Chytré aplikace místo trenéra. Známe ty nejlepší

Proč byste při sportu či cvičení měla mít po ruce chytrý telefon se správnou aplikací? Protože je to možná jediný způsob, jak se začít hýbat opravdu poctivě a pravidelně.

Pokud máte pohyb v krvi, hýbete se odjakživa a vlastně si bez toho svůj život neumíte ani představit, rovnou přeskočte na výběr nejlepších aplikací. Třeba vás sport dík nim bude bavit ještě o něco víc.

Jestli jste ale od přírody spíš kavárenští povaleči stejně jako já, pokračujte ve čtení.

Byla to právě mobilní aplikace, která mě před rokem naučila pravidelně běhat a donutila mě se zlepšovat. Kdybych ji neměla, těžko odhadnu, jakou trasu už mám za sebou, a jak rychle zvládám každý kilometr.

Jenže když tohle všechno měří aplikace za vás, automaticky získáte pocit, že ty hodnoty musíte překonávat. Že musíte uběhnout víc než minule, zvládnout stejnou rychleji.

Co víc, aplikace má dobrou paměť, takže ví, kdy dáte prvních sto kilometrů, kdy prvních pět set a tak dále. Všechny tyhle aplikace navíc fungují i jako trenér, takže vás nejen povzbuzují (mě například pravidelně chválí tenista Rafael Nadal nebo desetibojař Ashton Eaton), ale také znají zákonitosti daného sportu aumí vám sestavit tréninkový plán jako od profíka. A pak samozřejmě hlídají, zda ho dodržujete.

Ve spoustě aplikací se navíc můžete propojit se svými přáteli a poměřovat se s jejich výkony.

Že jsou mobilní aplikace při sportu přínosné, neříkám jen já, ale i odborníci. Existuje například studie, kterou publikoval Journal of Medical Internet Research, která potvrzuje, že lidé používající aplikaci, jsou mnohem aktivnější než ti sportující “jen tak”. Ti s aplikací byli navíc štíhlejší než sportovci bez aplikace.

“Fitness aplikace může být spouštěčem změny chování úplně stejně, jako mění chování nikotin,” vysvětluje to na příkladu autor studie a psycholog Leib Litmanz newyorské Lander College.

Chce tím říct, že kvůli nikotinu si chcete zapálit cigaretu, a právě nikotin vám chutná tolik, že začnete kouřit pravidelně. Stejně tak aplikace je důvodem, proč se chcete hýbat a chcete to pravidelně.

Aplikace podle něj pomáhají bourat bariéry, které jinak brání začít, a naopak budují důvěru ve vlastní schopnost - vidíte zlepšení, a tak máte do sportu větší chuť.

Autoři studie zjistili, že mnohem větší efekt mají aplikace zaměřené na aerobní aktivity. U nich uživatelé vydrží mnohem déle a jsou tím pádem déle aktivnější. Aplikace zaměřené na posilování vás omrzí rychleji. A ti, kteří aplikaci při sportu používali, ale už nepoužívají, měli v průzkumu rovněž více tělesného tuku, než ti, kdo u ní vydrželi.

Přestože by se mohlo zdát, že opravdoví trenéři budou proti aplikacím, které jejich služby v podstatě nahrazují, vlastně je to naopak.

“Fitness aplikace jsou skvělá věc. Udržují vás v rytmu, i když jste zrovna na cestách a nemůžete na běžnou lekci,” říká australský trenér James Duigan, mezi jehož klienty patří třeba Rosie Huntigton-Whiteley nebo Elle Macpherson.

Běh - Nike+ Running Club

Posilování - TRX Force

Jóga - Yoga Studio

Všechno dohromady - Sworkit!

Kolo - VeloPal

Turistika - AllTrails

Komplexní balíček - Lose It!

Hudba - Fit Radio

Výzvy - Superlife

Na co si dát pozor?

Článek připravil časopis Dieta.