.

. Zdroj: Profimedia.cz, Instagram @marianne_theodorsen

Gotická dekadence vs. naivní roztomilost. Proč je současná móda tak schizofrenní?

Na jedné straně optimismus podpořený těmi nejsladšími barvami a naoko dokonalý svět, v němž prim hrají kreslené postavy a infantilní motivy. Na straně druhé návrat temných subkultur z minulých dekád, moderní dekadence, gotická estetika, fascinace mystikou a otevřená diskuze o vnitřních démonech. Vítejte v módní éře, které dominují dva absolutní protipóly. Ani jeden z nich nemá převahu, jejich vliv je ale znatelný napříč celým světem. Přikloníte se na stranu dobra, nebo pomyslného zla?

Dva roky života v pandemii zacloumaly nejen s módními preferencemi, ale i s naším pohledem na svět. Obě tyto proměny pak spolu souvisejí možná víc, než se může na první pohled zdát. Určitě jste si všimli, že v době, které vládla nejistota, strach a smutek, se sociální sítě staly pro mnohé útočištěm a způsobem, jak od tíživé reality utéct. Hledali jsme na nich recepty na domácí kváskový chléb, návody na obývákové cvičení u Netflixu, ale hlavně rozptýlení. Účty mnohých influencerů, včetně těch módních, tak postupně překryl pestrobarevný filtr, který sloužil jako online verze pomyslného světla na konci covidového tunelu. Módě, ale třeba i manikúře začaly vládnout infantilní motivy, pastelové barvy, naivita a nostalgie.

TIP NA VIDEO: Které trendy z 90. let jsou zpátky v módě?

Video placeholde

Vzhůru do oblak

Je to právě nostalgie, která i v době, kdy jsou lockdowny už jen nepříjemnou vzpomínkou, silně prosycuje módní trendy i způsob, jak k oblékání přistupujeme. Generace Z oživila Y2K módu, skrze kterou se snaží prožít období okolo roku 2000, kdy sama byla ještě v plenkách. V MHD stále častěji potkáváme chlapce a dívky, kteří vypadají jako by vypadli z hudebních videoklipů pozdních devadesátek. Mnozí též začínají ve velkém oslavovat indie éru plnou vyšperkovaných MySpace účtů, emocemi prosycených citátů z Tumblru a fanartu z webu DeviantArtu. Čím to je, že se právě teď tak moc obracíme do minulosti?

Tíha současného světa na nás dopadá ve velkém. Ba co víc, už dva a čtvrt roku jsme vystaveni konstantnímu negativnímu dění, jehož vývoj nemůžeme nijak ovlivnit. Pandemie, válka na Ukrajině, hrozba světového konfliktu, inflace, zdražování, klimatická krize, která možná právě teď překračuje hranici zvratitelnosti. To je spousta zásadních problémů, s nimiž se vyrovnává jen těžko. Proto si tvoříme vlastní světy, do nichž rádi utíkáme. A je jedno, zda to je svět na TikToku, Instagramu, v našem šatníku nebo v rámci jakékoliv komunity či subkultury, s níž se identifikujeme. Složitost světa je potřeba zjemnit bezstarostností, alespoň částečnou hravostí a vzpomínkami na skvělé mládí – nebo alespoň na idealizovanou představu o něm.

Obrat k nevinnosti a radosti ovšem není nic nového. Touha být zase dítětem a utéct před realitou se ve společnosti a kultuře ve velkém objevovala už ve 30. a 40. letech, jimiž rovněž otřásaly zásadní historické události – krach na burze, nástup nacismu a posléze druhá světová válka. Není náhodou, že právě v této době se ve velkém rozvinula animovaná tvorba v čele s produkcí studia Walta Disneyho. V roce 1937 všechno začalo Sněhurkou, v roce 1940 pokračovalo Pinocchiem a Fantasií a o rok později Dumbem. Vše se dělo v době, kdy se nad Evropou zavřelo temné válečné nebe. Každá éra si hledá různé způsoby, jak se vypořádat s tíživou skutečností. Jednou to mohou být kreslené postavičky, podruhé zase móda.

Zpátky na zem a ještě níž

Ne všichni ovšem nacházejí spásu v nevinnosti a infantilitě. S příchodem roku 2022 se proto v módním světě začalo diskutovat o velkém návratu „temné strany“, v níž se projeví vlivy stylu 00s gothiců i inspirace postpunkovým revivalem, který přišel právě na začátku milénia. Predikovala to i síť Pinterest, která konkrétně gotickou estetiku zařadila mezi klíčové prvky, jež tento rok ovlivní nejen módu, ale také home decor, make-up nebo hudbu. Netrvalo dlouho a predikce se potvrdily.

Podle Andrewa Grovese, profesora módního designu z univerzity ve Westminsteru, který se nedávno na toto téma vyjádřil pro britský deník Guardian, má návrat gothic estetiky dvojí opodstatnění. Zaprvé jde z velké části o přirozenou reakci na éru dokonalosti, vypracovaných těl a instagramových filtrů. Za druhé jde o další logickou reflexi pandemické doby – zatímco jedni se na ni snaží zapomenout pomocí dětsky malovaných kytiček a nehtů s mráčky, druzí ji přijímají v celé její syrovosti. „Není překvapivé, že lidé hledají způsoby, jak esteticky vyjádřit temnější emoce, když jsme teď byli tak zavaleni zprávami o smrti a nemocech,“ vysvětlil Guardianu Groves.

Není tedy divu, že mnozí – opět v čele se zástupci generace Z – jsou fascinováni tvorbou Ricka Owense, cybergoth kolekcemi Demny Gvasalii pro Balenciagu i mnoha subkulturami z 90. a nultých let. Vždyť i letošní Met Gala se z velké části neslo v temném goth duchu. Přispěla k tomu především Bella Hadid v černé korzetové róbě Burberry a krajkových punčochách, ale třeba také Karlie Kloss, která svůj vzhled mystické femme fatale v modelu Givenchy podpořila rovnou i černou rtěnkou.

Důsledkem toho je, že se goth look postupně z okraje módní scény, kde měl vždy své pevné místo, přesouvá do mainstreamu. A nemůže za to nikdo jiný než persony jako Megan Fox či Kourtney Kardashian, které společně se svými partnery Machine Gun Kellym a Travisem Barkerem tvoří nebývalý hype okolo estetiky cool gotické holky v kožených šatech s drsným týpkem po boku. Co dříve bývalo netradiční, jedinečné, částečně podivné a tajemné, se náhle stává běžným, v některých konkrétních případech také směšným a brzy dost možná i okoukaným. Uvidíme, zda tato mainstreamová obsese goth módou vydrží alespoň do dalšího Met Gala.