.

. Zdroj: archiv Jana Puškáčová

Jak zvládnout byznys v těžkých časech? Rady českých podnikatelů, na co se zaměřit

Situace ohledně pandemie způsobené virem COVID-19 se dotkla každého. Ať už po osobní, tak i pracovní stránce. Mění se styl práce, podniky omezují provoz, řeší finanční otázky byznysu. Koronavirus je pro některé překážka, je však nutné ho brát i jako výzvu posunout byznys dopředu. Jak současnou situaci řeší úspěšné české firmy a co doporučují?

Změna bude tím nejčastěji skloňovaným slovem. Nevyhnete se jí. Upravit dosavadní nastavení práce, schůzky, jednání s týmem, dojíždění do práce, rozšířit či minimalizovat nabídku, reagovat na novou poptávku, začít se učit nové věci. Je nutná adaptace na nové podmínky a přežije ten, kdo se o to bude snažit.

Spoléhejte na zaměstnance

Nejen v současné době se potvrzuje, že štěstí přeje připraveným. Karanténa a opatření s ní spojená kladou před firmy a zaměstnance nové výzvy, ale i příležitosti. Institut home office byl dlouho vnímám jako firemní benefit, který se v současné době proměnil v nutnost. „Pokud jako firma máte již tyto procesy nastavené, pak je pro vás přechod do tohoto náročného období o něco jednodušší a nemusí nutně znamenat ztrátu pracovní efektivity zaměstnanců. Naopak pomáhá zachovat plynulé fungování firmy, a může navíc znamenat příležitost zaměřit se na efektivitu pracovních procesů a prověřit, jak si jako firma stojíte,“ říká Bronislava Chudobová, generální ředitelka jazykové agentury Skřivánek.

Zároveň se ukazuje, že to, co firmu v těchto chvílích spolehlivě drží, jsou zaměstnanci. Jestliže firma průběžně investovala do vzdělávání a rozvoje, pak je nyní mnohem lépe připravena čelit současné situaci. „Investice do lidského kapitálu pomáhají zvýšit zásobu vědomostí, produktivitu, ale i výkonnost a motivaci. Současně s použitím technologií jsou proto flexibilita a know-how zaměstnanců jednou z největších výzev dnešní doby, ale i příštích let,“ uzavírá Bronislava Chudobová.

Postavte se digitalizaci čelem

Digitalizace je hodně diskutované téma posledních několika let. Ve chvíli, kdy se většina z nás ze dne na den ocitla uvězněná doma a potřebuje pracovat, jsme zjistili, jak málo ji povětšinou využíváme. „V situaci, kdy se mnohým z nás byznys zpomalil, je ideální doba se postavit k digitalizaci čelem a být připraven využívat více chytrých řešení v oblasti správy dokumentů a administrativy. Až se byznys opět rozběhne, firmy se budou moci věnovat tomu, co dělají, naplno a bez zbytečné administrativy,“ doporučuje Veronika Brázdilová, ředitelka společnosti Xerox, která v tomto směru firmám nabízí podporu a pomocnou ruku.

V rámci digitalizace pracovních procesů je možné fyzické dokumenty převést do elektronických, zautomatizovat běžné procesy, jako je zpracování faktur, využít digitální archivaci či chytrou podatelnu a datové schránky. „Většinu „papírové“ agendy je možné transformovat do elektronické podoby a následně využívat těchto benefitů. Firmy tím ušetří mnohdy až 30 % na přímých i nepřímých nákladech, a to bez ohledu na svou velikost. Efektivita pro nás všechny bude nyní klíčová,“ dodává Brázdilová.

Flexibilita jako příležitost

Firmy, které byly zvyklé a také nucené se přizpůsobovat novým skutečnostem, na současnou situaci dokázaly zareagovat mnohem lépe než ty, co nebyly ochotné přistoupit ke změnám. Moderní progresivní škola, reagující na vývoj a změny ve společnosti ve svém systému komunikace, výuky a práce se žáky, zvládla krizovou situaci lépe než škola s léta stereotypním přístupem. Jedním z flexibilních oborů, jimiž se lze inspirovat, je stavebnictví, kde jsou zvyklí neustále řešit nějaké překážky. Možná také díky tomu se stavebnictví lépe vypořádává s omezeními, které přinesla karanténa.

