Jak se zbavit stresu? Zkuste metodu zdravého duševního jídelníčku | Ženy.cz
 


Jak se zbavit stresu? Zkuste metodu zdravého duševního jídelníčku

29. srpna 2021 • 06:00
• Foto: iStock.com

Mnohým z nás události uplynulého roku obrátily život vzhůru nohama. Patříte mezi ty, kteří by zase rádi vrátili do svého života ztracenou rovnováhu? Jak na to, jsme se zeptali kouče Vladimíra Tuky, který v Čechách představil a dále rozvíjí unikátní metodu Brain-Based Coaching kombinující ověřené koučovací postupy s poznatky o fungování lidského mozku.

Nejen tělo, ale i mysl potřebuje ty správné živiny, aby ze sebe mohla vydat to nejlepší. A co jsou ty pravé životodárné suroviny, které podpoří dobrou duševní kondici? Inspiraci na to správné servírování můžete najít na talíři zdravé mysli, který na základě poznatků moderní neurovědy sestavili lékaři Daniel J. Siegel z Kalifornské univerzity v Los Angeles a David Rock z NeuroLeadership Institute. Shrnují v něm sedmero aktivit, které mají příznivý vliv na mozek – a jeho prostřednictvím i na veškerou naši činnost. Na co si tedy v našem každodenním rozvrhu rozhodně udělat čas?

TIP NA VIDEO: Kdy už neustálé civění do telefonu ničí vztah? Odpovídá párový terapeut Honza Vojtko.

Duševní jídelníček aneb Projezte se ke zdravé mysli

Kromě spánku si vyhraďte čas také na oddych, kdy necháte své myšlenky bezcílně bloumat, a na ponoření se do sebe, kdy vnímáte své pocity. Prostor si udělejte i na hraní podporující spontánnost či kreativitu.

„Tyto aktivity se mohou snadno stát součástí vašeho všedního dne. Místo sledování televize se vraťte ke společenským hrám a alespoň občas měňte každodenní návyky. Do práce nebo na nákup se vydejte jinou cestou. Místo do mobilu se dívejte kolem sebe a věnujte pozornost tomu, co vás obklopuje,“ uvádí příklady užitečných návyků kouč Vladimír Tuka. Radost ze hry si obvykle dopřáváme jen zřídka, což je velká škoda. Nejen proto, že v našem mozku stimuluje centrum odměňování a je spojena s uvolněním dopaminu, ale také proto, že dobrá nálada posiluje náš imunitní systém, který byl a stále ještě je tak zkoušený.

A co dál by nemělo chybět na talíři zdravé mysli? Vyplatí se vyhradit si čas na fyzickou aktivitu, protože sport podporuje paměť, kognitivní funkce a také schopnost učit se. Aerobní aktivity jsou užitečné i pro boj s pocitem úzkosti. V neposlední řadě nezapomínejte pečovat o vztahy – v rodině i širším okolí.

Sociální vazby patří k základním životním potřebám. Desítky studií potvrzují, že funkční sociální vazby blahodárně ovlivňují fyzickou kondici, například kvalitu imunitního systému nebo činnosti endokrinní a kardiovaskulární soustavy. V souvislosti s duševní pohodou pak funkční sociální vazby totiž kromě jiného snižují napětí a zlepšují odolnost vůči stresu. Naopak osamělí lidé mohou stres vnímat daleko intenzivněji, proto pak snáze podléhají jeho negativním vlivům.

Dejte životu smysl

Určitě dobře znáte situace, kdy se na vás valí neuvěřitelné množství podnětů a věcí k řešení ze všech možných stran a vy nevíte, kam dřív skočit a máte pocit, že vám každou chvíli musí puknout hlava. A ten pocit je zcela oprávněný! Lidská energie i pozornost jsou totiž omezené, a tak je důležité si dobře vybrat, čemu se budeme věnovat.

