Miláno je jedním z nejzasaženějších italských měst

Miláno je jedním z nejzasaženějších italských měst Zdroj: Profimedia.cz

Koronavirus drtí módní průmysl, jarní kolekce se zpozdí i o měsíce

Giorgio Armani uspořádal přehlídku bez diváků, Anna Wintour se dobrovolně rozhodla pro karanténu a spolu s ní i další novináři, kteří se koncem února účastnili milánského fashion weeku. Italská módní metropole je nyní opuštěná, lidé mají nařízení zůstat doma, v obchodech nikdo nenakupuje. Na módu, která je v době strachu z koronaviru na okraji zájmu, to bude však mít fatální dopad.

V březnu zpravidla řešíme, co si na sebe koupíme z nových kolekcí. Tuto každoroční bezstarostnost přeťal letos koronavirus. Značkám a designérům, kteří vyrábějí oblečení a doplňky v Číně (je jich podstatná většina), hrozí, že nebudou mít kvůli zavřeným továrnám dostatek zboží.

Týká se to třeba Victorie Beckham, značek Burberry, Moncler... i dvou módních konglomerátů LVMH a Kering, pod které spadá většina známých luxusních módních domů. Trh s módou je navíc paralyzován i z hlediska kupní síly – podle zkoumání konzultační společnosti McKinsey & Company až 40 % zákazníků, kteří si potrpí na utrácení za luxus, pochází právě z Číny.

Miláno je jedním z nejzasaženějších italských měst
Miláno je jedním z nejzasaženějších italských měst | Zdroj: Profimedia.cz

„Už teď je jisté, že první půlrok 2020 bude špatný,“ říká předseda National Chamber for Italian Fashion Carlo Capasa. Podle optimistických odhadů italské oděvní firmy očekávají propad vývozu v řádu 100 milionů eur a 230 milionů, pokud krize přetrvá. Celkově by luxusní značky mohly kvůli koronaviru přijít o zisk ve výši 10 miliard eur (podle Vugue Business, který vychází ze zprávy společností Altagamma, BCG a Bernstein).

Miláno je jedním z nejzasaženějších italských měst
Miláno je jedním z nejzasaženějších italských měst | Zdroj: Profimedia.cz

Co se týče rychlé módy, některé řetězce, jako například H&M, už dříve přesunuly výrobu do levnější Kambodže nebo Vietnamu. Ani to jim nemusí pomoci – nákaza jednak ohrožuje výrobu i zde, jednak stále závisejí na dodávkách materiálů z Číny. Pravděpodobnost, že se plánované kolekce zpozdí o měsíce, je tudíž vysoká, ať už jde o luxusní značku nebo levnější řetězec.

Ono také koho by teď, když řešíme karantény, home office, hlídání dětí či zásoby potravin a desinfekčních gelů, zajímalo oblečení. V Itálii v této době umírá na koronavirus denně až sto lidí, takže podstatnější než nevyčíslitelné finanční ztráty módních gigantů je třeba zpráva, že Giorgio Armany věnoval čtyřem italským nemocnicím více než milion eur.

A bezstarostná jarní sezona se mezitím odkládá... odhadem na květen, kam se z března posouvá i Mercedes-Benz Prague Fashion Week. Podle realističtějších prognóz se však světový módní průmysl z koronaviru vyléčí nejdříve za 4 měsíce.