...

... Zdroj: iStock.com

10 nejikoničtějších parfémů všech dob: Znáte je?

„Parfém je neviditelný, ale nezbytný a nenahraditelný módní doplněk. Avizuje, že žena přichází, a připomíná ji, když už odešla.“ Slavný citát Coco Chanel má stále svou platnost, obzvlášť v době, kdy si můžeme vybírat z tisícovek vůní. Tipnete si ale, které můžeme dodnes považovat za ikony parfemářského umění?

Chanel No.5 (1921)

Asi nikoho nepřekvapí, že hned v první řadě uvádíme Chanel No.5. Vůně, kterou představila Coco Chanel světu už v roce 1921 a kterou legendárně zbožňovala i Marilyn Monroe (když se jí novináři ptali, v čem spí, odpověděla, že nahá, oděná jen do pár kapek Chanel No.5). Parfém, který vyvinul chemik Ernst Beaux, tvoří víc než osmdesát ingrediencí, mezi hlavní patří jasmín, růže, kosatec, ylang ylang, vanilka, ambra a santalový olej. Anonymní název vznikl zkrátka tak, že při čichových zkouškách očíslovaných lahviček vybrala Coco právě tu, která měla číslo pět – navíc toto číslo bylo návrhářčino nejoblíbenější, mělo pro ni až mystický význam.

No.5, Chanel
No.5, Chanel | Zdroj: Archiv firem

Pokračování 2 / 10

Shalimar, Guerlain (1925)

Už čtyři roky po No.5 vznikla další vůně, která se dodnes řadí mezi ikony. Namíchal ji sám zakladatel značky Jacques Guerlain a inspiroval se přitom láskou prince Khurrama, pozdějšího císaře Šáhdžahána, a jeho manželkou Mumtaz Mahal. Měli spolu třináct dětí, avšak při porodu čtrnáctého potomka, ve věku devětatřiceti let, Mumtaz zemřela. Zničený císař nechal pak na její počest vystavět chrám Tádž Mahal. A Shalimar? Ten získal jméno po oblíbených zahradách Mumtaz. Shalimar je vysloveně orientální vůně, namíchaná z citrusů, pačuli, růže, jasmínu, dřevitých tónů, vanilky a pižma.

Shalimar, Guelrain
Shalimar, Guelrain | Zdroj: Archiv firem

Pokračování 3 / 10

L'air du temps, Nina Ricci (1948)

Ninu Ricci si spíše spojujeme s neméně ikonickými flakóny ve tvaru jablíček, tahle značka má ale mnohem delší historii. A to především díky vůni L'air du temps, která přišla po druhé světové válce a měla symbolizovat optimismus a naději v lepší časy. Proto ten symbol holubice na víčku, na znamení míru. Vytříbený, květinovo-kořenitý mix karafiátu, růže, fialky, gardénie, jasmínu, hřebíčku, rozmarýnu a dalších ingrediencí vytvořil parfémář Francis Fabron, a na dlouhá léta tak ze značky Nina Ricci učinil velkého hráče ve světě vůní.

L'air du temps, Nina Ricci (1948)
L'air du temps, Nina Ricci (1948) | Zdroj: Archiv firem

Pokračování 4 / 10

Opium, Yves Saint Laurent (1977)

Vůně, která se u nás proslavila až v devadesátých letech, vznikla už v roce 1977 – pro módní dům Yves Saint Laurent ji namíchali parfemáři Jean Amic a Jean-Louis Sieuzac. Kořenito-orientální mix bergamotu, mandarinky, konvalinky, karafiátu, myrhy, pačuli a vanilky získal jméno Opium, což bylo poměrně skandální i vzhledem k tomu, že na dekadentních party slavného návrháře opravdu nebyla o drogy nouze. A temnější pověst parfému vydržela – v devadesátkách pro něj točil reklamy David Lynch, v roce 2000 pobouřila kampaň s nahou herečkou Sophií Dahl.

Opium, Yves Saint Laurent
Opium, Yves Saint Laurent | Zdroj: Archiv firem

Pokračování 5 / 10

Angel, Thierry Mugler (1992)

Jestli se o nějaké vůni dá říct, že je nezaměnitelná, pak je to rozhodně Angel od Muglera, kterou namíchala dvojice Olivier Cresp a Yves de Chirin. Gurmánská vůně s nádechem orientu nenechá nikoho chladným, buď ji zbožňujete, nebo ji nemůžete ani cítit. Je namíchaná z lesních plodů, medu, čokolády, karamelu, pačuli, pižma, santalového dřeva a vanilky. Nic svěžího, spíše komplikovaná záležitost pro silnou a zralou osobnost, anděla s ďáblem v těle.

