Já to vím, a vím i jak na to!

Já to vím, a vím i jak na to! Zdroj: iStock.com

Jak chytře ukázat iniciativu v práci?

Hlavou vám víří nápady, ráda byste se postarala o celý nový projekt, s chutí pomůžete s organizací? Jen směle do toho. Chcete-li stoupat po kariérovém žebříčku, ukažte, že jste jiní než ostatní. Iniciativa se počítá, ale chce to na to jít chytře.

Ve školních lavicích jste po dokončení úkolu dřív než ostatní seděla tiše a čekala na ostatní, to bylo žádoucí. Doufala jste ve vyvolání a pak jste se ujala slova. V pracovním prostředí ale na tento postup zapomeňte. Už dávno neplatí „sedávej panenko v koutě, všimnou si tě“. A jak správně projevit iniciativu a podílet se na růstu vaší kariéry nejlépe poradí ti opravdu zasvěcení.

Angela Kinselu, vedoucí strategie marketingových řešení společnosti Google, která strávila posledních 12 let v oblasti digitálního marketingu, s námi ochotně sdílela své rady a tipy týkající se iniciativy v práci. „Já bych definovala iniciativu tím, že jste schopna opustit vaši komfortní zónu, riskovat a prozkoumávat příležitosti, které jste v minulosti nikdy nevyzkoušela," říká Angela. Jak tedy zapůsobit na šéfa a současně udržet své spolupracovníky v klidu? Tady je 5 způsobů, jak ukázat šéfovi iniciativu.

Buďte sama sebou

"Nepřetvařujte se a ukažte svou autentičnost," říká Angela. "Někdy to může být náročné, ale pokud jste ve zdravém pracovním prostředí, zjistíte, že váš manažer a kolegové vás budou podporovat a obdivovat za to, že jste sama sebou a že si stojíte za svými názory a plníte sliby."

Buďte transparentní

Je jasné, že váš šéf by měl vědět, kdo jste a na čem pracujete. Ale buďte i proaktivní. "Sdílejte aktualizace, nápady, vylepšení nebo dokonce výzvy, kterým čelíte u svého manažera," dodává Angela. Je také důležité, aby vás všichni manažeři považovali za transparentní, máte-li totiž pozitivní pověst, bude to prospěšné pro vaše dlouhodobé cíle a dveře vám budou otevřeny. Lidé budou vědět, že se na vás mohou obrátit, budou je zajímat vaše nápady, neboť vědí, že vždy nějaké máte a do přemýšlení jdete s chutí. Velmi se hodí používat slovo my před já. Společně na to přijdeme... Vymysleli jsme...

Buďte nápomocná

"Často se zajímám o to, zda lidé dokáží pracovat samostatně nebo zda jsou ochotni zapojit se a pomáhat," říká Angela. "Cítit se užitečná pro kolegy, další manažery a členy týmu vytváří skvělý pozitivní efekt, který podporuje vaše celkové cíle." Nabízejte pomoc i svým kolegům, chvalte je za jejich práci a žádejte o rady, jak dané věci lépe porozumět. Pomáhejte, ale nechte si i pomoci a něco se od ostatních naučte. Povzbuzujte i ostatní, dodávejte jim odvahy.

Buďte ochotná riskovat

Zde je celkem náročná otázka, na kterou byste ale měla a chtěla znát odpověď: Jakým problémům čelí váš manažer a můžete mu je pomoci vyřešit? Angela říká, že je důležité se o to zajímat, protože rozhodnutí pomoci řešit i takové problémy může být velmi pozitivní pro vás a vašeho šéfa z dlouhodobého hlediska. "Kromě rozšiřování vlastních dovedností na základě vašich přání a přání vašeho manažera byste měla být schopná vyřešit výzvy, kterým čelíte, i když se nacházejí v oblastech podnikání, ve kterých si nejste absolutně jistá. To je rozhodující pro rozvoj vzájemně prospěšného vztahu respektu a podpory mezi vámi a vaším šéfem," říká. Nebojte se oslovit ve firmě lidi, které neznáte, ale pro váš projekt jsou důležití. Naučte se věci, o kterých nemáte ani páru, ale mohou vám být prospěšné v řešení současného problému, jejich znalost se vám bude v budoucnu určitě hodit.

Buďte pokorná

"Během své kariéry jsem zjistila, že pokora je velmi podceňovaná, ale také úžasně důležitá vlastnost," poznamenává Angela. "Pokora vám umožňuje kultivovat vztahy s kolegy, ale i s šéfy, podporuje i otevřené prostředí pro zpětnou vazbu. Čím více k vám může být manažer upřímný a říkat vám, kde se můžete zlepšit, tím více můžete růst.“