10 způsobů, jak si rychle zlepšit náladu | Ženy.cz
 


10 způsobů, jak si rychle zlepšit náladu

20. března 2020 • 06:00
10 způsobů, jak si rychle zlepšit náladu
Jak být pozitivní • Foto:iStock.com

Kdo by nechtěl potvrzení, že všechno bude v pořádku. Obzvlášť tehdy, když se kolem vás všechno hroutí a vypadá černě. Ustát takové situace a být pozitivní dá zabrat. Ale když se vám to podaří, bude líp. Optimismus je něco, o co se musíme snažit, ale dá se na něj dobře a rychle nasměrovat.

Někteří lidé se s růžovými brýlemi na očích rodí a díky tomu jsou předurčeni užívat si své pozitivní emoce. A s nimi i celý život. Jenže co ti, kteří na svět pohlíží opačným způsobem? Jak být pozitivní, když máte pocit, že se nedaří? Dle odborníků na duši je ve skutečnosti důležité přijmout v tomto procesu temnější aspekty situace.

„Nejužitečnější definicí toho, jak být pozitivní, je naděje a důvěra ve schopnost člověka zvládnout to, co je těžké, a zároveň si pamatovat, že nic nebude negativní věčně,“ vysvětluje psycholožka Jo Eckler z Texasu. Proto pozitivitu definuje jako schopnost identifikovat a najít pozitivní okamžiky a věci i v drobnostech. Naučit se být pozitivní není tak náročné, jen je potřeba vycvičit mozek, aby se díval na věci z té světlejší stránky. Jak na to?  

1. Vyberte si osobní mantru – a opakujte ji

Na první pohled se vám to může zdát divné, ale mluvit sám se sebou je snadný trik, který pomáhá. „Vy sami jste svými nejlepšími přáteli, tak si spolu promluvte,“ říká Erin Parisi, licencovaná poradkyně v oblasti duševního zdraví v Orlandu na Floridě. Najděte si svou pozitivní mantru, jako například „Vše se děje z nějakého důvodu a já to neovlivním. Když je špatně, bude zas dobře. Vše špatné je k něčemu dobré.“ Tyto mantry vám dle odbornice pomohou přinést úlevu a připomenout, že se věci zlepší. Říkejte si je nahlas a často.

2. Věnujte menší pozornost negativním myšlenkám

Přistihli jste se, že jste chyceni do smyčky starostí a nic jiného nevnímáte? Tomu se říká ruminace, což je proces neustálého přemýšlení o stejném temném scénáři. Naučit se rozpoznávat tyto myšlenky a uvědomit si, že jsou to jen myšlenky, vám umožní se v sobě lépe vyznat a zbavit se jich.

3. Buďte k sobě laskaví

Když se ve vašem životě stane něco špatného – ztratíte práci, procházíte rozvodem, jste vystaveni nemoci nebo zažíváte trauma, snažte se uvolnit. „Ano, tyto situace jsou bolestivé a necítíte se v nich vůbec dobře, ale to je zcela v pořádku. Přijměte to. Když budete potlačovat úzkost, smutek, pláč, tak se tyto pocity ještě více umocní,“ říká psycholožka Jo Eckler věnující se pozitivní motivaci na serveru The Oprah Magazine.

4. Změňte svůj jazyk

Slova mají velký podíl na tom, jak se cítíte, a na způsobu, jakým vás ostatní vnímají. „Jeden z největších způsobů, jak přenášíme stres, je verbálně,“ vysvětluje Michelle Gielan, výzkumnice štěstí a autorka Broadcasting Happiness. Jestliže tedy budete hovory začínat pozitivně, používat veselejší tón, mluvit o hezkých věcech, můžete sebe i ostatní směrovat pozitivně. Například když se někdo v práci zeptá, jak se máte, místo toho, abyste řekli: „Jsem tak vystresovaný a zaneprázdněný!“ zkuste něco lehkého jako: „Právě jsem si dal na oběd skvělý salát s červenou řepou. A jak se máš ty? Tak přesměrujete konverzaci pozitivním směrem.

5. Buďte vděční

Výzkum ukazuje, že tím, že vyjádříte vděčnost, můžete zvýšit svůj pocit radosti a ta opět zvýší vděčnost. Vytvoříte takový cyklus radosti, do kterého se dá snadno zapadnout. Najděte si každý den alespoň pět minut a uvědomte si, za co jste vděční. Za skvělou práci, která vás baví. Za zdravou rodinu. Za dobré přátele, kterým můžete v nouzi zavolat. Určitě něco každý den najdete.

6. Buďte v přírodě

Bylo prokázáno, že trávení času v přírodě podporuje pozitivní myšlení. Pokud procházka není možná, zkuste rozmístit více rostlin kolem svého pracovního místa či v domě nebo můžete dokonce sledovat přírodní scenérii na YouTube, a to kdykoli se objeví úzkost nebo stres. V jedné studii byli lidé podrobeni pokusu, kdy se dívali na film vyvolávající stres a negativitu a poté jim byly ukázány scenérie z přírody a městského života. Ti, kteří trávili čas hledáním krásy matky přírody, se zotavili ze stresu rychleji.

7. Pomáhejte ostatním

„Dobrovolnictví podporuje štěstí a pomáhá cítit se naplněným,“ poznamenává koučka zdravého životního stylu Erin Parisi. Zvažte tedy zapojení se do činností škol, nemocnic a útulků pro domácí zvířata, bezdomovce a domácí násilí. Najděte si tu oblast, která vám sedí, a najednou budete běžně čelit problémům větším, než jsou ty vaše. A na ty své se podíváte z jiného úhlu a začnete je vnímat jinak.

8. Dělejte drobné laskavosti

Nemůžete se zavázat k pravidelné dobrovolnické práci? Postupujte tedy malými kroky, které mohou mít podobně povzbuzující účinek. Darujte staré oblečení, knihy nebo nábytek, šijte roušky pro ostatní, darujte krev, nabídněte zdarma pomoc skrze své profese. „Tím, že uděláte něco pro cizího člověka, dokazujete, že laskavost na světě existuje. Nikdy nevíte, kdy ji využijete vy,“ připomíná psycholožka Jo Eckler.

9. Cvičte pravidelně

Pokud chcete, abyste se cítili dobře, hýbejte se a cvičte. Není žádným tajemstvím a mnoho výzkumů to potvrzuje, že aktivní lidé se cítí zdravější a šťastnější. Nemusíte trénovat maratón, abyste svou mysl posunuli pozitivním směrem, stačí i desetiminutová procházka, cvičení jógy, hodinka plavání.

10. Nesnažte se být pozitivní za každou cenu

Honba za dokonalostí, absolutním štěstím, neustálým pozitivním naladěním bývá někdy protichůdná. Výzkumy zjistily, že lidé, kteří se za štěstím příliš hnali, snažili se ho najít ve všem, co dělali, byli víc vyčerpaní a mnohem méně šťastní než ti, kteří ho nechávali k sobě přijít méně násilně. Nezamykejte svou mysl před negativními myšlenkami, nechte je však běžet na pozadí svého života, a když vás přepadnou, snažte se svou mysl nasměrovat jinam. Využijte k tomu všechny body výše.

Autor:Ženy.cz
Klíčová slova:  zdravímotivacepsychika
Jdi na homepage Zpět na začátek

Horoskopy