Jarní detox může uškodit, varují odborníci. Na co si dát pozor? | Ženy.cz
 

Jarní detox může uškodit, varují odborníci. Na co si dát pozor?

8. května 2019
  • Jarní detox může uškodit, varují odborníci. Na co si dát pozor?

    Máte pocit, že vaše tělo si v jarních měsících říká o odlehčení jídelníčku? Po zimě jsme na lehčí stravu skutečně připraveni. Neznamená to ale vynechat jídlo a přežívat jen na ovocných šťávách. Lidský organismus je po dlouhé zimě vyčerpaný. Chybí mu vitaminy i pohyb. Jak co nejlépe zvládnout jarní únavu? Jak jíst na jaře zdravěji, aby nám nechyběla energie a přitom jsme nastartovali metabolismus?

    Upřímně  nečekejte žádné převratné rady. Stačí se zamyslet nad tím, zda svým životním stylem zdraví svého těla spíše pomáháme, nebo mu naopak škodíme. Známá dvojice osvědčených rad zní: Jezte více ovoce a zeleniny a začněte se hýbat.

     

    Zapomeňte na zelené šťávy

     

    Pokud chcete vsadit na různé šťávy, které se doporučují na každém rohu, zpomalte. Pokud totiž budete konzumovat jen je, vaše tělo bude hladovět a dobře mu prostě nebude. Při detoxu totiž výrazně kolísá hladina krevního cukru. Pokud k tomu chodíte do práce, může vás to stát hodně sil. Navíc v důsledku kolísání krevního cukru dochází ke zvýšenému ukládání tuků. Takže pokud si od detoxu a hladovění slibujete nějaké nastartování redukce váhy, uděláte pravý opak.

     

     

  • Nedržte půst

     

    Velké extrémy nedoporučují ani jiní odborníci. „Jíst byste měli každé tři hodiny, proto snídejte, svačte, obědvejte, svačte a večeřte. Díky pravidelnosti nebudete mít hlad," radí Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně Naturhouse. Pokud tělo hladoví, zpomaluje se metabolismus a tělo se rozhodne každičkou kalorii uložit ve formě tukových zásob na dobu, kdy zase nebude dostávat delší dobu nic. Hladovění prostě k redukci váhy nevede. "Nezapomínejte ani na pitný režim. Ideální je vypít minimálně 1,5 l čerstvé neperlivé vody," dodává odbornice.

     

     

  • Pozor na ovoce

     

    Každopádně vám prospěje, když do jídelníčku zařadíte vitamíny. Nejlepší je rozmixované čerstvé ovoce, ale pozor, ani to by nemělo tvořit většinu vašeho jídelníčku. Spíše než šťáva vám prospěje, když ho sníte celé  dostanete tak do sebe i vlákninu, která vás zasytí a vy nebudete mít brzy hlad.

     

    Velké množství ovocných šťáv navíc může podráždit sliznici a u citlivých jedinců vyvolat alergii či vyrážku. Nepřehánějte to. Půl litru je v pořádku, ale litr už ne, navíc ovoce má v sobě velké množství cukru a jsme zase u nabírání nechtěných kil.

    Skvělé jsou pomeranče a grepy, mají vysoký obsah vitaminu C, což je antioxidant zpomalující stárnutí. Mrkvový džus i čerstvá syrová mrkev jsou bohaté na vitamin A, dále vitamin B, C, D, E a K. Džus z brokolice obsahuje i minerály podporující kvalitu kostí. Šťávy z brusinek a borůvek zase mají antibakteriální účinky, zejména na močový systém, a brání vzniku močových kamenů. Jablečný extrakt obsahuje vitamíny a látky snižující cholesterol.

    Samotná konzumace ovoce organismu dlouhodobě určitě nepostačí, proto je vhodné ji doplnit celozrnným pečivem, nízkotučnými bílkovinami a samozřejmě zeleninou.

  • Komu hladovka uškodí

    Jednodenní hladovka nikomu neuškodí, ale existují skupiny lidí, kterým se držení půstu nedoporučuje. Jsou to zejména těhotné ženy, lidé s onemocněním žaludku, zejména se žaludečními vředy, a opatrní by měli být i lidé s nízkým krevním tlakem. Naopak pro lidi, kteří chtějí na jaře zhubnout své zimní zásoby, je půst častým začátkem redukčního období. Není však vhodné držet půst více dní. Je také důležité den po půstu začít jíst opatrně, nepřejídat se ihned, aby se nedostavily žaludeční a jiné potíže.

    Naopak zažívání prospívají kysané mléčné výrobky, které dodají tělu přátelské bakterie. Nejméně náročnou cestou je konzumace živých jogurtů a kysaných mléčných výrobků, jako jsou například kefír, podmáslí, jogurtové nápoje.

     

     

  • Využijte bylinky

    Neměli bychom zapomínat ani na bylinky. Pro jarní očistu organismu jsou vhodné například máta, bazalka a česnek, který má antibakteriální a antivirové účinky. Do jídelníčku je ale také dobré zařadit rozmarýn, zázvor, šalvěj i tymián.

     

    Oprávněným hitem jsou byliny čistící játra. „Pro svůj dobrý vliv na funkci jater je známý ostropestřec mariánský. Dopřejte si šálek ostropestřcového čaje, olej z ostropestřce či můžete využít prodávaných doplňků stravy, které právě výtažky z této léčivé rostliny obsahují v koncentrované formě,“ radí Ing. Bohumil Hlavatý, výkonný ředitel České asociace pro speciální potraviny.

     

    Díky péči o játra podpoříte také jejich celkovou funkci. Játra jsou zodpovědná i za filtraci škodlivin. Kromě toho navíc likvidují přebytečný cholesterol a vytvářejí hormony, které mají na starost hospodaření s vodou a solí. Játra také udržují stálý krevní tlak.

     

Jdi na homepageZpět na začátek

Horoskopy