Jak se v nich budu procházet italských uličkách

Jak se v nich budu procházet italských uličkách Zdroj: istock.com

Štěstí si za peníze koupíte. Ale musíte nakupovat chytře

Jak jsme si to před pár týdny všichni navzájem přáli: Do nového roku hodně štěstí, zdraví, lásky a peníze někde vzadu. Protože ty přeci nejsou nejdůležitější a štěstí nebo zdraví si za ně stejně nekoupíme. No, úplně tak pravda to není. Když na to půjdete chytře, i to štěstí si za peníze koupíte.

Když se půjdete projít v těchto i jiných dnech do nákupního centra, bude narváno. Proč? Co tam ti lidé hledají? Krásné nové boty, díky kterým zazáří v práci a budou šťastní. Tak do odpoledne, než přijde druhá kolegyně ještě v hezčích. Anebo uvidíte na netu jiné, za ještě výhodnější cenu. Konec štěstí. A tak to jde vlastně s každou novou věcí. Rychlé štěstí, které potřebuje stále „aktualizovat“. Avšak nebuďme skeptičtí, i dlouhodobé štěstí lze koupit. Jen musíte vědět, jak na to.

Při průzkumu různých kultur za účelem zjistit, co dělá lidi šťastnými, se vědci stále více setkávají s tím, že mít víc neznamená být šťastnější. Lidé, kteří chtějí mít více, jsou ve skutečnosti méně spokojení. Například, čím víc lidé souhlasí s tvrzením "Když nakupuji a opatřím si novou věc, mám radost", tím však jsou méně spokojenější se svými životy. Zdá se však, že je to pravda pouze tehdy, když vynakládáte peníze na nákup "věcí" spíše než "vzpomínek". Ať už jsou lidé požádáni, aby přímo porovnávali zážitkové versus materiálové nákupy nebo aby prostě psali nebo uvažovali o konkrétním nedávném nákupu, shodují se na tom, že zkušenostní nákup je učinil šťastnější a byly to "peníze lépe vynaložené". Mnohem více si pamatují na poslední dovolenou a na dobrou náladu, kterou v nich zanechala, než na nákup nových bot.

Americký profesor zabývající se sociální psychologií a neurovědou, Leaf Van Boven, provedl řadu výzkumů a získal tolik důkazů, že budete-li investovat peníze do zkušeností a zážitků, udělají vás šťastnými.

1. Zkušenosti a zážitky se neopotřebují

Před dovolenou jste si nakoupila troje nové šaty a po celou dobu, co jste odpočívala u slunného pobřeží, jste je nesundala. Cítila jste se šťastná, moc vám slušely a zažívala jste nová a nová dobrodružství. Kam se však poděly, když jste se vrátila a vyprávěla své zážitky. Často vzpomínáte na ty krásné chvíle, kdy jste šnorchlovala, objevila ty krásné zapadlé italské kavárny s tím milým číšníkem, úsměv ze rtů vám nezmizí a vy sníte, co dál podniknete. A co vaše šaty. Vždyť ty byly zdrojem vašeho štěstí, když jste odjížděla. Slunce je vyšisovalo, mořská sůl na nich vytvořila mapy, a tak jsou zahrabané na dně skříně a na tu další dovolenou si nejspíš opatříte nové. Tyhle jsou opotřebované. Profesor Van Boven tvrdí, že díky zážitkům a vzpomínkám si štěstí udržujeme, probouzíme ho, tím že si zážitky připomínáme, kdežto materiální věci toto neumí, opotřebují se a jejich síla přivolat štěstí je nulová.

2. Zkušenosti se hůře srovnávají

Koupila jste si nové, velké auto, vaše sousedka za pár dní přijela s ještě větším a modernějším. Konečně jste ukořistila ve slevách svou vytouženou kabelku, kterou vám všichni závidí, dokud nepřijde kolegyně s lepší, se závistihodnější. A můžeme pokračovat. Soupeříte, protože vaše nákupy lze porovnávat. Profesor Van Boven proto naznačuje, že zkušenosti jsou osobnější a jedinečné, a proto je těžší je porovnávat. Těžko vás někdo trumfne, když se vrátíte z jazykového kurzu v Anglii. Závidět bude možná, ale také ho to bude motivovat udělat něco se sebou. Někdo to pochopí tak, že si koupí rychlé štěstí v podobě nejlepšího telefonu, aby se mohl chlubit, jiný zjistí, že by mohl zkusit něco podobného a vydat se učit jazyky, i třeba jen do nedaleké jazykovky.

3. Zkušenosti nám pomáhají vytvářet vztahy

Lidé, co investují své peníze do workshopů, cest, zážitků, se setkávají, komunikují s lidmi, vytvářejí nové vazby, společné vzpomínky a upevňují vztahy, zatímco nákup nového páru bot je spíše osamělou záležitostí. V různých výzkumech bylo také zjištěno, že lidé, kteří jsou komunikativnější a jsou rádi ve společnosti, své peníze častěji utrácí za nemateriální věci.

Dobrou zprávou pro ty, které si chtějí koupit nové boty, je, že záleží na záměru, s jakým si je budou kupovat. Pořídila jste si pod stromeček dvoje nové běžecké boty, se kterými se vrhnete do častějších tréninků, a už se těšíte na nové závody nebo jak s nimi budete běhat po horách či vás posunou v běžeckém levelu výš? Investovala jste dobře. Ty boty se stávají klíčem k novým zážitkům a to se počítá. Vaším primárním záměrem nebyl materiál, ale nová životní zkušenost, kterou s nimi zažijete.

Takže, ať budete nakupovat pro sebe či své blízké, věnujte zážitek. Možná se s ním nebudou moci hned naparovat a chlubit před ostatními, ale o to víc štěstí jim dáte a s každou vzpomínkou si ten krásný pocit štěstí budou moci přivolat.