Chytré aplikace místo trenéra. Známe ty nejlepší

5. února 2017
  • Chytré aplikace místo trenéra. Známe ty nejlepší

    Proč byste při sportu či cvičení měla mít po ruce chytrý telefon se správnou aplikací? Protože je to možná jediný způsob, jak se začít hýbat opravdu poctivě a pravidelně.

    Pokud máte pohyb v krvi, hýbete se odjakživa a vlastně si bez toho svůj život neumíte ani představit, rovnou přeskočte na výběr nejlepších aplikací. Třeba vás sport dík nim bude bavit ještě o něco víc.

    Jestli jste ale od přírody spíš kavárenští povaleči stejně jako já, pokračujte ve čtení.

    Byla to právě mobilní aplikace, která mě před rokem naučila pravidelně běhat a donutila mě se zlepšovat. Kdybych ji neměla, těžko odhadnu, jakou trasu už mám za sebou, a jak rychle zvládám každý kilometr.

    Jenže když tohle všechno měří aplikace za vás, automaticky získáte pocit, že ty hodnoty musíte překonávat. Že musíte uběhnout víc než minule, zvládnout stejnou rychleji.

    Kam s ním? Telefony se sice zvětšují, zeštíhlují a podobně, ale firmy vyrábějící doplňky na to velmi rychle reagují, takže dokonce i ve sportovních prodejnách seženete to správné pouzdro, díky němuž každý mobil pohodlně připevníte na paži. V obchodech specializujících se na telefony či elektroniku ale seženete i spoustu druhů stojánků, nebo třeba držák na kolo.

    Co víc, aplikace má dobrou paměť, takže ví, kdy dáte prvních sto kilometrů, kdy prvních pět set a tak dále. Všechny tyhle aplikace navíc fungují i jako trenér, takže vás nejen povzbuzují (mě například pravidelně chválí tenista Rafael Nadal nebo desetibojař Ashton Eaton), ale také znají zákonitosti daného sportu a umí vám sestavit tréninkový plán jako od profíka. A pak samozřejmě hlídají, zda ho dodržujete.

    Ve spoustě aplikací se navíc můžete propojit se svými přáteli a poměřovat se s jejich výkony.

    Že jsou mobilní aplikace při sportu přínosné, neříkám jen já, ale i odborníci. Existuje například studie, kterou publikoval Journal of Medical Internet Research, která potvrzuje, že lidé používající aplikaci, jsou mnohem aktivnější než ti sportující “jen tak”. Ti s aplikací byli navíc štíhlejší než sportovci bez aplikace.

    “Fitness aplikace může být spouštěčem změny chování úplně stejně, jako mění chování nikotin,” vysvětluje to na příkladu autor studie a psycholog Leib Litman z newyorské Lander College.

    Chce tím říct, že kvůli nikotinu si chcete zapálit cigaretu, a právě nikotin vám chutná tolik, že začnete kouřit pravidelně. Stejně tak aplikace je důvodem, proč se chcete hýbat a chcete to pravidelně.

    Aplikace podle něj pomáhají bourat bariéry, které jinak brání začít, a naopak budují důvěru ve vlastní schopnost - vidíte zlepšení, a tak máte do sportu větší chuť.

    Autoři studie zjistili, že mnohem větší efekt mají aplikace zaměřené na aerobní aktivity. U nich uživatelé vydrží mnohem déle a jsou tím pádem déle aktivnější. Aplikace zaměřené na posilování vás omrzí rychleji. A ti, kteří aplikaci při sportu používali, ale už nepoužívají, měli v průzkumu rovněž více tělesného tuku, než ti, kdo u ní vydrželi.

    Přestože by se mohlo zdát, že opravdoví trenéři budou proti aplikacím, které jejich služby v podstatě nahrazují, vlastně je to naopak.

    “Fitness aplikace jsou skvělá věc. Udržují vás v rytmu, i když jste zrovna na cestách a nemůžete na běžnou lekci,” říká australský trenér James Duigan, mezi jehož klienty patří třeba Rosie Huntigton-Whiteley nebo Elle Macpherson.

  • Běh - Nike+ Running Club

    Můžete běhat buď jen tak a nechat aplikaci, ať vám počítá kilometry i čas, anebo si určit tréninkový plán - třeba podle počtu kilometrů, které chcete odběhnout za měsíc. Zvolit můžete i trénink před závodem, který vám pomůže se postupně připravit na konkrétní vzdálenost a zaběhnout ji co nejlépe.

    Aplikace myslí úplně na všechno, takže si do ní můžete snadno zaznamenat třeba i to, v jakých botách jste tentokrát běželi - snadno tak poznáte, které už mají za sebou 400 kilometrů, po nichž by se měly vyměnit. Pokud svůj profil nastavíte jako veřejný, můžete se propojit s kýmkoli na světě, uvidíte jeho výkony, můžete sdílet fotky a vlastně se díky aplikaci stanete členem celosvětové komunity lidí se stejným zájmem.

     

  • Posilování - TRX Force

    Jde o velmi účinné cvičení s vlastní vahou, jenže když poprvé vidíte popruhy TRX, moc si s nimi nevíte rady. Všechno vás naučí aplikace TRX Force, která nabízí dvanáctitýdenní kondiční program, který se mimochodem používá i v americké armádě. Osvojíte si cviky, které tu jsou rozřazeny do kategorií podle částí těla, a samotné cvičení je pak rozděleno na zpevnění core, jednostranné silové cvičení a intervalový trénink.

  •  
    Jóga - Yoga Studio

     Aplikací předcvičujících jógu je snad ještě více než těch běžeckých, ale tahle patří k těm nejlépe hodnoceným - odborníky i uživateli. Najdete v ní více než 70 jóga lekcí, které si navíc můžete pustit v HD kvalitě a rovněž streamovat na televizi.

