Roztočte pedály a zhubněte! 4 důvody, proč zkusit spinning

19. prosince 2021 • 06:00
Spinning není klasická jízda na kole, ale zábavné komplexní cvičení
Spinning není klasická jízda na kole, ale zábavné komplexní cvičení • Foto: Profimedia.cz

Projezdili jste léto na kole a v zimě vám to chybí? Našli jsme několik dobrých důvodů, proč je spinning ideální sport pro formování postavy i dobrou náladu. Navíc se mu můžete věnovat celoročně, tak vzhůru do sedel!

1. Je to intenzivní, ale jednoduché

Jednou z největších výhod spinningu, nebo chcete-li indoor cyclingu, je jeho jednoduchost. Jde o aerobní cvičení na speciálních trenažérech kopírujících jízdu na klasickém kole a jeho tempo určuje svižná hudba. Volíte si sice zátěž, takže se nevyhnete ani kopcům, ovšem cviky na kole jsou opravdu velmi nenáročné na schopnost koordinace pohybů.

TIP NA VIDEO: Jak a co jíst po večerním cvičení, běhu nebo jízdě na kole?

 

2. Šetrně procvičí celé tělo

Ačkoli se to možná na první pohled nezdá, spinning procvičí svaly celého těla. Jízda na klasickém kole sice zapojuje zejména dolní končetiny, ovšem během ní většinu času sedíte v sedle. Při spinningu jste velmi často ve stoji na nohách. Při některých cvicích musíte udržovat balanc, čímž zapojujete střed těla. Zkušený lektor pak dokáže zapojit i ruce. Věděli jste třeba to, že se na kole dají dělat kliky? Výhodou tohoto cvičení je, že se při posilování využívá především váhy vlastního těla. Díky tomu a také proto, že jde o dynamický pohyb bez jakýchkoli nárazů, je velmi šetrný pro vaše kolenní klouby.

Na co si dát pozor: Nastavte si kolo tak, aby sedlo bylo ve výši kyčlí, anebo když ohnete nohu v koleni a zvednete ji do pravého úhlu, bylo sedlo v jedné linii se stehnem. Řídítka jsou zhruba stejně vysoko, ruce budete mít při šlapání mírně ohnuté v lokti. Začátečníci si je mohou dát trochu výš, aby ulevili zádům. Snažte se o rovný, zpevněný postoj, váha je mírně posunuta dopředu, ovšem boky zůstávají vzadu. Měňte úchop řídítek při šlapání, v polosedě se prsty jen lehce dotýkají řídítek, ve stoje jsou na jejich nejvzdálenější části a hýždě zůstávají nad sedlem. Dýchejte nosem a vydechujte ústy v pravidelných intervalech. Na lekci oblékněte co nejméně oblečení. Ideální je tílko nebo klidně jen sportovní podprsenka, legíny nebo šortky, případně cyklistická výbava.

3. Je efektivní při hubnutí

Velmi rychle uvidíte úbytek tukových zásob a pocítíte zlepšení kondice. Jak moc je spinning intenzivní, rozhodně pochopíte hned po první lekci, která zpravidla trvá 60 minut, začíná rozehřátím, zátěž se stupňuje, na konci se vrací ke klidnějšímu tempu a nikdy nesmí chybět závěrečné protažení.

„Na jedné lekci spinningu lze spálit zhruba 400–600 kcal. Pro spalování a hubnutí by se měl tep pohybovat mezi 65–85 % maximální tepové frekvence. Při spinningu byste měli v pohodě mluvit, ale už ne zpívat. Obecně platí, že pokud jste pod hranicí 65 %, zlepšujete fyzičku, ale nehubnete. Nad 85 % se tuky přestávají spalovat, což je dobré pro výkon i kardiovaskulární systém, ale jen jako krátkodobá zátěž. Pro hubnutí je tedy dobré jet pomaleji, bez velkých rychlostních i zátěžových výkyvů a doporučuje se jeden až dva tréninky týdně, doplněné silovým cvičením,“ píše na blogu top4fitness.cz Ivana Růžková.

4. Zpomaluje stárnutí

Podle studie European Heart Journal je nejefektivnějším způsobem, jak zpomalit stárnutí, kardio trénink. Aktivity typu běhání, plavání, HIIT, klasická cyklistika nebo právě spinning patří mezi vytrvalostní typy tréninku, které vykazují v prevenci stárnutí lepší efektivitu oproti silovému tréninku, tedy aspoň na buněčné úrovni. Ideální je proto zařadit pravidelný kardio trénink třikrát až čtyřikrát týdně.

Spinning se doporučuje dvakrát týdně a je vhodné ho doplnit jiným typem pohybu. „Stárnutím se náš metabolismus zpomaluje a svaly ubývají. Po 30. roku každý dospělý ztratí za jednu celou dekádu tři až čtyři kilogramy svalů. S tím přichází ruku v ruce zpomalení bazálního metabolismu. Jedinou možností, jak ho zrychlit nebo ho alespoň udržet, je pravidelné kardio cvičení a kvalitní vyvážená strava,“ objasňuje Marek Kadlec z Health Factory.

Více článků o zdravém a efektivním cvičení najdete v časopisu Dieta. Koupit si ho můžete v on-line trafice iKiosek.cz. Dnes objednáte, zítra ho máte ve schránce. A doprava je zdarma.
Dieta 12/2021 Dieta 12/2021 Autor: Lucie Robinson

Autor: Zdenka Tomis
Jdi na homepage Zpět na začátek

Horoskopy