Módních značek s velikostí nad 44 je na českém a slovenském trhu minimum. Chceme to změnit
Chceme vytvářet nový trh s takovými produkty a službami, se značkami a odborníky, kteří myslí i na nás. S těmi, co k nám přistupují bez předsudků a poskytují nám řešení často specifických potřeb, říká Katarína Krajčovičová, zakladatelka projektu Xelle. Ten vytváří komunitu žen, které se chtějí cítit plné energie, radosti a krásy ve svém těle, ať je jeho velikost jakákoliv.
Kataríno, prosím, představte nám svůj projekt Xelle. Kde jsou jeho kořeny?
Projekt vznikl v roce 2015. Začínal vysloveně jako blog pod názvem „Život baculky“. Chtěla jsem více hovořit o tématech, která trápí obézní lidi. A byla veřejně vnímaná a tzv. více na očích. Psala jsem o dostupnosti oblečení v našich velikostech, o tom, že vlastně nikde na stránkách časopisů nebyly k vidění ženy jako já, a v případě, že ano, tak jen jako odstrašující případ. Chtěla jsem upozornit na to, že 90 % lidí, kteří trpí nadváhou, jejich situace trápí a omezuje je v životě. Často odkládají čas plného žití do doby, než zhubnou. Začalo to jako moje autentická zpověď z toho, co jsem žila a viděla kolem sebe. Stále je to o tom, že vytrvale pracuji na sobě samé a svém vlastním sebevědomí. Jsem šťastná, že z onoho původního blogu vznikl první česko-slovenský online magazín pro plnoštíhlé ženy XelleLife.
Co je jeho cílem?
Hlavním záměrem projektu je vytvářet bezpečný prostor pro plnoštíhlé ženy, aby i ony cítily, že je vše v pořádku. Že si mohou dovolit žít svůj život už TEĎ, nečekat, až jim ručička na váze ukáže nižší číslo. Že i teď se mohou cítit vitálně a sebevědomě. Chceme vytvářet nový trh s takovými produkty a službami, se značkami a odborníky, kteří myslí i na nás. S těmi, co k nám přistupují bez předsudků a poskytují nám řešení často specifických potřeb – například speciální boty, které mají pevnější podpatek, nebo rozšíření pro lýtka u kozaček apod.
Pracujeme na tom, abychom zprostředkovali vyšší dostupnost oblečení s velikostmi od 44 do 60, s obrázky, na kterých ženy uvidí modelky, kterou jsou jim podobné a budou konečně i ony moci objevovat svůj jedinečný styl, kterým světu říkají, jaké jsou osobnosti. Zároveň chceme pomáhat ženám, které se rozhodnou vydat se cestou přeměny a snížit svoji hmotnost, aby tak činily proto, že se milují a chtějí pro sebe to nejlepší a ne proto, že se nenávidí a MUSÍ zhubnout.
Žen, které se potýkají s podobnými pocity jako Vy, je spousta. Dá se říct, co mají všechny společné, co je trápí, čím si znesnadňují život?
Asi nepovím nic nového, ale je to snížené sebevědomí a v podstatě chybějící sebeláska, což je pochopitelné. Neustále jsme vystavované společenskému tlaku, jako ostatně všechny ženy, že to, jak vypadáme, není dost. Často se však setkáváme s verbálními útoky přímo na ulici typu: „Co se tu předvádíš, ty hrochu!“ Nehledě na to, že často je to i nejbližší rodiny, partneři, kteří nám v dobré víře dávají rady typu: „Kdybys zhubla, to bys byla pěkná holka a konečně by sis mohla někoho najít.“ Stále tak žijeme v přesvědčení, že nejsme dost dobré.
Tím se dotýkám i tématu sexuality a partnerství. Ženy-baculky trpí tím, že si nemohou najít partnera. Nemusí to být ani tak tím, že by o ně nebyl zájem, ale muži se s nimi nechtějí ukazovat na veřejnosti, aby se vyhnuli pohledům ostatních. Mnohé ženy se proto smíří s rolí milenky. A to je pro ženskou duši velmi zraňující. Dále je to pocit znevýhodnění při nástupu do zaměstnání. A snad každá z nás má zkušenosti s tím, že přišla do obchodu s oblečením, kde se na ni prodavačka podívala tak, že je jasné, co si myslí – „Proboha, co ta tu dělá, na ni tu rozhodně žádné oblečení nemáme.“ Něco jako zažila Julia Roberts v Pretty Woman, jen se to týkalo oblečení. Tímto tlakem ze strany společnosti trpí všechny ženy. Rozdíl je v míře intenzity, s jakou ji ovlivňuje a jak se s ním dokáže vnitřně vyrovnat.
