste svoji kosmetickou péči chtěli trošku zredukovat a proměnit na udržitelnější, směle do toho! Jděte na to ovšem pozvolna.

Když už se jako lidé konečně rozhodneme něco ve svém životě změnit, je přirozené chtít začít od základů, s čistým štítem, jinak a lépe. Jde-li navíc o udržitelnost, do mysli se nám vkrádá představa, že je potřeba se okamžitě zbavit všeho starého, umělohmotného, a tím pádem špatného a toxického a že je zapotřebí nakoupit všechno nové a skvělé.

Jak asi tušíte, je to úplný nesmysl. Ve skutečnosti na kosmetice, kterou už máte doma, nic špatného ani toxického není. Navíc jste za ni už jednou zaplatili, a pokud ji vyhodíte vypotřebovanou jen zčásti, nedopouštíte se ani tak rituální očisty svojí koupelny jako zbytečného plýtvání. První krok k tomu, aby byla vaše kosmetická rutina šetrnější k životnímu prostředí, je tedy vypotřebovat nakoupené produkty a až poté je nahradit jinými.

I tady se pořádně zamyslete. Pokud máte osvědčený přípravek, který vám skvěle vyhovuje, ať už je to denní krém nebo šampon na vlasy, není potřeba ho měnit za nějaký, který je sice bezobalový nebo ve skle, ale u kterého nemáte tušení, jestli vaší pleti nebo typu vlasů sedne. I sebezelenější kosmetika je vám k ničemu, pokud ji nebudete používat. Nepouštějte se tedy do nejistých experimentů a investujte do osvědčených přípravků.

Nevyhazujte však ani kosmetiku, která se neosvědčila. Pokud víte, že už ji pravděpodobně nikdy nepoužijete, nabídněte ji přátelům nebo ji doneste do sbírek pro ženy bez domova, které se pořádají několikrát do roka. Nakupujte šetrněji. Když už máte jasno, které produkty můžete s klidným srdcem vyměnit, zaměřte se na obaly. To, jestli je kosmetika čistě přírodní, totiž v její udržitelnosti často nehraje příliš velkou roli. O tom, jakým způsobem byl kosmetický produkt vyroben, tento údaj nic neříká.

Na druhou stranu, recyklovatelnost obalů, do kterých je kosmetika balená, už je atribut, jímž se částečně řídit můžete. U kosmetiky, jako jsou šampony, kondicionéry, sprchové gely nebo čisticí mýdla, lze sáhnout po tuhých produktech s minimálním obsahem vody, které proto nepotřebují plastové obaly. Většinou se prodávají v krabičkách z recyklovaného papíru nebo úplně bez obalu.

Také deodoranty už není až takový problém objevit v papírových baleních a některé kosmetické firmy nabízejí v tuhých variantách i séra, pleťové krémy, tělová másla. Některé produkty, zpravidla opalovací krémy a pleťové krémy, ale plastové obaly vyžadují ze své podstaty, protože se při kontaktu se vzduchem rychleji kazí. A jak už bylo řečeno, je důležitější produkt zcela vypotřebovat než jej v půlce vyhodit, protože se nám zkazil rychleji, než jsme ho dobrali.

Odolat pokušení koupit si už pátou červenou rtěnku nebo novou paletku očních stínů, když už máte tři doma, je ještě důležitější než honba za udržitelnými obaly. Ačkoli se nám to může zdát nepravděpodobné, i dekorativní kosmetika, které většinou máme zbytečně moc, má své minimální datum trvanlivosti, a protože jsou v ní často obsaženy oleje, navzdory konzervantům se může kazit, žluknout nebo zkrátka změnit svoji konzistenci a s ní kvalitu. Pudrové produkty jsou v tomto oproti tekutým samozřejmě ve výhodě.

Přesto platí, že byste si neměli zbytečně kupovat další dekorativní kosmetiku, dokud nevypotřebujete tu, kterou máte doma. Vyzkoušejte rovněž multifunkční líčidla, jejichž typickým příkladem jsou krémové tvářenky, které můžete použít i jako rtěnku nebo oční stíny. Dále se vyhněte produktům na jedno použití, jako jsou odličovací vlhčené ubrousky nebo odličovací tampony. Pokud vám látkové nesedí a třeba na odličování očí jsou vám jednorázové příjemnější, kupte si takové, které jsou nebělené a vyrobené z biobavlny. Stejně tak můžete vyměnit své jednorázové žiletky a pěnu na holení za kovový holicí strojek, v němž měníte jen žiletky, a tuhé holicí mýdlo se štětkou.

V neposlední řadě se poohlédněte po produktech, které jdou doplňovat. Nejedná se přitom pouze o sprchové gely. Výběr kosmetických produktů v očesané verzi bez kompletního obalu je čím dál širší.

Mnoho kosmetických firem nabízí například oční stíny jen v hliníkových vaničkách, které si v základním plastovém obalu snadno vyměníte. Luxusní značky vyrábějí rtěnky, které stačí zasunout do původního balení, a některé parfémy mají šroubovatelné rozprašovače, takže si jen dolijete oblíbenou vůni a nemusíte kupovat novou lahvičku.

Kromě toho, že snížíte množství vyhozeného odpadu, ulevíte také svojí peněžence, protože tyto ekologicky úspornější produkty jsou řádově levnější, než kdybyste si je znovu kupovali v kompletním balení. A to se vyplatí.

Článek vyšel v časopisu Moje psychologie. Aktuální číslo najdete na stáncích nebo jej můžete zakoupit online na iKiosek.cz.

Moje psychologie 01/24
Moje psychologie 01/24 | Zdroj: David Turecký