Přelom milénia, to byly nejen džínové bokovky, vyžehlené a prodloužené vlasy, brazilské opálení i oholení, tříčtvrťáky nebo zabarvené pilotky. Byly to také kabelky Louis Vuitton – vzpomínáte? Módní brand, jehož název jsme se učili vyslovovat i kvůli všudypřítomným fejkům. Tehdy na pozici kreativního ředitele seděl Marc Jacobs a jeho hravost, cit pro kombinaci stylů a ochota překračovat hranice kýče vyústily ve spolupráci s umělci, kteří na trh přivedli popkulturně známá LV plátna – se Stephenem Sprousem, který stojí za zdobeným Graffiti, a s Takashi Murakamim, jemuž náleží barevný Monogram.
TIP NA VIDEO: Jaké džíny ovládnou rok 2022?
Tyhle rozkošné kabelky se mimo jiné objevily ve filmu Mean Girls (Protivný sprostý holky) z roku 2004, jehož úspěch nejspíš spustil jednu z mnoha vln kopírování. Jenže čeho je moc, toho je příliš. Kabelky LV se postupně ocitly mimo zájem, a kdybychom tehdy sledovaly seriál Emily v Paříži, jistě bychom pro ně používaly nelichotivý termín ringarde (staromódní).
Jejich design rychle nahlodal zub času, prodejní cenu i symbolickou hodnotu drtil černý trh s kabelkami a jejich estetický potenciál zničil pouťový styl celebrit v čele s Paris Hilton. Dnes se situace obrací a stejně jako v Emily je staromódní zase cool. Malinkatou Speedy v designu od Murakamiho tak seženete třeba na Farfetch za neuvěřitelných 6 tisíc eur. Jak někdo napsal k postu influencerky Emili Sindlev: „Multicoloured Monogram will always be a vibe“.

Paris Hilton a Speedy Monogram. Dnes mají tyto modely opět nevyčíslitelnou hodnotu
Zatímco limitovaná plátna LV jsou spíše módní raritou, roste zájem i o kabelky, které v této éře reprezentovaly praktičnost a současně si ponechávaly cool status. Takovou je bezesporu Alexa od Mulberry, pojmenovaná po módní ikoně a moderátorce Alexe Chung. Kultovní status brašny, kterou lze nosit i křížem, potvrdil i seriál Gossip Girl, kde ji v červené barvě vynesla postava Blair Waldorf. Byť její éra trvala krátce (asi jen od roku 2010 do roku 2014), nyní je po ní opět poptávka – i proto model Alexa britská značka loni znovu vrátila na trh, takže netřeba lovit pouze na vintage platformách.

Alexa Chung s kabelkou Mulberry, kterou značka pojmenovala po ní
Editorky Vogue předpovídají brzký návrat také kultovní kabelce City od Balenciagy, kterou v roce 2001 uvedl tehdejší kreativní ředitel Nicolas Ghesquière. V následujících letech se bez ní neobešla žádná cool girl, největší crush však způsobovala v rukou sester Olsenových, Sienny Miller nebo Kate Moss. Od zájmu o kabelky se často odvíjí i jejich cena. Poté, co se před třemi lety vrátila Dior Saddle, stouply její ceny trojnásobně. Totéž se může přihodit i s kabelkou City, která se nyní na Vestiaire Collective dá pořídit za polovinu nákupní ceny.

Sienna Miller a kabelka City od Balenciagy. Zpočátku se jmenovala Motorcycle
Obecně se dá říct, že zájem o první dekádu 21. století vrátí do hry kabelky „na ruku“ a prostornější brašny na rameno – tedy takové, které celebrity nosívaly významně před sebou jako ochranný štít a občas si jimi zakrývaly obličej před paparazzi. Kabelky, které stály u zrodu street style kultury, ale pořád byly především praktickým, nezbytným a také každodenním doplňkem. Aktuální vlna nostalgie po noughties, jak se zmiňovaná éra v angličtině nazývá, vám možná připomene časy, kdy jsme sice módu hltaly denně, ale to neznamená, že jsme kabelky musely měnit jako ponožky.