Jak začít pravidelně cvičit?

Jak začít pravidelně cvičit? Zdroj: iStock.com

Jak začít pravidelně cvičit? Pomůže chůze na čerstvém vzduchu i kamarádka

Pořád si vyčítáte, že necvičíte nebo cvičíte jen občas? Máte problém s tím, že se ke cvičení nedokážete donutit? Nedonucujte se. Víme, jak to zařídit, aby se vám opravdu chtělo.

Hlavně začněte 

Je dokázáno, že tím nejtěžším u cvičení je přimět se doopravdy s ním začít. S tím se ztotožní asi každý, nicméně je třeba myslet také na to, že jsme pouze lidé – snadno manipulovatelní tvorové. Jste mistryně v manipulování kamarádek, aby zašly večer na sklenku vína? Zkuste stejně jednoduše zmanipulovat sebe sama ke cvičení. Zdá se v tom být velký rozdíl, ale není. Když si budete pořád v duchu nebo klidně nahlas říkat „jdi do toho“, nakonec do toho opravdu půjdete. 

TIP NA VIDEO: Jak se motivovat ke cvičení? Odpovídá trenérka Dominka Horáková.

Video placeholde

Bethany Kwan, výzkumná pracovnice z Univerzity v Coloradu, vzala 98 lidí ve věku mezi 18 a 45 lety a nechala je 30 minut běžet na běžeckém trenažéru. Třetina z nich začala už po této jediné půlhodince nahlížet na běh jako na druh relaxace. Týden poté měli běh opakovat každý sám. Ti dobře ovlivnění, kteří si představili celkem příjemný běh na pásu, měli obdivuhodné výsledky, oproti tomu negativci na tom byli bídně. 

Dlouhodobě fit!

Manipulace sebe sama je jen jedním z užitečných bodů, které se vám budou hodit. Pořád dokola se přemlouvat není z dlouhodobého hlediska přijatelné. Proč byste to měli dělat? Stačí jednoduše nemít negativní pohled. Raději se ze začátku nezavírejte do upocených posiloven, ale zkuste pohyb (chůzi či běh) na čerstvém vzduchu, v hezkém parku, tam, kde je pro vás příjemné prostředí. Teprve pak to zkuste kombinovat se cvičením. 

Parta hic 

Ve dvou se to lépe táhne, říká se od nepaměti. Vezměte cvičit svou kamarádku, do téhle chvíle stejně pohodlnou, anebo tu, která dlouho přemlouvala vás, a překvapte ji svým nenadálým nadšením a zápalem pro věc. Jste si blízké a nebudete se před sebou stydět, když třeba dojdou síly. Je-li vaše přítelkyně soutěživý typ a vám to nesedne, nevěste hlavu – nové studie potvrdily, že právě srovnávání výsledků cvičení motivuje člověka k tomu, aby se více snažil, dřel na sobě, a dokonce aby cvičení opakoval častěji. Navíc si možná kamarádka užije tolik soutěživosti, že bude při ostatních příležitostech, například večer v baru, úplně v klidu a v jiných záležitostech s vámi bojovat už nebude. 

Gauč verus maraton

Samozřejmě existuje spousta líných jedinců. Ti, kteří tvrdí, že jsou takoví od přírody, se ale mýlí. Jde o zařazení se do určitého pohybového vzorce. Inspirací jsou lidem především takové vzory, které kolem sebe pozorují. Sinan Aral, spoluautor studie univerzity MIT, říká: „Méně aktivní lidé větší měrou ovlivňují ty aktivnější, naopak oni už se tak lehko ovlivnit nenechají. Prostě lenoši ovlivní maratonce, maratonci neovlivní lenochy.“ Co se týká pohlaví, muži se nechávají ovlivnit jak muži, tak ženami. Naproti tomu ženy si od mužů jen tak do něčeho mluvit nenechají. Vliv na něžné pohlaví, alespoň ve fitku, mívají většinou pouze ženy.

Článek vyšel v časopise Moje psychologie 7/2017.

Doporučujeme

Načíst další články