Barbie střídá sexy kyborg: Jak móda na červeném koberci pomáhá prodávat film?
Barbie je passé, ať žije princezna Chani. Řeč je samozřejmě o aktuální premiérové tour k trháku Duna: Část druhá, která navazuje na úspěšný marketingový koncept virálního červeného koberce. A zatímco Margot Robbie vystupovala coby panenka v růžovém, dámský ansámbl Duny v čele se Zendayou předvádí to nejlepší ze současné i vintage avantgardy – v čele s kyborgem nebo jeptiškou.
Také jste hltali každou fotku Margot Robbie v růžových šatech, které předváděla v rámci propagace filmu Barbie? Snímek režisérky Grety Gerwig naplno vytěžil svou vizuální stránku, když z červeného koberce učinil jakési prodloužené přehlídkové molo filmu. Rozdíl mezi outfitem na premiéru a filmovým kostýmem v podání Robbie v podstatě zanikl, o to větší zábavu znamenala tato líbivá růžová podívaná pro fanoušky na sociálních sítích. Červený koberec se ukázal být nečekaně silným marketingovým nástrojem, který se nyní rozhodly naplno využít i tváře filmu Duna: Část druhá – sci-fi velkofilmu podle literárního opusu amerického spisovatele Franka Herberta, který včera vstoupil i do českých kin.
TIP NA VIDEO: Zendaya v „pavoučích“ šatech na premiéře filmu Spider-Man: Bez domova
Bylo by však nefér obviňovat ansámbl Duny z kopírování geniálního nápadu. Už před třemi lety zazářila Zendaya na slavnostní premiéře první části filmu v Benátkách v tělových latexových šatech Balmain, které drapérií záměrně připomínaly právě ony písečné duny. Při uvedení filmu Spider-Man: Bez domova (2021) si zase příznačně oblékla šaty s motivem pavoučích sítí. Herečka dlouhodobě spolupracuje s vlivným americkým stylistou jménem Law Roach, který se před časem rozhodl stáhnout z módního světa, aby se mohl exkluzivně věnovat jen jí. To on stojí za výběrem asi nejvíc šokující red carpet kreace posledních let – kostým kyborga s transparentními panely v oblasti ňader i hýždí pochází z archivu návrháře Thierryho Muglera, konkrétně z kolekce podzim/zima 1995.
Zendaya na sebe sice během světových premiér Duny strhává primární pozornost (samozřejmě společně s Timothée Chalametem), nicméně tentokrát jí zdatně sekundují i další filmové kolegyně. Neskrývanou radost z toho, že i na červeném koberci může měnit identity, předvádí třeba Anya Taylor-Joy, která v bílých šatech Dior Haute Couture evokovala řeholnici (anebo ženu v hidžábu, jak jí vytýkali mnozí sledující na sociálních sítích). Jako první také vynesla na červený koberec avantgardní model z poslední kolekce Johna Galliana pro Maison Margiela, která před měsícem v Paříži sklidila ohromný úspěch. Rebecca Ferguson se zase na poslední premiéře v New Yorku „převtělila“ skrze postapokalyptický goth model Oliviera Theyskense, zatímco Florence Pugh zaujala stříbrným futuristickým make-upem.
Otázkou nyní je, jestli se na podobně atraktivní a zábavné červené koberce můžeme těšit i v budoucnu. Bezesporu jde o stoupající trend – jen loni jsme si vedle Barbie mohli užít třeba stylové kreace Halle Bailey, která ztvárnila titulní roli Ariel v hrané disneyovce Malá mořská víla. Její šaty na red carpet nepřipomínaly nic jiného než oceán, mušle a mořskou pěnu.
Podobně se letos nabízelo vytěžit i „kostýmní lahůdku“ Chudáčci, ve které hlavní postava Belly Baxter v podání Emmy Stone nachází svou typickou siluetu v šatech s teatrálními balónovými rukávy. Stone však tento motiv nakonec využila jen dvakrát (na premiéře v Londýně a na cenách BAFTA tamtéž), jinak se drží svého oblíbeného stylu splývavých šatů – samozřejmě Louis Vuitton, jehož je ambasadorkou.
Ne každý film pochopitelně nabízí tak atraktivní vizuální stránku, aby se dala skrze oděv aplikovat i na červený koberec. Barbie navíc byla unikátní a neopakovatelná v tom, jak snadné bylo zapojit do propagace i běžné diváky – stačilo jim „nařídit“, aby na lokální premiéru přišli v růžové. Přesto se dá očekávat, že nejen filmy, ale i firmy budou chtít red carpet využít jako poutavou reklamní plochu čím dál častěji. My diváci se tak možná dočkáme více snímků, kde „šaty dělají film“ – aby následně film mohl inspirovat šaty.