Pracujete víc jak 8 hodin denně? Kde děláte chybu?
V práci prosedíte hodiny navíc a často si ji ještě odnášíte domů. Zvládnout všechny povinnosti za osmihodinovou pracovní dobu je ve vašem případě utopie. Kde děláte chybu a jak ji napravit? Věřte, není to nic těžkého, stačí změnit pár věcí a budete si užívat volna.
Pokračování 2 / 5
Přemýšlejte jinak
První krok na cestě ke změně je přestat se srovnávat s kolegy. Začněte přemýšlet sami o sobě, doporučuje psycholožka práce Zdeňka Židková: „Není to o tom, co někteří zvládnou a já ne. Měli bychom se ptát:'Jsem spokojený? Baví mne, co dělám?‘ Místo toho řešíme, jestli na tom někdo není lépe. A usilujeme o vnější ohodnocení výkonu, které je nám nuceno zaměstnavatelem, pracovními portály či úspěšnými kolegy."
Psycholožka doporučuje knihu Toma Hodgkinsona Jak být líný. Najdete tam jedno moudro: Dělejte, co uspokojuje vás. Pak budete úspěšní a nebudete se trápit myšlenkami, že v práci trávíte víc času. Když si srovnáte hodnoty, přesčasy vám totiž přestanou stát za to.
Pokračování 3 / 5
Odstřihněte se od atrakcí
Umíte si představit, jak si řezník nosí svou práci domů nebo jak si pokladní vyřizuje e-maily během styku se zákazníky? V mnoha profesích to nelze. „A já si myslím, že to nemá jít nikde. Pracovní doba slouží k řešení pracovních úkolů a je potřeba ji oddělit od osobních aktivit či virtuálního brouzdání,“ říká Zdeňka Židková.
Jsou to jednoduché počty. Jestliže strávíte v pracovní době denně půl hodiny na Facebooku, za měsíc promarníte klábosením s přáteli 10 hodin. A to je víc než jeden pracovní den, který si nejspíš budete muset nahradit přesčasy. Totéž platí o kávě s kolegy, o prodloužených pracovních obědech, o vyřizování veškerých osobních věcí v pracovním čase.
Pokračování 4 / 5
Hlavně efektivně!
Svět se nezboří, když nebudete okamžitě reagovat na každý e-mail. Pokud schránku nutně nepotřebujete k řešení pracovních úkolů, zavřete ji a otevírejte pouze třikrát denně: ráno, v poledne a před koncem pracovní doby. Vypněte notifikace na mobilním telefonu, které vás vyrušují, a začněte si e-maily vybírat manuálně.
Co se pracovních setkání týká, dobrý trik je projít si diář z loňska. Kolik času jste strávili na schůzkách, které byly zbytečné? Než někomu kývnete na setkání, zamyslete se, jestli je nutné vidět se osobně. U porad i schůzek je dobré nastavit nejen začátek, ale i konec. Tak zabráníte tomu, že se pracovní setkání zvrhne v osobní povídání, které skončí o dvě hodiny později, než jste si mysleli.
Pokračování 5 / 5
Buďte upřímní
Podle Zdeňky Židkové v zaměstnání obvykle nestíhají dva typy lidí: pasivní, kteří dostávají nesplnitelné množství práce od šéfa a neumějí říct ne, a lidé superagilní, kteří si nakládají úkolů přespříliš, protože práce je pro ně koníček. Patříte-li do první skupiny, chtě nechtě se musíte ozvat, někdy i ostřeji. „Lidé z druhé skupiny obvykle potřebují nějaký život ohrožující zážitek, aby si ujasnili, že nemusí dělat vše a být všude,“ říká odbornice.
Kde nepomůže nic z výše uvedeného, zkuste staré dobré tři osmičky – osm hodin práce, osm hodin odpočinku, osm spánku. S koncem pracovní doby zavřete dveře kanceláře a odejděte. Ve škole jste přece se zazvoněním dělali totéž. A co se stane? Upřímně – většinou nic.
Článek připravil časopis Moje psychologie.