„Mnozí teď pracujeme více než jindy. Snažíme se dodělat, co můžeme, a připravit se na dobu po pandemii a zvládání nových náporů. Když je něčeho nedostatek na českém trhu, hledáme v zahraničí a naopak,“ říká David Mencl, ředitel Ekonomických staveb. Firma nyní místo schůzek s klienty začala ve velkém používat video konzultace. „Tento způsob komunikace jsme plánovali již dávno. Stále jsme to odkládali a dávali přednost osobnímu kontaktu. Dnes zjišťujeme, že pro naše klienty je tato forma příjemná a pro nás odpadnutím cest nesmírně efektivní. Je zjevné, že některé věci nám zůstanou i po tom, co pandemie odezní. A zároveň to dokládá, že bychom se nikdy neměli bát zkoušet nové věci,“ doplňuje David Mencl.

Základem je zvládnutá logistika

Stačila jedna krize a celý byznys se mílovými kroky přesouvá do virtuálního prostředí. Samozřejmě dočasně, ale nevíme, na jak dlouho. Firmy teď musí ukázat, že na často vynucenou změnu umí agilně a adekvátně reagovat. „Klíčem k úspěchu je mít fungující logistiku. Zákazníci jsou nároční i v době krize. Nemělo by proto docházet k výrazným prodlevám u dodávek zboží,“ upozorňuje Tomáš Haškovec, marketingový ředitel e-shopu SpokojenýPes.cz. Hladký chod logistiky můžete zabezpečit posilami z vlastních řad. V úvahu přicházejí zaměstnanci z kanceláří a obsluha z případně uzavřených kamenných prodejen.

Pokud to nestačí, najměte si brigádníky. Volné pracovní síly je aktuálně na trhu dostatek. Ukažte ale, že vám na vlastních lidech záleží. Upřednostněte zdraví svých zaměstnanců před černými čísly. Zajistěte jim maximální možnou ochranu. Například organizaci práce ve skladu můžete upravit tak, že bude fungovat v režimu několika směn, které se navzájem nepotkají. „Bez obětavosti vlastních zaměstnanců, kteří pracují a pomáhají na skladě, bychom současný nápor on-line objednávek zvládli jen s obtížemi. Jsou to hrdinové naší smečky. Jen díky nim zvládáme udržet vysokou úroveň našich služeb i v této složité situaci,“ dodává Haškovec.

Vedení týmu v krizi

„Řídím pět výrobních podniků, jež poskytují servis pracovních oděvů a pomůcek, každý cílí na jiný segment a je jinak zasažen krizí. Jeden je po 100% ztrátě odbytu uzavřen a další jede na víc než plné obrátky, aby stihl dodávat farmaceutickým firmám potřebné pracovní oděvy v té nejvyšší čistotě. Ostatní se pohybují někde mezi,“ říká Jana Puškáčová, regionální manažerka společnosti Elis pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko. V Elis proto zavedli krizové řízení dle všech praktických i strategických pravidel, ale klíčem k přežití krize jsou lidi, váš tým a jejich týmy. Krize prověří leadership managementu a odolnost všech ve firmě, projeví se loajalita, morálka, silné stránky i lidské slabiny, obzvlášť jde-li o omezení fungování či o přežití podniku. „Mnohdy je krizové jednání náročné, ale i v těchto vypjatých chvílích jde hlavně o slušnost, věcnost, otevřenost a rozhodnost. Tak sehraný tým, jako mám já, který si vzájemně věří a funguje efektivně, je tím nejdůležitějším faktorem, díky němuž vím, že krizi zvládneme,“ dodává Jana Puškáčová.