Virginie Viard s Karlem Lagerfeldem na přehlídce Chanel ready to wear jaro/léto 2019

Virginie Viard s Karlem Lagerfeldem na přehlídce Chanel ready to wear jaro/léto 2019 Zdroj: Profimedia.cz

Kdo přijde po Lagerfeldovi? Módní dům Chanel povede žena!

Kdo povede módní dům Chanel? Otázka, která byla zodpovězena ještě dřív, než jsme si ji stihli položit. Alain Wertheimer, CEO a majitel společnosti Chanel, včera oznámil jméno Lagerfeldova nástupce. Vlastně nástupkyně. Seznamte se s Virginií Viard.

Všímavým módním fanouškům muselo být jasné už loni, že se pomalu schyluje k předávání žezla v jednom z nejvýznamnějších módních domů historie i současnosti. Když Karl Lagerfeld představoval kolekci Chanel ready to wear pro jaro a léto 2019, pro níž nechal v pařížském Grand Palais vybudovat pláž i s mořskými vlnami, při závěrečném defilé se prošel ruku v ruce s nenápadnou brunetou v džínovém kompletu.

Letos v lednu, po přehlídce haute couture, už si ovace publika vychutnávala sama, jelikož Lagerfeld se vůbec poprvé ze zdravotních důvodů nezúčastnil. Tou ženou, kterou se postupně rozhodl Chanel představit světu, je Virginie Viard. Ačkoli se spekulovalo o Phoebe Philo, která si už třetím rokem dává pauzu po svém odchodu z Céline, Virginie usedne do křesla kreativní ředitelky Chanel zcela po právu. Už přes třicet let je totiž Lagerfeldovou pravou rukou.

Narodila se v Lyonu jako nejstarší z pěti dětí a k módě byla předurčena i tím, že její rodina se živila zpracováváním hedvábí. Absolvovala módní školu Le Cours Georges a snila o tom, že bude navrhovat filmové a divadelní kostýmy. Její kariérní trajektorii významně ovlivnil rodinný známý, který shodou šťastných okolností působil jako šéf protokolu u dvora monackého knížete Rainiera. Ten Virginii doporučil Lagerfeldovi, a tak nastoupila jako stážistka do oddělení haute couture výšivek. Psal se rok 1987.

O pět let později přešla s Lagerfeldem (ten mezitím stále vedl i Chanel) do módního domu Chloé. Na Rue Cambon, kde má sídlo Chanel, se vrátila v roce 1997 už jako ředitelka studia haute couture. O tři roky později, v roce 2000, si ke své agendě přibrala i kolekce prêt-à-porter (ready to wear).

Virginie se tak postupně stávala pro Karla nenahraditelnou podporou. Realizovala jeho módní skici i koncepty přehlídek, vybírala látky, jednala s dodavateli. Byla šedou eminencí všeho, co se v módním domě Chanel odehrálo, byla klidnou silou, která Karlovi umožňovala soustředit se čistě na kreativní práci. Za ta léta se bezesporu DNA Chanel stalo součástí její vlastní. Virginie ví přesně, co by Karl schválil a co ne.

A tak můžeme čekat, že Chanel bude žít svým stejným životem dál i bez Lagerfelda, podobně jako žije značka Alexander McQueen bez McQueena, jehož geniální odkaz převzala návrhářka Sarah Burton – a stranou médií a září reflektorů udržuje jeho vizi nadále živou. A ještě jedna uspokojivá zpráva. Po Dioru a Givenchy stojí i v čele třetího pilíře francouzské a potažmo světové módy žena. Vivat Virginie a hodně štěstí!