Mohou se do komunity vznikající v rámci Xelle zapojit i muži?
Samozřejmě, mohou. A jsou více než vítaní. Postupně, jak se projekt měnil, se ze „Života baculky“ stalo Xelle. Tato změna byla možná příchodem mého parťáka. Je to muž, který nikdy velikost těla neřešil a není ani jedním z těch klasických obdivovatelů baculek. Prostě vnímá hodnotu člověka podle jiných měřítek, než je velikost těla. I díky jeho přítomnosti v projektu, je Xelle otevřená podpoře a pomoci ze strany mužů i žen všech velikostí. Jsme otevření spolupráci se všemi, kteří vnímají, že se chtějí zasadit za víc soucítění a laskavosti k tomu, že každý si prostě kráčí životem vlastní cestou. Někdo ve štíhlém, jiný v silnějším těle. Někdo jako žena, někdo jako muž. Shodneme se na hodnotách. Muži jsou pro náš projekt nesmírně důležití v tom, abychom cítily, že nás vidí a podpoří.
Jak velký je podle Vás ten segment trhu s produkty a službami, na který se svým projektem míříte?
Náš záměr je široký a komplexní. Potřebujeme mapovat trh postupně, v jednotlivých vlnách. Jinak bychom potřebovali 50členný tým. Co se týká segmentu výživy a zdravého životního stylu, je produktů a služeb neskutečně mnoho. ALE ne každá komunikace ze strany jednotlivých značek je zcela v souladu se zdravým přístupem k tělu a následné redukci. Proto i my potřebujeme být obezřetní, koho doporučujeme, nebo jehož cestu proměny prezentujeme. Určitě se zasazujeme o psychologickou podporu. A v tomto směru by mohlo být více chápajících specialistů. Propast, a tím i obrovský nepoměr vůči možnostem našich štíhlých kamarádek, je v dostupnosti módních značek, které mají i velikost nad 44. Těch je na českém a slovenském trhu úplné minimum. Doufám, že i naším přičiněním budeme mít stejné možnosti jako mají Američanky či Angličanky.
Jak se Vám daří oslovovat obchodníky a poskytovatele těchto služeb? S jakými reakcemi se u nich setkáváte?
Vnímáme, že jako všechno v životě, závisí na plánu a formě komunikace. Často chodím na různé byznys akce, na kterých se potkávám právě se podnikateli, kteří, když si vyslechnou, jak projekt tvoříme, že nechceme obezitu glorifikovat, ale poskytnout plnoštíhlým ženám reálné a praktické možnosti, aby se cítily dobře už teď, tak jsou nesmírně otevření naší myšlence pomoci. Vždy totiž dojdeme k tomu, že jsme v prvé řadě lidé, kteří cítí a vnímají. A každý z nich pozná alespoň jednoho člověka, který sice nosí větší velikost oblečení, ale má dobré srdce a je to fajn člověk. A o to v konečném důsledku jde.
Co Vám členství v Business and Professional Women CR přináší?
Jako podnikatelce mi Business and Professional Women CR přináší možnost navázat nové kontakty a propojení. Zároveň je to však i profesionální růst, protože BPW směřuje své aktivity k podpoře žen v jejich ekonomické nezávislosti. Proto vítám každé klubové setkání, na kterém dochází ke sdílení know-how od ostatních členek a odbornic na nejrůznější oblasti. Lenka Šťastná se neustále snaží podporovat členky i tím, že prostřednictvím partnerství s jinými subjekty nám přináší různé výhody – jako vstupy na zajímavé akce. V neposlední řadě je to pak lidský přístup a podpora od Lenky. Před pár lety jsme se setkaly na jedné konferenci, kde mě inspirovala a povzbudila jako žena ženu, v tématech, která dnes skrze Xelle komunikuji. Vím, že díky Lence hodnoty jako soudržnost a podpora jsou v BPW autentické. A proto chci i nadále být tohoto součástí.
Business & Professional Women CR z.s. je veřejně prospěšná organizace, která sdružuje aktivní ženy, které chtějí dělat mnohem víc než jen byznys. Organizace svojí činností podporuje ženy v aktivitách směřujících k dosažení ekonomické nezávislosti, usiluje o zvýšení počtu žen ve veřejném prostoru, má projekty podporující vyšší zastoupení žen v rozhodovacích pozicích. Hlavním projektem je konference a kampaň Equal Pay Day, která usiluje o snížení rozdílu v platech mužů a žen.