Angel, Mugler
Angel, Mugler | Zdroj: Archiv firem

Pokračování 6 / 10

CK One, Calvin Klein (1994)

Parfémy nemusí být pánské, nebo dámské, mohou být unisexové! Přesně takovou revoluci způsobila v devadesátých letech lehká toaletka CK One by Calvin Klein. Namíchal ji věhlasný parfemář Alberto Morillas ve spolupráci s Harry Fremontem a rázem se stala bestsellerem, který definuje polovinu 90. let (jednou z tváří vůně byla i mladičká Kate Moss). Svěží tón vznikl z kombinace citrusů, zelených tónů a exotického ovoce, které doplňuje muškátový oříšek, růže, jasmín, konvalinka, kosatec a také ambra, pižmo nebo mech.

CK One, Calvin Klein
CK One, Calvin Klein | Zdroj: Archiv firem

Pokračování 7 / 10

J'adore, Dior (1999)

Další vůně, u které se zkrátka nezmýlíte. Charakteristicky ovocno-sladkou vůni pro Dior v roce 1999 namíchala parfemářka Calice Becker a dodnes je vyjádřením nekompromisní ženskosti. Vznikla smísením šťavnaté hrušky, broskve, melounu a mandarinky, výrazně ucítíte také jasmín a řadu dalších květin, nechybí ani pižmo a vanilka. Punc luxusu dodává zlatý flakon ve tvaru amfory. Fanynky této vůně, které ji zbožňují od počátku, v posledních letech identifikovaly určité změny ve složení. To je zcela normální, nicméně současná vůně na původní recepturu prý malinko ztrácí.

J'adore, Dior
J'adore, Dior | Zdroj: Archiv firem

Pokračování 8 / 10

Flower by Kenzo, Kenzo (2000)

Charakteristický štíhlý flakon s makovým květem uvnitř nás poprvé okouzlil v roce 2000 a byl předzvěstí nástupu pudrových ženských vůní. Podmanivý mix vytvořil Alberto Morillas z bulharské růže, černého rybízu, hlohu, mandarinky, fialky, jasmínu, růže, kadidla a vanilky. Makový květ, který působí jako ve váze, má vyjadřovat spojení města a přírody.

Flower by Kenzo, Kenzo
Flower by Kenzo, Kenzo | Zdroj: Archiv firem

Pokračování 9 / 10

Chloé, Chloé (2008)

Flakon s mašličkou, který vtrhl na trh před deseti lety, řadu z nás zasáhl přímo do srdce. Konečně vůně, která je ženská, moderní, elegantní, svůdná, něžná a přitom tak univerzální, že se hodí na každodenní nošení. Stojí za ní parfemáři Amandine-Clerc Marie a Michel Almairac, kteří vytvořili podmanivý květinovo-pudrový mix založený na frézii, pivoňce, liči, konvalince, magnólii, růži a ambře. Jedinou nevýhodou této vůně je, že se stala až moc populární. Ale není se čemu divit.

Chloé, Chloé
Chloé, Chloé | Zdroj: Archiv firem

Pokračování 10 / 10

La vie est belle, Lancôme (2012)

Vůně, která se světu představila teprve v roce 2012, nicméně okamžitě si vydobyla místo mezi bestsellery (a nejen díky Julii Roberts, která je její tváří). Lehce gurmánský, ale přitom velmi elegantní mix stvořilo trio parfemářů Olivier Polge, Dominique Ropion a Anne Flipo. Finální verze je výsledkem tříletého úsilí, kdy vzniklo na pět tisíc verzí vůně. Ta je složená z černého rybízu, hrušky, květinové tóny dodává jasmín a květ pomerančovníku a sladší zase pralinka nebo vanilka. Poměrně jednoduchý flakon, který na první pohled evokuje klasický ženský parfém, vychází z tradičního designu lahvičky z roku 1949.

La vie est belle, Lancome
La vie est belle, Lancome | Zdroj: Archiv firem