Lepší spánek, vztahy a sebevědomí. Naučte se být vděční

6. ledna 2018
Lepší spánek, vztahy a sebevědomí. Naučte se být vděční
• Foto: iStock.com

S koncem roku a příchodem nového mnoho z nás bilancuje. Co se povedlo, čeho chceme dosáhnout. Ohlížíme se kolem sebe, během svátků vnímáme intenzivněji rodinná pouta, jsme štědřejší, podporujeme charitu, jsme vděční a to přináší našemu tělu i duši spoustu pozitivní energie. Víte, co můžete díky vděčnosti získat pro svůj život? Spoustu výhod.

Sami si to asi neuvědomujeme, ale role vděčnosti v našem životě je velká. Ať už ji projevujeme nebo přijímáme, díky obojímu je náš život spokojenější. Jak se vám rozzáří úsměv, když vám někdo poděkuje, že jste mu pomohla, našla řešení nebo jste ocenila něčí práci či oni tu vaší. Nebo jste si při svém rozjímání uvědomila, co máte, děkujete v duchu i nahlas sama sobě. Vděčnost je jedna z nejsilnějších emocí, s níž si můžete do života vnést dobro a více toho, po čem toužíte. Ať jste kdokoli a kdekoli, vděčnost dokáže rozpouštět negativitu bez ohledu na její podobu.

A právě tahle silná vlastnost ovlivňuje i vaše každodenní věci a vnitřní nastavení. Jak spíte, kolik máte peněz, zda máte přátele, dobrý vztah s partnerem a rodinou či ten nejdůležitější, k sobě samé.

Děkujte sobě, jiným, oceňujte a užívejte si každého dne života, protože:

Vám vděčnost otevře dveře k novým vztahům

Poděkování za to, že vám kolegyně pomohla s projektem, ocenění kolegy, pomoc cizímu člověku, uznání schopností jiných lidí otvírá dveře k navazování nových vztahů, možností a příležitostí. Je-li už od začátku postaven vztah na vděčnosti a upřímnosti, mívá trvalý charakter. Často však mají lidé pocit, že když poděkují za cokoliv, zejména za pomoc, má to co do činění s méněcenností, že ukazují svou neschopnost, že věc nedokážou zvládnout sami. Naopak, poděkování nás pozvedá, protože je to forma vděčnosti, která proudí ze srdce.

 

Vděčnost zlepšuje fyzické zdraví a zkvalitňuje spánek

Vděční lidé zažívají méně bolesti a cítí se zdravější než ostatní, což potvrzuje studie na téma Osobnost a její individuální rozdíly. Není proto divu, že vděční lidé více pečují o své zdraví. Cvičí častěji a častěji se účastní pravidelných kontrol, což pravděpodobně přispívá k dlouhověkosti. Součástí péče o zdraví je i kvalitní spánek. Stačí 15 minut před spánkem věnovat zamyšlení, za co jste vděčni, čeho si ceníte, a poděkovat. Navodíte si pozitivní pocity. Sama jsem si to vyzkoušela každodenním zapisováním toho, co se mi ten den povedlo, za co děkuji, do Zápisníku radosti. Potvrzuji, že mě nepřepadaly žádné noční můry a spalo se mi sladce tak jako i teď.

 

Vděčnost zlepšuje psychické zdraví a zlepšuje sebevědomí

Neboť snižuje množství toxických emocí, od závisti a nelibosti až po frustraci a lítost. Robert Emmons, přední americký vědec, provedl několik studií o vztahu mezi vděčností a blahobytem. Jeho výzkum potvrzuje, že vděčnost efektivně zvyšuje štěstí a snižuje depresi. Další jeho studie ukázaly, že vděčnost snižuje sociální srovnání. Spíše, než aby záviděli těm, kteří mají více peněz nebo lepší zaměstnání, jsou vděční lidé schopni ocenit úspěchy ostatních lidí. Jejich sebedůvěra je totiž stabilní. Podporují své partnery, oceňují je, jsou empatičtí a tím je činní šťastnějšími, což má pozitivní vliv na jejich vztah.

Možná na ni v tom zběsilém životním tempu zapomínáme a vzpomeneme si, až když je ouvej. Najednou děkujeme za své zdraví, rodinu a vše, co máme. Proč čekat na to, až se něco stane, buďte vděčni teď, každý den. Co si to dát jako nové předsevzetí. Možná to bude těžší než hubnutí, ale o to větší to bude mít přínos pro váš život.

 

 

 

Jdi na homepageZpět na začátek
Další příběhy

Horoskopy