Jak se seznamovat, když jste v práci nová

21. září 2018
Jak se seznamovat, když jste v práci nová
Těší mě, já jsem ta nová • Foto: iStock.com

Konečně jste se odhodlala ke změně a našla si novou práci. Projekty se začínají rozjíždět, vše je nové a zábavné. Ještě zbývá jediná věc  seznámit se s kolegy.

Mnohé z nás tráví každý týden nejméně 40 hodin v kanceláři. Většinou obklopeny stále stejnými lidmi. Pokud jsou to přátelé, umí udělat naši práci příjemnější, pomoci a obohatit nás. A pokud máte opravdu štěstí, vaši pracovní přátelé zůstávají i po práci. Že nevíte, jak na to? Jste od přírody spíše introvertní typ a seznamování vám moc nejde, a tak si raději odsedíte osm hodin u počítače a rychle domů?

Chápeme, že první týdny mohou být, co se týče nových vztahů, sporé a trochu divné, ale časem se to zlepší. Zde je několik tipů, jak se nestat pracovním outsiderem a začít navazovat pracovní přátelství.

Ukažte šťastnou tvář

Než vstoupíte do kanceláře, zkuste se naladit příjemně. Výjimkou jsou opravdu těžké chvíle, pak je povoleno veselou tvář vynechat. „Pokud přijdete do práce s dobrou náladou a pozorná, nebudou mít lidé obavy s vámi navázat konverzaci," říká Tyler Gipson, SEO a marketingový specialista z web designové a vývojové společnosti The Lightwurx. Sami víme z vlastní zkušenosti, že pokud je někdo naštvaný a uzavřený, nemáme moc důvody s ním navazovat přátelský rozhovor. Pokud to není váš dobrý přítel, pochopitelně.

Představte se

Zdá se vám to samozřejmé? Ale často se stává, že ani normální společenští lidé tuhle zásadní věc neudělají. Určitě najděte čas, abyste poznala osobně ty, kteří se nacházejí ve vašem bezprostředním pracovním prostoru, a samozřejmě poté pokračujte s ostatními. Nepřerušujte však někoho, kdo vypadá zaneprázdněný, a nevykládejte každému svůj životní příběh. Ale když se potkáte u kávovaru nebo před společnou poradou, úplně postačí: „Ahoj. Jsem Michala. Začala jsem pracovat minulý týden v oblasti řízení rizik. Co děláte vy?" A samozřejmě podání ruky. Možná máte pocit, že tím lidi otravujete. Věřte ale, že většinou budou lidé vděční za vaši vstřícnost a přátelskost.

 

Malé interakce jsou na prvním místě

Skvělým prostorem k seznámení jsou prosby o pomoc či radu. Někdy se lidé cítí úzkostlivě, když se musí moc ptát. Už jste se zeptala Martina na to, jak se připojit k tiskárně a kde najdete konferenční sál C, takže se obáváte, že se bude cítit rozčilený, když se ho zeptáte, jaké je heslo na Wi-Fi. Přestože potřebujete internet k práci, úzkost vás brzdí. Pryč s ní. Když jste v kanceláři nová, je mnoho věcí, které neznáte. Lidé očekávají, že budete mít spoustu otázek, a budou vám chtít pomoci.

Časem najděte společné zájmy

Věnujte pozornost tomu, když vaši kolegové mluví o svých zájmech a vášních v rozhovoru nebo jiným způsobem. "Stopami pro vás mohou být fotografie, které mají vystavené na stole, hrnky, které používají, a dokonce i tapety, které používají na počítači," říká Heidi Nazarudin, bývalá generální ředitelka. Jakmile najdete společnou nitku, sdělte svou zkušenost a ukažte, že jste na tom podobně. Možná váš spolupracovník a milovník knih nemá s kým jít na autogramiádu oblíbeného autora nebo hledá parťáka na cestování či miluje psy. A protože je ve firmě déle, může vás seznámit i s dalšími lidmi sdílejícími podobný zájem a profesionální vztahy mohou postupně růst do přátelství.

 

Věnujte pozornost reakcím, které dostanete

Navrhli vám kolegové jít společně na oběd? Nebo na pracovní konferenci? Další krok je na vás. Když můžete, je to fajn, ale ne vždy chcete nebo máte čas. Pokud dostanete pozvání, měla byste reagovat otevřeně a srdečně a případně slušně odmítnout. Jednoduché "možná příště" je v pořádku, říká kariérní poradkyně Lisa Bahar. Lidé vás nezavrhnou, že protentokrát nemůžete, ale záleží na vašich reakcích. Strohé, podrážděné a nepříjemné odmítnutí vám další pozvání nepřinese.

Pamatujte, že není třeba spěchat

Plánujete být v nové práci nejméně po dobu jednoho roku, nebo ne? Není třeba hned každého žádat o přátelství na sociálních sítích, zvát je horlivě na pivo po práci nebo se dozvědět všechna jména jejich dětí. "Dobrým pravidlem je zpočátku reagovat na oplátku. Kolegyně mluví o rodině, mluvte také," říká Bradford Hines z digitálního marketingu a strategie sociálních médií. Nemusíte vše vychrlit hned, ono to počká. Uvidíte, seznamování vám půjde. Chce to trochu cviku a hlavně čas.

 

 

Klíčová slova:  kariérapracovní vztahypráce
Jdi na homepageZpět na začátek
1080p 720p 360p
Další příběhy

Horoskopy