Nový životní trend být metrospirituální. Žijete ho i vy?

Vonné tyčiny, stylové oblečení na jógu, čaj z Himálaje nebo deník, který vám pomůže cítit vděčnost za každý den... Svoje duchovní směřování rádi podporujeme věcmi, kterými se obklopujeme. Zkrátka -z duchovna se stala součást životního stylu.

Víte, jaké jsou dva nejúspěšnější marketingové nástroje posledních tří let? Sex a spiritualita.

Tohle je otázka z testu z předmětu marketing na jedné z amerických vysokých škol. Znám ji, neboť jsem ji sama měla zodpovědět. Sex člověk tak nějak očekává, dokonce i v dost puritánských Spojených státech. Podle mého profesora Melvina Murphyho je to ale spiritualita, co poslední dobou hraje prim a úspěšně prodává všechno od kávy po bytová zařízení. Tenhle marketingový fenomén je na vzestupu dokonce tolik, že už si vysloužil i svoje vlastní označení: metrospiritualita.

Chci? Musím být metrospirituální?

Co to znamená v praxi? Najmete si holistického trenéra místo „jen“ trenéra, koupíte si „čaj pro vaši duši“ místo obyčejného černého či zeleného, i když tenhle není ničím jiný, „jógou inspirované sportovní oblečení“, „chuť nirvány“ v salátové zálivce, fair trade kávu, v níž „se skrývá pocit štěstí“, nebo elektrické auto, jehož koupí přispějete k „lepšímu, zelenějšímu světu“. Současný marketing už není jen podsouvání potřeb, které ve skutečnosti nemáte, ale čím dál častěji dává důraz na emocionální vyrovnanost, spokojenost, štěstí a oduševnělost, jež vám přinesou. Ačkoli v předlouhé vystresované ranní frontě na fair trade kávu nemůže být většině čekajících nic vzdálenějšího než právě vyrovnanost nebo štěstí, kupodivu to funguje. Ano – i na vás, co se do té fronty, pokud v ní ještě nestojíte, zařadíte záhy.