Velký průvodce opalováním: Proč záleží na SPF faktoru a jakou péči po slunění zvolit? | Ženy.cz
 


Velký průvodce opalováním: Proč záleží na SPF faktoru a jakou péči po slunění zvolit?

8. června 2021 • 06:00
  • Deštivé dny konečně vystřídalo typicky letní počasí, které láká strávit co nejvíce času obklopená slunečními paprsky. Mít dokonale opálenou pokožku láká nejednu ženu, jenže stejně jako slunce umí být dobrým sluhou, dokáže být také špatným pánem. Jak se tedy správně připravit na čas strávený na slunci a jakou vybrat péči?

    UV záření: Před čím nás opalovací krémy vlastně chrání?

    Trocha vědy na začátek: Ultrafialové neboli UV záření je natolik silné, že dokáže štěpit molekuly DNA a právě to může vést k rozvoji nepřirozeného buněčného bujení a vzniku kožního melanomu. Proto by se krémy s ochranným faktorem měly stát nedílnou součástí každého pobytu venku. Při opalování nás poté ohrožují zejména dva druhy záření – UVA a UVB – a ani jedno není k naší pokožce šetrné. Co přesně mohou mít na svědomí?

    UVA záření způsobuje hlavně předčasné stárnutí pokožky, tvorbu vrásek a linek, pigmentaci a nejednotný odstín pleti. Podílí se také na poškozování DNA, snižuje imunitu a způsobuje také úbytek kolagenu v pokožce. UVB záření má poté na svědomí samotné spálení pokožky. Způsobuje záněty, dehydrataci a též se podílí na tvorbě hlubokých vrásek.

    Chytání slunečních paprsků nemusí být pro nás ale jen rizikem, s tou správnou péčí nám dokáže také značně prospět. Díky němu se totiž v našem těle tvoří endorfiny, hormony dobré nálady, a vitamín D, který pozitivně ovlivňuje růst kostí a metabolismus těla. Schovávat se neustále jen ve stínu tak proto není rozhodně nutné.

    Spolehlivé přípravky na opalování i pro následnou péči po slunění najdete v galerii:

    Fotogalerie

    31 fotografií

    Článek pokračuje na následující straně >>

  • Základ opalování: Co je to SPF faktor?

    Jak ale najít tu správnou opalovací péči? Prvním určujícím prvkem je znalost takzvaného faktoru SPF (z anglického Sun Protection Factor) či OF (česká zkratka pro ochranný faktor). Jeho stupeň určuje, kolik slunečního záření se při použití dostane do kůže, a zároveň prodlužuje dobu, kterou můžete strávit na sluníčku, aniž by došlo k poškození pokožky.

    Malá ukázka pro přesnější představu: Pokud víte, že bez ochrany začnete na sluníčku červenat třeba po 10 minutách, pak s přípravkem obsahujícím SPF 30 budete moci pobýt na slunci 30x10 minut, tedy až 5 hodin. Po této době byste měli přípravek použít znovu.

    Stupeň SPF určuje, jaká část slunečního záření se při použití dostane do kůže Stupeň SPF určuje, jaká část slunečního záření se při použití dostane do kůže Autor: iStock

    Nezapomeňte ale, že je klíčové brát v potaz také citlivost kůže a váš fototyp. Pokud jste obecně světlejší, vaše pokožka je citlivá a má sklony se rychle podráždit a zčervenat, je nasnadě použít opalovací krém či olej s vyšším SPF faktorem. Stejně klíčové je zvážit, kde se budete slunit. Pokud chystáte relax na zahradě, kde je polostín, můžete sáhnout po nižším SPF faktoru, než pokud se chystáte na dovolenou do exotiky, kde budete většinu dne trávit na ostrém slunci.

  • Kolik času strávit na sluníčku?

    Kvalitními opalovacími přípravky s relevantním stupněm SPF ovšem péče o pokožku během slunění nekončí. Rozhodně totiž není dobré se vystavovat ostrým paprskům od rána do večera. Opalováním byste totiž neměla strávit déle než 2–3 hodiny. Pokud byste na slunci chtěla být delší dobu, protože budete přesvědčená, že tím získáte lepší barvu, vězte, že tomu tak není. Tvorba melaninu, tedy pigmentace kůže, má totiž své hranice, po nichž už pokožka netmavne. Jediné, co si nekonečným opalováním můžete přivodit, je tak vyšší riziko podráždění kůže.

    Opalováním byste neměla strávit déle než 2–3 hodiny Opalováním byste neměla strávit déle než 2–3 hodiny Autor: iStock

    Dbejte proto na pravidelné přestávky, během kterých obnovíte vrstvu ochranného krému. A stejně tak mějte na paměti, že byste se neměla vystavovat přímému sluníčku mezi 11. a 15. hodinou, kdy má slunce největší intenzitu a hrozba spálení kůže se zvyšuje. Stejně tak nepodceňte výběr kvalitních slunečních brýlí a pokrývky hlavy. Samozřejmostí je pak také pravidelný pitný režim, ale to jistě už dávno víte.

  • Jak správně nanášet opalovací krémy?

    Rozhodně se nevyplácí množstvím šetřit, na druhou stranu, když se proměníte v bílého sněhuláka s půl centimetrovou vrstvou krému, lepšího a delšího efektu tím také nedocílíte. Na pokrytí celého těla by vám mělo stačit zhruba 6 až 8 kávových lžiček krému. Klíčem ke správné ochraně je poté také jeho rovnoměrné rozetření a nevynechání žádného místa, kde by se případně kůže mohla rychle spálit.

    Velká vrstva krému ochranu proti záření nezvýší Velká vrstva krému ochranu proti záření nezvýší Autor: iStock

  • Jak pečovat o pokožku po opalování?

    Přijdete k večeru domů z celodenního slunění a říkáte si, zda byste se měla o kůži ještě nějak dále starat? Odpověď zní: samozřejmě! Na péči po opalování často zapomínáme, což ale rozhodně není dobře. Opálená nebo dokonce spálená pokožka následnou péči nutně potřebuje, bez ní totiž nemůže správně regenerovat, zhojit se a přijde o nutnou výživu. Sahat byste tak měla po krému, mléku či gelu, jež dodají pokožce potřebné živiny a také ji důkladně zchladí. Skvěle k tomu poslouží produkty obsahující například bambucké máslo, jojobový, rakytníkový a karotenový olej, D-panthenol, aloe vera, případně přírodní květovou vodu.

    Poopalovací péči se věnujte i několik dní po slunění Poopalovací péči se věnujte i několik dní po slunění Autor: iStock

    A to nejdůležitější na konec: Péči po opalování byste neměla používat jen bezprostředně po konci slunění, ale také následující dny. Zajistíte tak nejenže vaše kůže bude vyživená, ale opálení vám také o poznání déle vydrží.

Jdi na homepage Zpět na začátek

Horoskopy