    Vybíráte si z nich podle toho, jestli se chcete jen protáhnout, meditovat, nebo naopak získat sílu či si zlepšit rovnováhu. Zároveň je tu skoro tři sta pozic, včetně detailního popisu a dobrých rad. Z nich si pak můžete sestavit lekci přesně podle vašich potřeb. Aby aplikace běžela, je potřeba připojení k internetu, ale je super, že si videa a cviky můžete stáhnout a cvičit i v offline režimu.

  • Všechno dohromady - Sworkit!

    Rádi pohyb střídáte, aby vás nepřestal bavit? Když se potřebujete vybít, jdete zvedat těžké váhy do posilovny, a když se potřebujete uvolnit, radši si dáte jógu nebo pilates? Aplikace Sworkit tohle všechno spojuje. Název je zkratkou pro Simply Work It, což má vyjadřovat něco jako: “Je jedno, co budeš dělat, hlavně že makáš.”

    Vybrat si tak můžete z pěti možností: posilování, kardio, jóga, pilates, nebo si na míru nakombinujete cviky ze všech odvětví - stejně jednoduše, jako si sestavujete playlist z oblíbených písniček. Nastavit si můžete vlastní cíle, k dispozici jsou lekce pětiminutové i hodinové. K žádné z nich nepotřebujete žádné náčiní, takže můžete cvičit úplně kdekoli - tady zkrátka není prostor na výmluvy.

     

  • Kolo - VeloPal

    Jestli je vaším sportem cyklistika a dlouhé výlety na kolech, stáhněte si aplikaci VeloPal. Nejen že vám počítá kilometry, kalorie, srdeční tep nebo rychlost, ale třeba i převýšení, a navíc krásně zaznamená vaši trasu - terén má v aplikaci téměř 3D efekt.

    Aplikace kromě toho umí přesně zanalyzovat každý metr cesty - velmi dobře tedy zjistíte například to, jaké podmínky vám vyhovují nejvíce, nebo co vám dává nejvíc zabrat. Všechny statistiky jsou také navíc krásně přehledné.

    Funguje také jako malá sociální síť - uživatelé tu mohou lajkovat a komentovat, díky čemuž můžete získat spoustu dobrých tipů, například na další výlety v okolí.

     

  • Turistika - AllTrails

    Máte nejraději chůzi, turistiku a traily? Aplikaci AllTrails si zamilujete, protože tu najdete spoustu skvělých informací o všech možných trasách po celém světě. Dozvíte se, jak jsou náročné, co hezkého je po cestě, jestli je vhodné vzít s sebou psa nebo třeba kočárek.

    Vše je doprovozeno krásnými fotkami a všechno, co ujdete, se navíc do detailů zaznamenává. Zkrátka průvodce i turistický (a trochu fitness) deník v jednom.

     

  • Komplexní balíček - Lose It!

    Správná aplikace vám může pomoct dokonce i tehdy, když potřebujete kromě pohybu poradit i s jídelníčkem a celkovým životním stylem.

    Lose It! počítá kalorie, doporučuje recepty, dávku pohybu, a umí doporučit i druh sportu, který vám nejlépe pomůže shodit pár kil. Je navíc natolik inteligentní, že dokáže spolupracovat i se spoustou sportovních aplikací, takže si od nich převezme data o vašem pohybu, aniž byste je tam museli ručně přepisovat.

     

  • Hudba - Fit Radio

    Došla vám inspirace, jakou hudbu při běhu nebo cvičení poslouchat? Fit Radio nabízí nekonečný playlist. Buď tuhle aplikaci pustíte jako rádio a necháte se překvapit, nebo si zvolíte účel, za jakým chcete hudbu poslouchat.

    Jdete běhat? Cvičit zumbu? Nebo potřebujete něco klidnějšího k józe? Všechno je tu v nabídce. I sem si navíc můžete ukládat veškeré přehledy o vašem cvičení.

     

  • Výzvy - Superlife

    Rádi soutěžíte? Nebo se chcete zlepšovat pomocí sportu a pohybu? Pak jděte do výzvy, začněte se zdravě hýbat a zdravě žít. Můžete soutěžit v komunitě lidí a přesto nejste na nikoho vázaní.

    Můžete získat i cenné rady a tipy od zajímavých patronů. A třeba se na vás usměje I štěstí a v vyhrajete kromě vámi splněného úkolu také nějakou zajímavou cenu.

  • Na co si dát pozor?

    Pro jistotu nevěnujte moc pozornosti počtu kalorií, o nichž vám aplikace tvrdí, že jste je během pohybu spálili. Zaprvé proto, že tohle číslo nemusí být vypočítané úplně správně, přestože do aplikace zadáváte výšku i váhu, a zadruhé kvůli tomu, že když vidíte to skvělé číslo, můžete získat mylný dojem, že teď můžete úplně v klidu sníst všechno. Cvičení s aplikací by pak mohlo mít úplně opačný efekt.

    Asi největší nevýhodou fitness aplikací je, že jakmile si zvyknete cvičit s nimi a pak přestanete, může klesnout i vaše výkonnost a aktivita. Ztratíte totiž motivaci. Tyhle aplikace jsou tedy dalším důvodem, proč se chytrý telefon stává nepostradatelným.

    Pohyb by pořád měl přinášet především radost a dobrou náladu. Dejte si tedy pozor, aby ve vás aplikace nevzbuzovala přehnanou soutěživost. Kromě aplikace navíc stále poslouchejte i svoje tělo. Když už nemůže, dopřejte mu odpočinek.

    Článek připravil časopis Dieta.

Jdi na homepageZpět na začátek
Další příběhy