Imunita začíná ve střevech: 7 potravin, díky kterým se projíte ke zdraví

2 min čtení

2 min čtení

Chcete-li se vyhnout virózám a cítit se fit, nebuďte pasivní a nečekejte, že vás bacily obejdou obloukem. Pro podporu své obranyschopnosti můžete udělat hodně – třeba to, že do jídelníčku zařadíte superpotraviny, které jsou nabité vším, co vaše tělo potřebuje. 

Myslet si, že imunitu podpoříte tím, že si občas dáte čaj s citronem nebo sníte ke svačině pomeranč, je dost naivní. Ano, citrusy jsou fajn a obsahují vitamin C, ale zdaleka ne v množství, které by vás zachránilo. Navíc tělo na obranu proti nemocem potřebuje ještě další látky, jako je například hořčík, selen, zinek, vitamin D nebo E. Je tedy vhodné zařadit do jídelníčku co nejvíc potravin, jež vašemu zdraví prospějí prakticky na všech frontách. 

TIP NA VIDEO: Imunitu můžete podpořit také otužováním!

Kysané mléčné výrobky

Imunitní systém podpoříte tím, že si budete často dopřávat kysané výrobky. Obsahují totiž probiotika, v tomto případě bakterie mléčného kvašení, které prospívají střevní mikroflóře. A jak to souvisí s imunitou? Jednoduše. 80 % imunitního systému tvoří prostředí plné mikroorganismů na ploše téměř 40 m2, a to právě ve vašich střevech. Dopřejte si pravidelně kefír, podmáslí, kyšku nebo acidofilní mléko a vaše tělo vám poděkuje.

Kimči

Jestli například kefír zrovna nemusíte, můžete sáhnout po „obyčejném“ domácím kysaném zelí, které si dopřejte ideálně syrové nebo ho přidejte do salátu. Perfektní je ale fermentovaná zelenina, do níž se počítá známé kimči. To je pikantní salát z čínského zelí, který je doslova nabitý probiotiky, jež podpoří střevní mikrobiom, a tím i vaši imunitu. Mimochodem, také prospěje trávení a zbaví vás zácpy.

Chia semínka

Doporučená denní dávka semen šalvěje hispánské (jiný název pro chia semínka) jsou zhruba 2 polévkové lžíce denně, semínka jsou totiž poměrně kalorická. Obsahují pětkrát více vápníku než mléko, který podporuje stavbu kostí. Jsou tedy skvělým zdrojem pro všechny, kdo nejedí mléčné výrobky. Potlačují zánětlivé procesy v těle a zlepšují celkovou imunitu. Přidejte si je třeba do jogurtu, ovocného nebo zeleninového salátu nebo je hoďte do smoothie.

Mladý ječmen

Je zdrojem mnoha vitaminů a minerálů, ale i aminokyselin a chlorofylu. Funguje jako „nakopávač“ imunity – dodá vám energii, detoxikuje a chrání buňky proti volným radikálům. Koupíte ho v podobě kapslí, prášku nebo čerstvé šťávy. Mladý ječmen se doporučuje konzumovat hlavně ráno nalačno právě pro jeho povzbuzující účinky. Jeho chuť sice není to, co vás přiměje nadšeně vyskočit z postele, věřte ale, že jeho účinky pocítíte za velmi krátký čas. Je akorát důležité brát ohled na kvalitního dodavatele.

Granátové jablko

Obsahuje vysoké dávky vitaminů C, E, draslíku a dalších antioxidačních látek, jež přispívají nejen k podpoře imunity, ale také pomáhají při prevenci proti mnohým civilizačním chorobám. Pochutnejte si na šťávě z granátového jablka nebo si semínky ozvláštněte třeba salát. 

Goji (kustovnice čínská)

Drobné červené plody jsou téměř elixírem mládí s vysokým obsahem vitaminů, minerálů a stopových prvků. Můžete je konzumovat buď přímo (stejně jako další sušené ovoce), nebo si je přidávat do smoothie, salátů, omáček, rýže, jogurtu, sladkých koláčů či dezertů.

Açai

Exotické bobulky mají originální a zároveň lahodnou chuť, která se dá přirovnat k chuti malin, borůvek a čokolády. Jedná se o jeden z nejvýživnějších druhů ovoce a současně jeden z nejsilnějších antioxidantů na světě. Podpoří nejen vaši imunitu, ale tělu prospěje po všech stránkách. Plody seženete v sušené podobě, ale i jako nápoj, prášek nebo pyré. 

Článek vyšel v časopisu Dieta. Starší i aktuální čísla Diety si můžete koupit v on-line trafice iKiosek.cz.

Dieta 11/22. / Anna Kovačič