Běhání na pásu: Tipy, výhody a na co si dát pozor? | Ženy.cz
 

Trénink na pásu: Jak běhat efektivně a jaké vám přinese výhody?

18. března 2019
Trénink na pásu: Jak běhat efektivně a jaké vám přinese výhody?
• Foto: iStock.com

Tempo, vzdálenost i sklon pod kontrolou - to jsou největší výhody běhání na pásu. Do tělocvičny si s sebou nezapomeňte vzít lahev s vodou a také ručník. Na trenažřéru se totiž zapotíte rychleji než při stejně dlouhém joggingu venku.

Neznám nikoho, kdo by indoorový běh na běžeckém trenažéru miloval. Někomu přijde pobyt ve fitku nudný, dalšího rozčiluje hlasitá monotónní hudba nebo přemíra testosteronu v oddělení s činkami. Faktem ale je, že například při smogové situaci nebo v extrémním horku bývají sportovci za pás vděční.

Výhody

Stálé klima, skutečnost, že nemusíme řešit počasí, překonávat odpor vzduchu, a možnost kontrolovat si naprosto přesně uběhnutou vzdálenost i tempo - to jsou největší výhody pobíhání na páse. Moderní běhátka mají řadu funkcí navíc, lze pracovat s jeho sklonem a vyběhnout si nějaký ten kopec. Můžete také průběžně zrychlovat nebo zpomalovat, některé pásy mívají interavlové tréninky dokonce přednastavené. Řada fitek nabízí i pásy se zabudovanou obrazovkou, a tak se při výklusu můžete dívat třeba na zprávy.

Začínejte opatrně

Úplní začátečníci nebo ti, kteří se potřebují zbavit kil navíc, mohou na páse dobře praktikovat indiánský běh, tedy mix klusu a chůze. Kdo se běhu věnuje takzvaně kondičně a nepotřebuje trénovat rychlost, pro toho je nejvhodnější držet se hlavně při nižších tepových frekveních okolo 70 % té maximální. Jak ji vypočítáte? Je to číslo, které vám vyjde po odečtení svého věku od čísla 220. Při běhu vám ho pak změří speciální sporttestery nebo chytré hodinky. Kdo by rád během ve fitku nastartoval zdravé hubnutí, ten by měl na trénink vyrážet minimálně třikrát týdně.

Více o tom, jak zjistit své správné tempo, čtěte zde:

Začátečníci by si ovšem měli uvědomit, že pohyb na pásu není úplně totožný s tím v přirozeném prostředí. "Běžecký trenažér zapojuje svaly těla trochu jinak než venkovní běh (pás jde proti noze), což není zrovna vhodný pohyb pro osu dolní končetiny. Zkrátka není to na běhátku tak přirozené jak to vypadá," říká Jan Větrovský, pohybový terapeut a instruktor běhu z Vivabarefoot Academy pro Superlife.cz.

Nezapomeňte na rozcvičku

Právě kvůli pružení pásu, který některé šlachy zatěžuje víc než běh venku po asfaltu nebo lesní cestě, je dobré nezapomenout na krátkou rozvičku: protáhněte stehna a lýtka, zakružte kotníkem, promasírujte prsty u nohou, dejte si pár minut na rotopedu.

Každý pás má speciální držátko na lahev s vodou. Nezapomeňte si ji vzít s sebou! Jestliže venkovní pětikilometrový běh zvládnete bez vody hravě, uvnitř fitka plného teplého vzduchu může přijít pocit žízně daleko dřív. K pásu si ze stejných důvodu připravte i ručník. Utřít si zpocený krk ručníkem je výrazně lepší než experimentovat s tričkem, které máte právě na sobě.

Ve fitku to sice občas vypadá jako na srazu namachrovaných fešáků, žádné speciální outfity sem ale opravdu potřeba nejsou. Sportovní triko nebo tílko a kraťasy či legíny jsou ideální. Běžecké tenisky si vždycky kupujte alespoň o půl čísla větší.

Až si budete s pásem tykat, zkuste se zaměřit i na techniku běhu: tělo držte rovně, v pase se mírně překloňte. O trochu víc zvedněte stehna a při běhu si pomožte kmitajícími pažemi. Ty by v lokti měly svírat stále stejný, zhruba pravý úhel. Prsty i celé paže při běhu uvolněte. Více o správné technice čtěte zde:

Při indoorovém běhání se mi několikrát stalo, že jsem pás takzvaně předběhla. Pohyb jsem už měla tak zautomatizovaný a dech natolik klidný, že se mi myšlenky zatoulaly někam pryč. Najednou jsem cítila, jak okopávám přední část běhátka a ztrácím rovnováhu. Ideální příležitost navolit si vyšší rychlost!

Zhubneme na běžeckém pásu?

Při tréninku na pásu se pohybujete stále dopředu v rovině bez velkých výkyvů ve sklonu i zatížení. Venku se musíte vyhýbat překážkám, běžet proti větru nebo na nerovné ploše, a zapojujete tak více svalů a vydáte více energie. Sečteno a podtrženo, běháním venku spálíte asi o 10 % více kalorií než při uběhnutí stejné vzdálenosti na běžeckém pásu.

Zajímá vás, jestli běhat s rýmou? Co jíst, abyste zhubli nebo budovali svaly? Vše najdete v našem speciálu Běhání.

Autor: Hana Slívová
Jdi na homepageZpět na začátek

Běhání

Jak začít Jak často Technika Jak vydržet Oblečení V zimě Do schodů Hubnutí Běh se psem

 

Vše, co potřebujete vědět, když začínáte i když se chcete zlepšit. Jak se vyvarovat nejčastějších chybjak běhat bez kondice nebo po čtyřicítce, jaký vliv má běh na zdraví nebo jestli běhat s rýmou? Jak běhat s nadváhou, jak běhat v těhotenství, jak zhubnout běháním, je lepší běh ráno, nebo večerco při běhání jíst? Co nám pomohlo překonat lenost, jaký má běh vliv na psychiku a spousta dalších užitečných rad, tipů a triků. S námi to zvládnete!

Horoskopy