Základem je mít alespoň trochu jasno ohledně toho, kam chcete ve svém životě směřovat. Horizontem přitom může být třeba jen pět nejbližších let. Důležité je podle kouče nepodléhat tlaku okolí a nabízejícím se šablonám, ale naopak – nebát se a najít si smysl života, který je důležitý pro vás samotné. Kamarádi, kolegové, sousedka od vedle to můžou mít úplně jinak! A je to tak správně. Není třeba vytvářet nic umělého, chovejte se zkrátka tak, abyste ve svých dalších činech spatřovali přesah. Když pak všechny složky života vedou k tomu, co je pro vás podstatné, snáze naleznete harmonii i v náročnějších etapách.

Co je NeuroLeadership? NeuroLeadership s. r. o. nabízí unikátní koncept rozvoje, který v sobě kombinuje osvědčené postupy a techniky koučinku a leadershipu s poznatky moderní neurovědy a dalších společenských věd. Jako první škola koučinku v ČR začala uplatňovat tzv. Brain-Based Coaching, který stojí na smysluplném využití znalostí o mozku a jeho vlivu na chování jedince. Společnost zajišťuje také programy leadershipu pro firmy a top management, individuální koučink, facilitaci a tematické přednášky. V jejím čele stojí zakladatel Dr. Vladimír Tuka, žák celosvětově uznávaného průkopníka Brain-Based Coachingu Dr. Davida Rocka a jediný Master Certified Coach v ČR. Více informací najdete na www.neuroleadership.cz.

Cestu k naplnění vašich představ vám pak může usnadnit přístup, který popisuje Bob Johanson z Institute for the Future. Přemýšlení o budoucnosti v přítomnosti, která je plná šumů, považuje za nespolehlivé. Běžnou posloupnost nyní – pak – budoucnost proto nahrazuje modelem nyní – budoucnost – pak. To znamená, že záměr na pět let je kompasem, který ukazuje směr, a teprve z něj lze utvořit alespoň podrobnější mapu v podobě plánu na příští rok.

Život je jen jeden

V souvislosti s kontrolou i životní rovnováhou se často řeší poměr mezi energií věnovanou práci a volnému času. Tím se však nekompromisně rozděluje čas na práci a na skutečný život. Jenže život je jen jeden! A práce, ať už chceme či ne, je jeho nedílnou součástí. Zkuste ji tak začít vnímat a dostat zaměstnání do souladu se smyslem vašeho života, vybalancovat v životě všechno dohromady pak půjde s větší lehkostí.

Kouč proto radí k práci přistupovat nejen jako ke zdroji peněz ve stylu, že se to tam musí nějak přežít, ale i jako k důležité součásti vašich plánů, kterým věnujete čas a úsilí. Pokuste se komunikovat se svým okolím a dělat něco pro to, aby pro vás práce nebyla jen nutným zlem. Při řešení náročných situací v práci může být velmi nápomocná změna způsobu uvažování.

„Budete-li se ptát, co máte dělat, pak vám mozek nabídne chování, které už zná. To však nemusí být adekvátní daným okolnostem. Mnohem lepší je položit si otázku, co situace vyžaduje, abyste udělali. Pak ji můžete racionálně analyzovat, porozumět jí a uzpůsobit jí své chování. Tím dáte mozku důležitý signál. Bude totiž zřejmé, které stávající návyky lze v daném případě uplatnit, které je třeba pozměnit nebo úplně vynechat, a jaké si naopak nově osvojit. A to už je něco, s čím lze velmi dobře pracovat,“ uzavírá kouč Vladimír Tuka.

Další skvělé články najdete v novém vydání časopisu Moje psychologie. Kupte si ho v naší on-line trafice iKiosek.cz! Dnes objednáte, zítra už ho máte ve schránce. A doprava je zdarma.

Moje psychologie 08/2021 Moje psychologie 08/2021 Autor: Archiv Mojí psychologie
Autor: Monika Otmarová
Jdi na homepage Zpět na začátek

Horoskopy