Vogue vs. návrhář Jiří Kalfař: Proč doopravdy vadí titulka s bílými modelkami? | Ženy.cz
 


Vogue vs. návrhář Jiří Kalfař: Proč doopravdy vadí titulka s bílými modelkami?

9. září 2020 • 10:00
Jiří Kalfař s modelkami Pavlínou Pořízkovou a Lindou Vojtovou na newyorském fashion weeku (únor 2019) • Foto: Profimedia.cz

Zářijové číslo československé Vogue sklidilo salvu kritiky, protože na titulku umístila šest modelek bílé pleti oblečených od hlavy až k patě ve značce Chanel. To, co by možná ještě minulý rok prošlo bez povšimnutí či výraznějších emocí, je nyní problém. Proč?

-->

Zářijová vydání módních biblí vzbuzují velká očekávání. Letos kvůli globální pandemii však trochu jiná, než je obvyklé. Zásadní podzimní sezona je stále zatížena velkou nejistotou, co nás vlastně čeká. Jestli se můžeme bezelstně těšit nový start v novém kabátě, anebo trnout úzkostí, že za pár týdnů zase skončíme v teplácích v domácím vězení. 

Bylo jasné, že i magazíny, které staví úspěch na eskapismu z fádní všednodennosti, se s tímto budou muset vyrovnat. Velké akce s červenými koberci se však obnovují jen pomalu, street style doprovázejí roušky, které připomínají, že svět stále ještě není v pořádku, nemluvě o tom, že řadě lidí se nyní výrazně zkrátily domácí rozpočty na něco tak zbytného, jako jsou kousky z nových kolekcí. 

Avšak móda, jakkoli se může zdát odtržená od reality, má dar reagovat na aktuální dění a přizpůsobovat se mu (pravda, v případě ekologické krize jí to jde pomaleji). Po první světové válce se nezačaly zkracovat sukně jen tak samo sebou, ale protože ženy musely nastoupit do práce a potřebovaly pohodlnější oděv. Není proto náhodou, že právě tehdy Gabrielle Chanel uvedla do módy košilové šaty či do té doby podceňovaný úplet.  

I nyní v karanténě se nám móda snažila poskytnout útěchu – teplákové soupravy se najednou staly cool outfitem, úpletové šortky od návrháře Jacquemuse v podstatě jedním z módních symbolů tohoto roku. 

We Should All Be... WTF?

V atmosféře, kdy celý svět čelí neviditelnému nepříteli, se rozhodlo vydavatelství Condé Nast, které stojí za magazínem Vogue a jeho národními mutacemi, připravit na září speciální vydání pod jednotícím heslem Hope (Naděje). Jak se s tím popasují, bylo na redakcích samotných. V řadě z nich kromě pandemie výrazně rezonovalo hnutí Black Lives Matter, u nás zvítězila problematika ekologie a kácení lesů napadených kůrovcem. A tady se dostáváme k jádru problému.

Upřímně, když jsem poprvé na Instagramu uviděla „zelenou“ titulku vyfocenou Michalem Pudelkou, na níž před autem pózuje šest modelek s totožným naštvaným výrazem a celé to překrývá nápis We Should Be Activists, v první sekundě jsem si řekla: „Wow.“ Pak ale můj zrak padl na jednotlivé komponenty tohoto zvláštního výjevu a najednou mi došlo, že to nějak neladí. Ekologický aktivismus, reprezentovaný šesti typově podobnými modelkami ve stejnokrojích značky Chanel. Cože? Tady si redakce Vogue naběhla, pomyslela jsem si.

Československá mutace má totiž po minulém majstrštyku s Kylie Jenner, kterou se jí exkluzivně podařilo vyfotit na titulku i s dcerou Stormi, tisíce nových zahraničních followerů. A ti jednak neznají typický Pudelkův styl, založený na opakování stejných póz, jednak neodpouštějí, když se někdo takto okatě rozhodne ignorovat POC neboli people of color.

V první sekundě jsem si jen řekla: „Wow.“ Pak ale můj zrak padl na jednotlivé komponenty tohoto zvláštního výjevu a najednou mi došlo, že to nějak neladí. Ekologický aktivismus, reprezentovaný šesti typově podobnými modelkami ve stejnokrojích značky Chanel. Cože?

