Od Nového roku jinak? Zkuste naše tipy, abyste to tentokrát zvládli!

20. prosince 2018
Od Nového roku jinak? Zkuste naše tipy, abyste to tentokrát zvládli!
• Foto: iStock.com

Začátek Nového roku s sebou nese chuť ke změnám. A polovina ledna většinou patří nenápadným návratům ke starému životnímu stylu. Spousta lidí si už raději žádná předsevzetí nedává, protože to prostě vzdali napořád. Co takhle zkusit to letos trochu jinak?

Nový rok s sebou nese chuť na nový začátek. A řada z nás má svůj evergreen, který si opět se silvestrovským ohňostrojem připomene: Začnu zase řídit. Nebudu křičet na děti. Nebudu tolik ve stresu. Nebudu odkládat práci. Zhubnu. A tak dále.

Neměňte okolí, měňte sebe

„Když jsem s něčím nespokojen a chci to změnit, je fajn si uvědomit důležitou věc: Co z toho, co řeším, mohu změnit a co nikoli?" říká Daniel Trpák, který se zabývá osobním rozvojem ve společnosti Aumakua. Jinými slovy: "Lidi a situace kolem sebe nezměníme, jediné, co můžeme změnit, jsme my sami a naše postoje k nim," dodává kouč.

 

Pokud vás tedy rozčiluje lehká roztěkanost vaší šéfové, neustálé rady od vaší matky nebo chaos, který vypukne po návratu dětí domů ze školy, nepočítejte, že když jim to letos konečně hezky od plic řeknete, že se změní. Nezmění. Ve vašich rukou je ale mnohem víc: Vy se s tím můžete vypořádat jinak než hněvem, stresem nebo křikem.

Správná motivace

„Zkuste si odpovědět na otázky: Jaké situace nebo pocity mám v životě rád? Jak si představuji, že by ty situace měly probíhat?“ radí Daniel Trpák. Chcete upřímný vztah s matkou, nebo jí dělat radost tím, že ji naoko posloucháte a přitom si myslíte své. A najednou zjistíte, že se ptáte: Proč? Proč mě tahle situace vlastně štve? Chci toho opravdu stíhat tolik, nebo žiji život, který mi někdo určuje? Který ode mě někdo očekává? Jaký život chci vlastně žít? Jak se chci cítit?

 

Odpověď na tyto otázky vám pomůže i u tak klasických předsevzetí, jako je „zhubnout“ nebo „přestat kouřit“. Chcete hubnout, abyste ukázala ostatním? Myslíte si, že se budete víc líbit mužům? Proč byste měla být hubená šťastnější? „Po úbytku na váze zjistíte, že se ve svých oblíbených džínách opravdu cítíte mnohem lépe, ale co oceníte nejvíce, je příval energie, dobrá nálada i pevnější zdraví,“ tvrdí výživová poradkyně Veronika Duží.

Proč chcete začít běhat? Baví vás to? Láká vás sdílet na sociálních sítích uběhnuté kilometry, jako to dělá vaše oblíbená celebrita? Přemýšlíte, že tři měsíce to vydržíte, a až shodíte, tak toho budete moct nechat? Proč tedy o tom vůbec uvažujete?

Nechte si poradit

Správná motivace je základ. „Čím více si uvědomím, co skutečně chci, tím větší mám šanci, že u změny vydržím,“ říká Daniel Trpák a upřímně dodává, že odpovědi na takové otázky se nehledají jednoduše. I proto existují koučové, kteří vám pomohou nejen definovat vaše cíle, ale i změnit návyky tak, aby to šlo přirozeněji.

Zvyk je železná košile

„Podle toho, jaká je vaše motivace, se pak odvíjí plán pro konkrétního člověka,“ potvrzuje výživová poradkyně Veronika Duží. Někdo chce jíst zdravěji, někdo potřebuje více energie, někdo vytvarovat postavu. „Vždycky je ale základem zjistit, jaké má člověk zvyky. Jak a kdy jí a co. Z toho zjistíme, co je třeba příčinou jeho nadváhy, a vymyslíme, jak to změnit. Tak aby mu třeba v jídelníčku zůstala oblíbená jídla, aby neměl hlad a hlavně, aby mu změna přinášela ten cíl, se kterým do toho jde,“ dodává poradkyně.

Dávejte si menší a konkrétní cíle

„Moudré rčení, že zvyk je železná košile, je skutečně moudré,“ souhlasí Daniel Trpák. Připravte se na to, že změna návyku vyžaduje kontinuální úsilí a práci na sobě. „Mysl má tendence spadávat do toho, co zná, do naučených schémat a vzorců. Proto je dobré se nepranýřovat za to, že se nám konkrétní změny nedaří hned integrovat,“ vysvětluje.

 

Příkladem takové malé změny může být: Když mě něco naštve, nebudu hned mluvit. Budu počítat do deseti a budu dýchat. Mluvit budu až potom. Dobré rady jsou jednoduché, nikdo ale neříká, že je jednoduché je plnit.

Jinou změnou týkající se jídla je třeba: jíst více zeleniny nebo více se hýbat. „I tady ale pomůže konkrétní cíl – třeba dám si každý den zeleninu k snídani a k večeři. Nebo budu chodit běhat v pondělí a ve čtvrtek,“ říká Veronika Duží.

Buďte trpěliví

Možná přijdete na nějaký způsob, jak změnit své chování nebo jídelníček sami. Možná ne, ale od toho jsou tu právě koučové, kteří mají ještě jednu nezanedbatelnou výhodu: Člověku se pak hůře podvádí a nedodržují plány, když to někomu „slíbil“. Jasně, něco stojí, ale budou Vánoce, ne?

A navíc jsou tu proto, aby vám řekli to nejzásadnější: Nestrhávejte si body ve chvíli, kdy se něco nedaří. Když se to nepovede, když zase spadnete do starých vyjetých kolejí. „Každá změna chce čas a trpělivost. Ale to je to nejlepší, co si můžete k Novému roku dát. Trpělivost je totiž láska k sobě,“ uzavírá Daniel Trpák.

Spolupráce:

Veronika Duží, výživová koučka

Daniel Trpák, kouč, Aumakua

 

Jdi na homepageZpět na začátek
1080p 720p 360p
Další příběhy

Horoskopy