Tuzemští fanoušci pro změnu ponejvíc kritizovali výběr oblečení – značka Chanel totiž není zrovna symbolem udržitelnosti (pakliže se na to nedíváte jako majitelka PR agentury Barbora Bergová, jež na obhajobu Vogue poznamenala, že se takové kousky nezahazují, ale dědí z generace na generaci). Argument, že by bylo vhodnější využít nějakou šetrnější lokální značku, je rozhodně na místě (ačkoliv je fér zmínit, že uvnitř magazínu se objevují jak kousky českých návrhářů, tak i materiál věnovaný designérům z Afriky).

Jedním z nejhlasitějších kritiků nové titulky je Jiří Kalfař, jediný český návrhář, který svou kolekci prezentoval na fashion weeku v New Yorku a který se netají tím, že udržitelnost je pro něj v tvorbě klíčová. Kalfař následně přijal pozvání do DVTV, aby přiblížil, co mu vadí, zatímco Andrea Běhounková, šéfredaktorka Vogue, dotazy moderátorky zodpověděla pouze písemně. Mimochodem, vystoupení proti významné módní platformě mnozí módní fanoušci považovali nejen za hrdinský čin, ale zejména akt zadostiučinění – konečně za ně někdo promluvil a té nabubřelé a zaslepené redakci to řekl pěkně od plic. 

Bílá privilegovaná žena

Na jedné straně šéfredaktorka, která tvrdí, že tuzemské módní agentury neposkytují žádné zkušené modelky vietnamského či romského původu, že nejsme kosmopolitní země a že i bílá privilegovaná žena se může postavit dřevorubcům a kácet stromy. Na druhé straně mladý módní návrhář, který si naopak myslí, že Česko a Slovensko kosmopolitními zeměmi jsou, a titulka ho pobouřila, protože mu na ní chybí nejen diverzita, ale i jakákoli individualita. Pro DVTV řekl, že od Vogue očekává nejen hezké obrázky, ale i kvalitní žurnalistiku – jinak jde jen o „Lidl leták pro Pařížskou“.

A zde se Kalfař trefuje do jádra celého sporu. Kauza s unifikovanými modelkami na titulce nevadí ani tak proto, že by u nás žilo tolik lidí jiné barvy pleti, kteří se mohou cítit dotčeni, ale spíš proto, že u nás žije tolik náročných lidí. Lidí, kteří si sami opatřují informace, jsou otevřenější a kritičtější a od Vogue zkrátka čekají víc než jen vysoce stylizovanou titulku, která však postrádá potřebné charisma, hloubku a se svým textovým sdělením se naprosto míjí.

Problematická titulka navíc implikuje přesný opak toho, co se od zářijových čísel očekávalo – tím byla nejen naděje, ale i pozitivní změna (pro srovnání: italská Vogue se této výzvy zhostila tak, že na titulky jednotlivě umístila sto různých aktivistek a jinak inspirativních žen).

Namísto toho nám redakce naservírovala stereotypně zobrazené modelky, které tyto emoce nedokážou vzbudit, neboť působí jako neživé figuríny. Fungovalo by to snad v případě, kdyby tento pro Pudelku typický vizuální styl doprovázel tematiku ekologického pozérství a redakce by se mu vysmívala. Tímto se však nechtěně vysmáli jen sami sobě.

PS:

Včera se v rámci Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku konala přehlídka Jiřího Kalfaře, která sklidila ohromný ohlas. Jedna z modelek v závěrečném defilé nesla inkriminované číslo Vogue s pozměněným nápisem We Should Not Be Hypocrites. Show plná květin, snových šatů ušitých v duchu zero waste a rozmanitých tváří, které zajistila castingová agentura New Aliens Agency, definitivně rozhodla: Jiří Kalfař versus Vogue, 1 : 0

Jiří Kalfař představil novou kolekci na Mercedes-Benz Prague Fashion WeekuJiří Kalfař představil novou kolekci na Mercedes-Benz Prague Fashion WeekuAutor: MBPFW

Podívejte se do fotogalerie na celou kolekci Jiřího Kalfaře.

Fotogalerie

38 fotografií

Jdi na homepageZpět na začátek

Horoskopy